דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה רב מערכתית המשפיעה על תחומי חיים 

מאת    [ 29/01/2012 ]

מילים במאמר: 1367   [ נצפה 1944 פעמים ]

 

 

 

 

 

 

"קנגורו" -"כל שעה נשיקה כל שעתיים חיבוק..."(חווה אלברשטיין)

 

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה רב מערכתית המשפיעה על תחומי חיים רבים ופוגעת קשות גם בהערכה העצמית והביטחון האישי.

חשוב לפנות לטיפול וגם לחזק את הילד שלנו ולהאמין בו.

 

אחת לזמן אנו מקבלים אצלנו ב"קנגורו" ילדים והורים לפגישת הכרות ותאום צפיות.(כך אנו קוראים לזה...). פגישה זו נועדה לחשיבה משותפת לגבי הקושי או הבעיה שבגללה באים אלינו , ומכאן נקבעים במשותף אופי הטיפול ו/או האימון.

לא אחת שואלים אותנו ההורים בטלפון : "ומה להגיד לילד?" הרבה פעמים מגיעים ההורים בלווי הילד שאין לו מושג מדוע הגיע אלינו. אנו תמיד אומרים להורים שחשוב לאמר לילד מה מטרת הביקור אצלנו.

כשבאים לעזור לילד חשוב להתמקד במשהו שהילד חווה בעצמו, להתייחס לקושי או הקשיים שהוא מרגיש ושהם רלוונטיים בחיו שלו. אם נצליח למצוא משהו שקשה לו  או שמטריד אותו, נצליח לרתום אותו גם לעבודה משותפת איתו על מנת שנוכל לחולל בו את השינויים בהתנהגותו, וזה הדבר המרכזי שבגינו באו ההורים אלינו לקנגורו.

 

איזה סוגי בעיות מגיעות אלינו לטיפול/אימון? 

בפגישות אנו מספרים לילדים שהבעיות או השאלות שהם יכולים להעלות אצלנו קשורות למספר תחומים:

רגשות,  דברים שמרגישים :(פחדים, עצב, תיסכול...)

מחשבות, דברים שקשורים במחשבות : מחשבות שאני לא טוב, מחשבות שאני לא שווה....)

התנהלות, דברים שקשורים להתנהגות : (התפרצויות, אלימות, הסתגרות, הרטבת לילה...)

התנהגות,דברים שקשורים ביחסים : ( מריבות עם חברים, חיכוכים עם ההורים, מריבות עם האחים...).

 

 

הטיפול ב"קנגורו" האימון והדרכת ההורים מכוונים לעזור לילד ולהוריו

להתחיל וליצור חוויות משותפות של הצלחה.

ולשפר את הערכה העצמית ואת היחסים שבינהם.

 

יש צורך לתת להורים כלים על מנת שיוכלו להאמין בילד ולגייס לטובתו את המערכת כולה עבורו. ילד שיודע שההורים שלו תומכים בו מגיע למשחק כשהוא זקוף יותר. חשוב לעשות זאת גם בדברים פשוטים כמו לשלוח אותו בבוקר לגן או לבית הספר עם חיבוק למרות שרבתם על המכנסים ( בעיה מוכרת אצל ילדים עם בעיות קשב וריכוז וקושי בוויסות תחושתי.).

ילדים עם בעיות קשב וריכוז צריכים ללכת לבית הספר וללמד עם ילדים רגילים, כאלה שאין להם בעיה. זה לא הוגן....זה קשה, וילדים מגיבים לזה באופנים  שונים:

יש אלה שמסרבים ללכת לבית הספר, ויש את אלה שהולכים אבל "מפרקים הכל בדרך". במקרים קיצוניים נמצא את אלה שמאבדים את הדרך,משקרים, גונבים. גם אלה מנסים לאמור לנו שקשה להם!! לכן אנו צריכים להשקיע מאמץ ולהתאים את המערכות בבית ובבית הספר לילדנו.

 

לא להזנחה.

אנו יודעים שיש הרבה קשיים ומגבלות. לעיתים קרובות ההורים מגיעים בייאושם בתחושה של "אין מה לעשות..." "אין בית ספר אחר, אין מורה אחר..." הם חוששים – ולעיתים מתביישים לעמוד מול כל המערכות. מול החברה, מול השכנים ואפילו מול המשפחה.

 

בעיות שנזנחו ושלא טופלו בזמן מחמירות ככול שהזמן חולף. ילדים שנשארים יותר מידי זמן במסגרת שלא מתאימה להם ולא נעשה מאמץ להתאים להם מסגרת תואמת, יוצרים קשיים יותר מסובכים לטיפול.

בעיות התנהגות שלא טופלו נכון לאורך שנים פורצות לעיתים את מחסום המשפחה ובית הספר ומגיעות למערכות רחבות יותר. לכן חשוב לקבל עזרה בהתחלה, כשהקושי ממוקד, כשאפשר להסביר אותו, לפני ששקענו והסתבכנו בדפוסי התנהגות ויחסים בעייתיים, לפני שיתייגו את הילד שלנו כבעייתי והכי מופרע בבית הספר.

כאן נכנסים הטיפול האימון והדרכת ההורים. אלה מכוונים לעזור לילד ולהוריו להתחיל וליצור חוויות של הצלחה, לשפר את הערכה העצמית שלהם ואת מהיחסים שביניהם.

 

 

 

 

הרבה פעמים אנו מוצאים שגם אחד ההורים סובל מבעיה דומה, רק ש..(כמו שאומרים לנו הורים רבים) "פעם בכלל לא ידעו מה זה, לא טיפלו בזה. הוציאו אותנו מהכיתה, אמרו לנו שאנו "עצלנים" וזהו!.

לא פעם נמצא במשפחה עוד ילדים שיש להם בעיות קשב וריכוז ואז חווית הקושי המשפחתית גדולה עוד יותר.

יש בעיות שטיפול קצר וממוקד יכול לפתור אותן. ויש בעיות שהכוונה של ההורים ומתן כלים יכול להקל אותן. אבל יש בעיות שהן קושי אמיתי וממשי שילווה אותנו לאורך זמן – מצבים שהם קבועים ומה שנוכל לשנות לגביהם זה רק את היחס כלפיהם, להבין אותם ולשפר את  דרכי ההתמודדות שלנו איתם.בעיית קשב וריכוז היא בעיה כזו.

לא קרה מעולם שמישהו היה עם בעיית קשב וריכוז והיא "עברה" לו – אבל בהחלט יש כאלה שלמדו להתמודד עם הקושי, לווסת את העוצמות או לעקוף את המכשולים שהיא מציבה במתן כלים לכך. למצב הזה אנו חותרים כשאנו מדברים על טיפול אימון בבעיות קשב וריכוז.

 

טיפול במכלול שלם.(הוליסטי)

הטיפול לעולם יהיה רב מערכתי. תמיד יש לקחת בחשבון את ההיבט הרפואי (האם ניתן לסייע ברמה התרופתית?, מה האפקטיביות של טיפול שכזה? מה המחירים שלנו?).

במקביל חייבים להתייחס גם לילד עצמו וגם למערך המשפחתי של הילד, להורים שמלווים אותו, לאחים – שהרבה פעמים מוצאים עצמם מוטרדים או אפילו נפגעים מהילד הסובל מבעיות קשב וריכוז.

לרב בעיית קשב וריכוז אינה מגיעה בצורה ממוקדת אלא כהפרעה כוללת, המשפיעה על תחומי תפקוד שונים. הרבה שנים התמקדו בחלק ההיפראקטיבי ובאימפולסיביות , אבל בהמשך הבינו שמה שקורה ברמה ההתנהגותית קורה גם במחשבה ומשפיע מאוד גם על החלק הרגשי וגם על אופי היחסים הבין – אישיים. ניתן לראות שהתופעה מובילה גם לבעיות בכל מה שקשור ברצף, בסדר ובארגון. אנחנו נראה ילד שתמיד מתרוצץ, לא מסודר, מתקשה להתמיד, מתקשה לעמוד בלוח זמנים, מתקשה לחכות לתורו, להקשיב או לתת למישהו לסיים את דבריו. את כל ההתנהגויות האלה אנו נוטים לבקר ושואפים להכחיד. אנו נוזפים בילד על ההתנהגויות שכאלה.

 

 

 

חשוב שנבין שהמשאבים שצריך להשקיע ילד עם בעיית קשב וריכוז כדי שלא יתנהג באופן הזה, הם עצומים ולא תמיד עומדים לרשותו. הוא חש שהוא מאכזב, שהוא כישלון ומתחיל לאסוף חוויות שליליות שמגבירות את הערכתו העצמית הנמוכה. ככל שזה קורה הקושי והתסכול מתגברים והערכה העצמית הולכת ופוחתת.

 

 

 

 

 

לעיתים קרובות, גם אם לא תמיד, בעיית קשב וריכוז מגיעה יחד עם קשיי למידה. ואז מתווספות לקושי להתרכז בכיתה גם בעיות בהבנת הנקרא, בהבנה, בזיכרון ובשליפה. הקושי הרגשי של ילדים שהם נבונים, אפילו נבונים מאד, אך לא מצליחים להתרכז או לקלוט מה שקורה סביבם.

הפערים נחווים כבלתי נסבלים ומביאים אותם, שוב ושוב למסקנה הבלתי נמנעת שהם טיפשים, פגומים ולא מוצלחים. גם אם הם מצליחים "לעבוד" על כולם " במשך זמן מה, הם נוכחים לדעת שהמשימות נעשות רבות וקשות מידי.

הערכה העצמית אצל ילדים עם בעיות קשב וריכוז היא נושא משמעותי ביותר בטיפול.

לעיתים קרובות אנו ממליצים להורים לקבל הדרכה. ואז ההורים אומרים לנו: "נו אז בסוף יסתבר שהבעיה היא אצלנו"....חלקם אומרים זאת בחיוך, אבל אצל רובם אנו רואים מרכיב של "עלבון". ואז תשובתנו להורים אלה:"הבעיה היא לא בכם..." אבל הפיתרון

נמצא אצלכם.אם ההורים מצליחים להבין זאת  (מה שעובר על הילד...ואיך לעזור לו להעלות את הערך העצמי שלו ואת הביטחון העצמי שלו..), הרבה דברים ישתנו באופן שהוא ינהל מול עולמו שלו ומול העולם החיצון.

 

להעצים את הילד בחוויות של הצלחה.

(או איך לעודד את הילד.)

     ילד עם בעיות קשב וריכוז פוגש את החוויות התסכול, הכישלון, הפספוס ולעג כבר בשלבים מוקדמים של התפתחותו. אם זה כשהוא רוצה לעזור במשהו, ו"לא מצליח לו"...כי לא הצליח להתרכז ולבצע היטב...אם זה כי הוא "חלם" בזמן ביצוע המשימה...אם זה בשעת התארגנות עם "הזמן הלחוץ" של הבוקר,דווקא כשכולם ממהרים הוא יש לו זמן לכל מיני הסחי דעת..ואם זה באימפולסיביות בזמן משחק שמונע ממנו לנצח גם אם הוא יודע שהוא "טוב פי אלף" ממי שמשחק איתו.

המטרה שלנו ב"קנגורו" היא להעצים את הילדים שלנו ולעודד אותם מתוך חוויות ההצלחה שלהם. להיות יצירתיים ולגלות את ה"חזקות" של הילד, לראות מה הוא עושה הכי טוב שבעולם, ולתת לו לעשות את זה. אנו רוצים שהילד יחוש חוויות של הצלחה.        

 

 

שיתופי פעולה,

 מטרה אחת ומשותפת לנו למען הילד.

הטיפול בילדים עם בעיות קשב וריכוז חייב להיות כוללני. חייבים לסחוף איתנו בטיפול ובאימון את המשפחה, את ההורים ואת האחים.

אמא או אבא שחשים אכזבה מתמדת מהילד להם חווים גם אכזבה ותסכול לגבי התפקיד שלהם כהורים. החוויה הזו בלתי נסבלת ויכולה להביא את ההורים למסקנות מרחיקות לכת.

בהדרכה מקצועית אנו ב"קנגורו" יכולים לסייע להורים להבין את ההתנהלות של הילד, להבין למה היא קשורה וממה היא נובעת, להבין מה יכול לעזור לו ומה עשוי להכביד עליו יותר. להבין "איפה טעינו" ואיך אפשר לתקן זאת.

 אנו מאמינים שאת רב הדברים יש לנו את היכולת והכוח לשנות ולתקן.

התהליך הינו תהליך אנושי , מבורך ומעצים. לאומת זאת הדרך של "לא לטעות" הינה לא אנושית מלחיצה ומזיקה ואין בה את החמלה האנושית שיש לנו כבני אדם.

 

 

 

 

 

אנו ב"קנגורו" מציעים עבודה טיפולית ואימונית כוללנית,(הכל תחת קורת גג אחת)  מאחורינו ניסיון רב שנים בטיפול בילדים  באימון הורים והדרכה משפחתית, ובנוסף גם סיוע להורים מול מערכות החינוך השונות. (גנים, בתי ספר).

הטיפולים ב"קנגורו" משולבים  (פיסיים, ודידקטיים) לסגירת פערים התנהגותיים ולימודיים.

 

 

 

וזה נעשה דרך עבודה חוויתית על משטח העבודה שלנו, וכהשלמה על יד השולחן.  





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב