דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי הוראה מתקנת - מושגים ושיטות הוראה 

מאת    [ 11/01/2012 ]

מילים במאמר: 607   [ נצפה 3838 פעמים ]

אציג כעת סקירה קצרה של הוראה מתקנת. תיאור, מטרות ואמצעים. ובסיום אתאר גם את המגבלות ואת נקודות החולשה של ההוראה המתקנת:

אווירת בית הספר ולימודים בתוך כיתה גדולה וסביבה תחרותית אינם מתאימים לכל הילדים. ישנם ילדים אשר מפיקים את המיטב מהסביבה הלימודית שמעניק בית הספר וישנם ילדים אשר אינם מסוגלים להתמודד עם בית הספר ואינם מסוגלים ללמוד במסגרת לימודית בכיתה רגילה. בעבור אותם ילדים פותחה מערכת לימודית תומכת מיוחדת אשר נקראת הוראה מתקנת.

שיטת ההוראה הזו מתמקדת בסיפוק הצרכים הלימודיים האישיים של הילד. ההוראה המתקנת נכנסת לתמונה בשלבים מוקדמים במהלך הלימודים בבית הספר היסודי. ברגע שמאתרים ילד אשר מגלה קושי בלתי סביר לעמוד בקצב הלימוד הרגיל של הכיתה, אותו הילד מופנה לאיבחון מתאים. מטרתה העיקרית של התוכנית היא בהחזרת הילד אל מסלול הלימודים הרגיל לפני שיפתח פער לימודי גדול מדי. הוראה מתקנת בוחנת ונותנת מענה לצרכים רגשיים, בעיות תקשורת, בעיות הסתגלות חברתית וקשיים בפיתוח כישורי לימוד.

הוראה מתקנת מתמקדת בשלב הראשון בפיתוח מיומנויות קריאה, כתיבה וביצוע פעולות חשבון. ישנם ילדים אשר מתקשים בפיתוח היכולות הללו במהלך הלימודים בכיתה א' או ב'. המעבר מגן הילדים ועולם הילדות אל תוך בית הספר אינו פשוט בעבור ילדים מסויימים. על מנת למנוע הידרדרות לימודית והתנהגותית של הילד נכנסים לתמונה אמצעי לימוד חדישים במסגרת הוראה מתקנת. ניתן לומר כי מדובר ברשת ביטחון בעבור מערכת החינוך. מחקרים מראים כי ילדים אשר מתקשים בלימודים בכיתות הנמוכות ימשיכו להתקשות לכל אורך השנים ללא טיפול מתאים.

 

שיטות הוראה ולימוד בתוכנית:

שיטת הוראה זו דוגלת בבניית סביבה תומכת ומעודדת בעבור הילד. יש הרואים בשיטה סממנים טיפוליים אך ראוי לציין כי מעט הוא הדימיון בין הוראת מתקנת לבין לימודים בכיתה טיפולית. שיטת ההוראה היא פרטנית בה התלמיד לומד יחד עם המורה או בקבוצות קטנות. ניתן דגש משמעותי על יחס אישי, ניתוח רקע משפחתי, חברתי ופסיכולוגי של הילד ובניית תוכנית לימודים והעצמה אישית מיוחדת עבור כל ילד.

יש להדגיש כי מדובר בתהליך הדרגתי אשר אינו מראה תוצאות מיידיות. השיפור במיומנויות הלמידה וכישורי ההסתגלות הוא הדרגתי. הוראה מתקנת דוגלת בהעצמת הילד וחיזוק הביטחון העצמי שלו. התהליך מסתיים כאשר הילד מצליח לפתח תחושת הערכה עצמית ושאיפה להגשמה עצמית. החיים בעולם המודרני אינם פשוטים בעבור מבוגרים כך שאין זה מפתיע כי ילדים מתקשים לעיתים להתמודד עם הלחצים. מפליא לראות כיצד באמצעות יחס אישי, הקשבה וכמה שיעורים פרטיים מצליח הילד לגלות כישורים אישיים גבוהים.

הוראה מתקנת מתאימה גם לילדים בעלי ליקויי למידה וילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז. כאשר הילד מגלה קושי בהסתגלות למערכת החינוך מבחינה חברתית, לימודית או התנהגותית כדאי לבצע אבחון ולהעביר את הילד זמנית למסגרת מתאימה. ישנן כיתות הוראת מתקנת אשר פועלות בתוך בתי הספר וישנם מורים ואנשי מקצוע אשר מטפלים ומעניקים שיעורים פרטיים לילדים בבתיהם.

ביקורת על ההוראה המתקנת:

עד כה עסקתי בחזות הרשמית של ההוראה המתקנת הסטנדרטית. אפשר גם להוריד את המונח המכובד "הוראה מתקנת"  אל קרקע המציאות היומיומית, ולתת לזה את השם המיושן "שיעורי עזר". שכן זהו היישום המעשי של התחום. במרבית המקרים משמעותה של ההוראה המתקנת היא לימוד הילד בתוכנית מקבילה לזו הנהוגה בכיתה, לרכישת המיומנויות האקדמיות.

 אין כל פסול כמובן בשיעורי עזר, ותלמידים רבים יוצאים נשכרים מזמן הוראה סבלני נוסף. אולם, כאשר מדובר בילדים עם לקויות למידה משמעותיות בתחום רכישת הקריאה, הכתיבה והחישוב, כוחה של ההוראה המתקנת אינו רב.

אני נתקל פעמים רבות בילדים שנמצאים שנים בשיעורי הוראה מתקנת מבלי שיחול שיפור משמעותי בתחום הלקוי. המלצתי להורים היא לבחון את התועלת שהם מפיקים מההוראה המתקנת. אם זה עובד, מצויין!  אבל אם לא רואים שמסתמן שיפור משמעותי לאחר מספר שיעורים, כדאי מאוד להמשיך ולחפש פתרונות. המלצה זו נוגעת לכל עזרה שהורים מחפשים עבור הילד המתקשה. הזמן קצר, החודשים והשנים חולפים, והילד המתקשה נמצא כל הזמן במצוקה. כדאי לחפש, לבחון אפשרויות חדשות, ולפסול במהירות את מה שלא עובד.

שלום בן דור הוא מורה לחינוך מיוחד, ומומחה הוראה מתקנת באמצעות תנועה. לימד שנים רבות בבית ספר לחינוך מיוחד לילדים בעלי לקויות למידה. מתוך עבודתו עם ילדים בחינוך המיוחד, פיתח במהלך השנים שיטה פשוטה, יעילה ומהירה ללימוד הקריאה, הכתיבה והחשבון. שיטה המתאימה במיוחד לילדים עם ליקויי למידה כמו למשל לקות קריאה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב