דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חיים טוב עם ליקויי למידה 

מאת    [ 11/01/2012 ]

מילים במאמר: 489   [ נצפה 2525 פעמים ]

מספרן של לקויות הלמידה המוגדרות גדל עם הזמן. חדשות לבקרים מוגדר תחום חדש של קושי כלקות פורמלית. על מנת לאבחן את התלמיד בצורה נכונה יש לבחון באיזה תחום נמצא הקושי. ליקויים אשר באים לידי ביטוי בפגיעה משמעותית ביכולת הקריאה נקראים דיסלקסיה. ליקויים אשר באים לידי ביטוי בבעיות כתיבה הם דיסגרפיה ובעיות אשר מתבטאות בקושי בביצוע ובהבנת פעולות חשבון הן דיסקלקוליה. שלושת ליקויי הלמידה הללו הם ליקויים נפוצים אך פרט אליהם קיימים סוגים נוספים. ניתן לשפר מאד את יכולות התלמיד בנושאים אלה באמצעות הוראה מתקנת. הסובלים מבעיות למידה מתקשים פעמים רבות גם בפיתוח כושר ארגון, בהבנת מציאות חברתית, התמצאות במרחב, הסתגלות למצבים חדשים, זיכרון, ביצוע פעולות מוטוריות ועוד.

ילדים ומבוגרים רבים סובלים מבעיות למידה כאלה או אחרות, מחקרים מראים כי 15% מכלל האוכלוסייה סובלים מבעיות הקשורות בליקויי למידה. אבחון הבעיה בשלב מוקדם מאפשר טיפול בבעיה ופיתוח הרגלי למידה חדשים. לאחר שהתלמיד מסיים את תהליך האבחון ומקבל טיפול מתאים מתגלה שיפור ניכר ביכולות הלימודיות והחברתיות שלו. הורים לתלמידים אשר מתקשים קושי בלתי סביר בפיתוח מיומנות למידה בסיסית, ייטיבו לעשות אם יפנו לאבחון ע"מ להגדיר את תחום הקושי ואת חומרתו. חשוב לדעת כי הליקויים שמקורם אינו תמיד ידוע, עלולים שלא להיעלם מעצמם, והשפעתם על התלמיד ועל סביבתו תלך ותגדל.

ליקויי למידה בסיסיים מתגלים לרוב בכיתות הנמוכות ולעיתים אף בגן הילדים. ילד בן 7 אשר מתקשה קושי לא סביר בלימוד קריאה והבנת הנקרא מעורר סיבה לדאגה. יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם הליקויים אינם מתגלים במהלך הלימודים בבית הספר היסודי ומתגלים רק במהלך לימודי התיכון או אפילו רק במהלך הלימודים באוניברסיטה. ידועים מקרים רבים של ילדים שהצליחו להסתיר את לקויותיהם לאורך שנים ארוכות, במחיר אישי כבד.

 

מדוע מתפתחים הליקויים?

מחקרים מראים כיום כי ליקויי למידה נגרמים על רקע נוירולוגי, אך לא ניתן לדעת מהו הגורם הישיר לתופעה. קיימות קבוצות סיכון ידועות בהן שיעור לקויי הלמידה גבוהה במיוחד, כגון ילדים אשר נולדו במשקל פג או עברו תהליך לידה קשה וממושך, ילדים מאומצים,ילדים בעלי קשיים שפתיים או רקע של בעיות אזניים ושמיעה. ילדים כאלה הם בעלי סבירות גבוהה יותר לפיתוח ליקויי למידה.

יש להדגיש כי יכולתו האינטלקטואלית של אדם בעל ליקויי למידה זהה ליכולת של אדם רגיל אשר אינו סובל מהבעיה. לקוי הלמידה אמנם מתקשה בביצוע פעולה לימודית מסויימת אך אין הדבר מעיד על רמת ה-IQ שלו. על אף נתון זה,  ילדים ומבוגרים אשר אינם מאובחנים ומטופלים נכון נכון משיגים הישגים לימודיים ואקדמאים נמוכים משמעותית מאלו שהיו אמורים להשיג ע"פ כישוריהם, וגדלים פעמים רבות להיות מבוגרים תת משיגנים ומתוסכלים.

 

אבחון פזיז של ליקויי למידה

לא כל תלמיד אשר סובל מקשיים במהלך תהליך למידה סובל מליקויי למידה. פעמים רבות קושי בלימודים נגרם בעקבות בעיות בבית, רמת ההוראה בכיתה ובעיות חברתיות. יש להיזהר מאבחון מהיר והכנסת הילד לקטגוריה של לקוי למידה. פעמים רבות ילדים מפגרים בחומר הלימודי בעקבות העדר סביבה תומכת ומעודדת בבית או חיים בסביבה של אלימות. ילדים נוהגים לאותת על מצוקות אישיות באמצעות ירידה בכישורי הלימוד. על כן חשוב שאבחון של ליקויי הלמידה יתבצע על ידי איש מקצוע בלבד.

 

שלום בן דור הוא מפתח שיטת בן דור להוראה מתקנת וטיפול בלקויות למידה.


בקרו באתר:  הוראה מתקנת




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב