דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ההשפעות המיטיבות של הפעילות הגופנית - הדברים הנסתרים 

מאת    [ 06/12/2007 ]

מילים במאמר: 709   [ נצפה 3154 פעמים ]

ההשפעות המיטיבות של הפעילות הגופנית - הדברים הנסתרים


"כל זמן שאדם מתעמל ויגע הרבה אין חולי בא עליו וכוחו מתחזק. וכל מי שיושב לבטח ואינו מתעמל אפילו אם אכל מאכלים טובים וישמור על עצמו על פי הרפואה, כל ימיו מכאובים וכוחו תשש."

(הרמב"ם, ספר המדע, הלכות דעות, פרק ד'. י"ד-ט"ו)



בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה ההולכת ומתפשטת של אנשים העוסקים בפעילות גופנית. עשרות אנשים הולכים בחוץ, מכוני כושר צצים כפטריות אחר הגשם. לכל אדם העוסק בפעילות גופנית ישנה מטרה אותה הוא רוצה להשיג. אנו יכולים לראות כי היכולת שלנו לבצע מאמצים עולה, אנו מרזים וגופינו נעשה מחוטב. אולם, מהי התרומה האמיתית של פעילות הגופנית על גופינו? מהם השינויים החיוביים שחלים בגופנו עקב אותה פעילות?

במאמר זה אנסה לחשוף את השינויים הבריאותיים שחלים בגופינו שלא תמיד נראים לעיננו.

השנים האחרונות של המאה העשרים היו מרגשות ביותר עבור אנשי המקצוע בתחום של מדעי הספורט ורפואת הספורט. מחקרים רבים, אשר ממשיכים להרחיב את הידע וההבנה שלנו בכל הקשור להשפעת הפעילות הגופנית על בריאותינו, מראים כי פעילות הגופנית וכושר קרדיווסקולרי הנם חשובים בהארכת החיים ממש כמו מניעת עישון. מחקרים רבים מראים כי שיפור אפילו קטן ברמת הפעילות הגופנית מקטינים את הסיכון למחלות לב, ומשפעים על מדדים כגון: לחץ דם, שומנים בדם וסוכרת. יתרה מזאת, אנשים שעברו אירוע לבבי מופנים כיום למכוני כושר מיוחדים על מנת לעבור תהליך שיקום שברובו נעשה על ידי פעילות גופנית.

השיפור בערכי לחץ הדם: אנשים העוסקים בפעילות גופנית סדירה מראים מדדי לחץ דם נמוכים מאלו אשר אינם עושים זאת, פעילות גופנית סדירה מסייעת בהורדת יתר לחץ דם בטווח הארוך אולם גם בטווח הקצר. נמצא כי לחץ הדם אשר נמדד לאחר פעילות אירובית הנו ברוב המקרים נמוך יותר מאשר לפני הפעילות. השפעה זו יכולה להמשך אפילו עד 12 שעות לאחר סיום הפעילות.

שיפור בסבולת הסוכר: היכולת של הגוף לשמור על רמת סוכר נכונה נקראת סבולת הסוכר. כאשר סבולת הסוכר אצל אדם מסוים יורדת ריכוז הסוכר בדם עולה, דבר היכול לגרום להתפתחות מחלת הסוכרת. מחקרים הראו שאנשים הפעילים גופנית פתחו את מחלת הסוכרת (מסוג 2) פחות מאנשים אשר אורח החיים שלהם פחות פעיל. יתרה מכך, אנשים אשר רמות הסוכר שלהם בדם הנן גבוליות יכולים בעזרת הפעילות הגופנית לאזן את רמות הסוכר שלהם ולעיתים אף להפסיק להשתמש בתרופות לשם כך.

שיפור בערכי השומנים בדם: על מנת שגופינו יתפקד בצורה טובה הוא צריך כמות מסוימת של חומצות שומן בגוף חומצות אלו מוכרות בשם כולסטרול וטריגלצרידים. את הכולסטרול אנו מחלקים לשני סוגים HDL ו LDL הראשון נחשב לכולסטרול טוב ולכן נרצה שיהיה בערכים גבוהים, השני הנו כולסטרול מזיק ולכן נרצה שיהיה בערכים נמוכים. הבעיה מתחילה כאשר כמות חומצות שומן אלו עולות. פעילות גופנית אומנם אינה מסייעת כמעט להורדת הLDL אך בהחלט מסייעת להעלאת הHDL ולהורדת הטריגליצרידים.

שיפור בהרכב העצם: אוסאופרוזיס הנו מצב שבו העצם נעשית פריכה ושבירה. תהליך זה מתרחש עם הזמן ומתרחש בעיקר אצל נשים מעל גיל 50. כתוצאה מהתהליך של איבוד מסת העצם אפילו נפילות קטנות יכולות לגרום לשבר מלא. פעילות גופנית הכוללת נשיאת משקל הגוף כמו הליכה, ריצה והתעצלות אירובית יכולות לשמור על מצב מסת העצם. למרות שהשיפור בהרכב העצם קטן יחסית נראה כי פעילות גופנית סדירה ובמיוחד פעילות עם משקולות עוזרת בשמירה על מסת העצם הקיימת אצל אנשים שכבר חל אצלם תהליך הדלדול.

שיפור בקליטת החמצן בשרירים: כתוצאה מתהליך האימון לומד השריר לנצל בצורה טובה יותר את כמות החמצן המגיעה אליו. השריר הופך להיות יעיל יותר. כתוצאה מכך הלב יכול להוריד את קצב פעילותו. מצב זה מתבטא בדופק נמוך יותר בזמן מנוחה ולכל עומס עבודה נתון. זהו מצב שבו העומס על הלב נמוך יותר ובריא יותר.

הטבות פסיכולוגיות: אנשים רבים העוסקים בפעילות גופנית בצורה סדירה מדווחים על עליה בביטחון העצמי, במיוחד בכל מה שקשור בביצוע מטלות גופניות. בנוסף לכך הפעילות משפיעה גם על הדברים הבאים: מגבירה את הערך העצמי ואת התחושה הטובה, משפיעה על שינה טובה יותר, פחות דיכאונות, מתחים וחרדות.

אנו יכולים לראות כי לפעילות הגופנית ישנה השפעה גדולה מאוד על תפקודו התקין של הגוף, השפעה שלא תמיד נראית בעין מבחוץ. השפעה זו הנה חלק מהטיפול במניעה ובשיקום חולי לב משום שהיא עוזרת בצמצום חלק נכבד מגורמי הסיכון למחלות לב. סיבות אלו ועוד כאלו שלא הוזכרו במאמר זה צריכות לתת לנו את התמריץ לצאת ולפעול.

יש לזכור כדי שלפעילות הגופנית תהיה השפעה היא צריכה להיות בתדירות מסוימת ובעוצמה מסוימת. התדירות והעוצמה נקבעים בצורה אישית ואין אימון של אדם מסוים בהכרח דומה לאימון של אדם אחר. על מנת לקבל את התוצאות הטובות ביותר יש להתעייץ ולהתאמן עם אנשי מקצוע.




אבי לב - פיזיולוג ראשי ביחידה למניעת מחלות לב - המרכז הרפואי ת"א. תואר ראשון (B.Ed) בחינוך גופני מטעם המכללה בוינגייט ותואר שני (M.A) בשיקום חולי לב מטעם אוניברסיטת Leuven בבלגיה. בעל ניסיון רב בהעברת הרצאות ו/או סדנאות לגופים שונים ובניהם: מועדוני ספורט, מלון יערות הכרמל, חברת טבע, בתי החלמה ועוד ובמתן ייעוצים אישיים לאנשים פרטיים.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב