דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ערסלים ככלי טיפולי לילדים בעלי קשיים במערכת הויסות החושי ולנמצאים בתחום הספקטרום האוטיסטי. 

מאת    [ 11/01/2012 ]

מילים במאמר: 1087   [ נצפה 8103 פעמים ]

ערסלים ככלי טיפולי לילדים בעלי קשיים במערכת הויסות החושי ולנמצאים בתחום הספקטרום האוטיסטי.

 

מאמר זה יסקור את השימוש בנדנדות וערסלים כסיוע בטיפולי גרייה תחושתית.  ישנם ערסלים המעוצבים במיוחד למטרת ריפוי בעיסוק ופעילות תחושתית. חלק מערסלי המשחק והמנוחה הרגילים יכולים לשמש לאותה מטרה.

 

עיבוד תחושתי מהווה לעתים קרובות קושי רציני עבור אנשים הנמצאים בספקטרום האוטיסטי וכאלה עם קושי במערכת הויסות החושי. פעילות כמו  התנדנדות יכולה לעזור לאדם להרגיע ולארגן את פעולותיו באמצעות משוב תחושתי. הפעילות יכולה להיות מאוד מניעה/ממריצה או לחילופין מרגיעה וממתנת ולעודד תקשורת ואינטראקציה חברתית.

טיפול באמצעות גריה תחושתית מפעיל כמה חושים וערסלי נדנדה מתאימים לצורך הזה מכיוון שהם משפיעים על כמה מערכות שונות ובכך מאפשרים קשב והתנהגות משופרים.  התנדנדות אמנם נתפסת כפעולה בלתי מורכבת אך למעשה היא נוגעת בכמה תחומים חשובים:

 

- המערכת הוסטיבולרית

- מערכת העיבוד הויזואלי

- פרופריוספציה (תחושה עמוקה)

- המערכת הטקטילית

 

המערכת הוסטיבולרית

המערכת הוסטיבולרית אחראית לתחושה בהקשר של תזוזה וחלל  וגם על תחושת שיווי המשקל וכל שינוי של מנח הראש ביחס למרחב וביחס לכוח המשיכה.  

קשיים במערכת הוסטיבולרית יתאפיינו בצורך או בהמנעות מתנועה סיבובית. ילדים שיסתובבו הרבה במעגלים, ינדנדו את גופם לפנים ואחור, או להיפך, ירתעו ממתקנים כמו קרוסלה ונדנדה.

ילדים בעלי רגישות וסטיבולרית, יחושו רע בקרוסלה, בנסיעות ברכב, בגלגולים מרובים וכו'. בקצה השני ילדים עם צורך עז בגרייה כזו, יחפשו אותה ויעשו אותה לעצמם בכל דרך.

בשתי הקצוות – הטיפול באמצעות ערסל יעיל, הן להרגיל ולהפחית רגישות והן לסיפוק הצורך בגרייה תחושתית.

 

עיבוד ויזואלי

לחוש הראיה תפקיד חשוב מאוד בשמירה על היציבות, התנועה והתפיסה. ניתן לומר שקיים קשר הדוק בין גריה ויזואלית וגריה וסטיבולרית והן משפיעות האחת על השניה.  ערסלי נדנדה מייצרים מלבד תנועה גם גרוי ויזואלי.  ילדים רבים מתנדנדים קדימה ואחורה על מנת לקבל תחושה של תנועה ולעיתים קרובות הם נמשכים לפעילות הזו גם כדי לקבל קלט ויזואלי. אופן הנדנוד משתנה בהתאם לסוג הקושי או המוגבלות לדוגמא ילדים (ואנשים) עיוורים ולקויי ראיה יתנדנדו הרבה על מנת להשלים את החסך החושי, הם יעשו לעצמם גריה וסטיבולרית היות ואינם מקבלים מספיק משוב ויזואלי.

אוטיסטים במקרים רבים יעצמו עיניים בעת גריה וסטיבולרית כי יחושו הצפה חושית.

 

פרופריוספציה - תחושה עמוקה

הפרופריוספציה עוזרת לאדם  למקם את עצמו בחלל באמצעות אספקת מידע חושי דרך המפרקים והשרירים. מערכת זו הינה הכרחית להתפתחות תקינה של היכולות המוטוריות ולמרות שנדמה שהיא זהה לתחושת האיזון, המערכת הפרופריוצפטיבית אינה קשורה לנוזלים הנמצאים באוזן הפנימית האינטגרלית למערכת הוסטיבולרית.- ולמעשה קולטני התחושה הפרופריוצפטיבית נמצאים בשרירים, בגידים ובמפרקים.

אדם עם קשיים במערכת הפרופריוספצית יתקשה ללכת מבלי להביט על רגליו. או להפעיל את הג’ויסטיק של משחק וידאו או העכבר תוך שהוא מביט על המסך. הוא עשוי להתקשות בעליה ואו ירידה רצופה במדרגות ויגלה נטיה להתיישב בכל צעד.

ערסלי נדנדה מספקים קלט חושי המערב את המערכת הפרופריוספטית באמצעות הפעלת לחץ על הגוף, ישנם ערסלי הנדנדה המעוצבים במיוחד על מנת לחבק את כל הגוף ובכך להגביר את הקלט החושי. רבים מוצאים את השילוב של תנועת הנדנוד והלחץ המופעל כמרגיעים מאוד.

כמו כן תחושת הלחץ על הגוף נותנת מידע על גבולות הגוף, משפיעה על תפיסת תבנית הגוף ומשפיעה על יכולת תפיסה והבנה של כיוונים ומיקום במרחב.

 

המערכת הטקטילית 

מערכת זו מעבירה מסרים מקולטנים, הנמצאים בעור, לגבי מגע, לחץ, טמפרטורה, כאב, חוזק ורכות/קושי. תחושת המגע משמעותית ביותר, העור קולט החל ממשב רוח ועד מכה חזקה כלומר מגע קל ורך ומגע חזק, מגע של לחץ, תחושת חום וקור, תחושת גירוד ודיגדוג ועוד..

ילדים בעלי רגישות טקטילית נרתעים ממגע בחול, דבק, דשא וכל מגע קל מפריע להם, נגיעה, ליטוף, תווית של בגד, מים וכדומה  ולעומתם אלו שנהנים למרוח על עצמם הכל והרבה נמצאים בקצה השני של הסקאלה כלומר חיפוש יתר אחר גריה טקטילית. ישנם כאלו שיזדקקו למגע מאוד חזק ולוחץ על מנת להרגיש וכאן יבוא לידי שימוש הערסל כאמצעי להפעלת לחץ על הגוף.

תחושת המגע- משמעותית לכל מערכת הויסות התחושתי ולכן רלוונטית ביותר גם לשימוש בערסל.

 

הטיפול באמצעות ערסלי נדנדה

רבים מהילדים האוטיסטים חשים הצפה של גריה חושית מהעולם, חווים זאת ככאב ומחפשים הגנה מפני הצפה זו. לעיתים הם מתוארים כילדים בלי עור שכל גרוי כואב ומציק ולכן ערסל מהווה עבורם חלל מסתור נעים ומגונן, קצת חשוך, עוטף, קצת מבודד מרעשים ויחד עם זאת מאפשר שליטה בתנועה מתונה הניתנת לויסות. ולכן כל כך אהוב ורצוי. הדבר נכון לא רק לנמצאים בתחום הספקטרום האוטיסטי.

 

כפי שנהוג בדרכי טיפול רבות בילדים הנמצאים בספקטרום האוטיסטי, השימוש בערסלים בתראפיה צריך להתבצע כאשר המטופל במרכז - ותשומת הלב היא על הצרכים הספציפים שלו.

המטופל מקבל עידוד לתקשר בכל פעם שהוא רוצה שהפעילות תתחיל או תסתיים וכך פעילות הנדנוד יכולה  לגעת גם בנושאים אחרים מלבד בעיות של עיבוד חושי:

- תקשורת

- אינטראקציה חברתית

- הפחתת רגישות

 

תקשורת

בין אם אדם הוא ורבלי או שאינו ורבלי, הוא יכול לתקשר עם סביבתו אם ניתנת לו המוטיבציה הנכונה. התנדנדות היא פעילות מעולה לבניית יכולות תקשורת מכיוון שהיא מפעילה את כל הגוף תוך שהיא מהווה גם פעילות מהנה- מכיוון שהקלט החושי הוא רציף וממוקד, הפעילות יכולה לשפר את הקשב. האדם המפעיל את נדנדת הערסל יכול לעצור את התנועה ולבקש את המתנדנד לומר אם הוא רוצה להמשיך או להפסיק. או בפשטות - עצירת הנדנוד ושאלה “עוד נדנוד?" עשויה להספיק על מנת לקבל תשובה. כך, באופן הדרגתי הצגת מילים,  ומשפטי  שיחה הדדית תוך שימוש בנדנדה משמשים כדרך נהדרת לבנות אוצר מילים ויכולת שיחה הניתנות לאחר מכן להעתקה וליישום בחיי היומיום.

 

אינטראקציה חברתית אצל ילדים

ערסל טיפולי יכול לעזור לילדים לפתח יכולות חברתיות ברמה הבסיסית. הרעיון הוא לבסס יחסי תן וקח בין האדם המניע את נדנדת הערסל ובין הילד. התהליך מעודד את הילד להתייחס לאחרים כמקדמי הפעילות וכך , מתאפשרת באופן הדרגתי הצגת אינטראקציות מורכבות יותר.  פעילות הנדנוד יכולה להיות גם מאוד מתגמלת,  מה שהופך אותה לאידאלית כפרס אם היא באה מייד לאחר שהושלמה משימה פחות מהנה .

 

הפחתת רגישות

בעוד שרבים נהנים מהתנדנדות, רבים הנמצאים בספקטרום האוטיסטי, מתקשים כל כך בתחום הקלט החושי עד שנדנדה יכולה להוות עבורם מקור למתח רציני. ערסלי נדנדה טיפוליים יכולים לעזור באמצעות הפחתת רגישות הדרגתית. תהליך כזה עשוי לארוך זמן רב והוא חייב להתבצע כחלק מתכנית טיפולית המערבת גישות רב-חושיות. 

ערסלי זאזא כערסלים טיפוליים

ערסלי זאזא הנם ורסטילים ביותר ומתכווננים מכמה בחינות - תנועתיות, נפח וצורה. דבר זה מאפשר פניה למגוון גדול של צרכים והעדפות של המשתמש.

תנועה - אפשרית קדימה, אחורה מצד לצד למעלה למטה ובסיבוב.

נפח וצורה - פתוח, סגור, עמוק, רדוד, כערסל או כנדנדה. מרחק התליה בין החבלים והאופן בו הם מכוונים מאפשר טווח רחב של תנוחות גוף בתוכו.



רובין אנדראוס היא בעלת "רובינא" בית מלאכה למוצרים אקולוגים לתינוקות ולילדים.


יצרנית ומשווקת של "ערסלי זאזא"  ערסלים לתינוקות וילדים המותאמים גם לטיפול בילדים בעלי קשיים במערכת הויסות החושי, בפגים ובילדים ונוער הנמצאים בתחום הספקטרום האוטיסטי.


http://www.robyna.co.il


יעוץ מקצועי: דלית בנבנישטי, מרפאה בעיסוק והידרותרפיסטית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב