דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ירושה על פי דין 

מאת    [ 10/01/2012 ]

מילים במאמר: 476   [ נצפה 2876 פעמים ]

ירושה על פי דין/ עורך דין ומגשר מוטי שחר

העדר צוואה- סיפור מקרה

לפני כחודשיים פנה למשרדנו בחור צעיר, אשר טען כי הוא יודע שאביו כתב צוואה, אך לאחר פטירתו של האב, אשר נפטר זמן קצר לפני פניית הלקוח למשרדנו, הצוואה לא נמצאה. הצעיר חשש כי רכושו של אביו יועבר באופן אוטומטי בהעדר צוואה, לאשתו של אביו בלבד. עורך דין לענייני צוואות, כפי שמשרדנו מתמחה, יודע כי מצבים אלו הינם בעייתים מאוד, ולכן יש לפעול בעודנו בחיים לעיגון צוואתנו. יחד עם זאת, לפניכם מדריך קצר לגביי מקרים של העדר צוואה.

 ירושה על פי דין

חוק הירושה קובע כי ירושה על פי דין, מתחלקת לשניים: מצב בו קיימת צוואה שכתב הנפטר בעודו בחיים והינה חוקית ותקפה, ומצב של העדר צוואה. המצב הראשון נדון במאמר הקודם- ירושה על פי צוואה. במקרה השני של העדר צוואה, ירושה על פי דין תעשה על ידי מפתח חלוקה קבוע על פי חוק הירושה והמדינה תהיה זו האחראית לאכיפת החוק וחלוקת הירושה. 

העדר צוואה מציב את חלוקת העזבונות, כלומר הירושה, לידי יורשים שנקבעו על פי החוק, על פי הסדר הבא: בן או בת זוגו של הנפטר בעת מותו, ילדי המוריש, נכדיו של המוריש, צאצאיו וקרוביו בקרבת דם. באופן כללי, חצי מהירושה עובר לבן או בת זוגו של הנפטר במותו, וחצי מתחלק עם שאר היורשים, אשר נקבעים לפי דרגת קרבת הדם ולפי היותם בחיים. לדוגמא, אם אין לנפטר ילדים בחיים, חצי מהירושה תתחלק בין נכדיו וכן הלאה. במקרים בהם אין לנפטר ילדים, אך יש לו אחים ולאחיו יש ילדים, חוק הירושה קובע, כי הירושה תתחלק באופן הבא: כשני שליש מהירושה יועברו לבן או בת הזוג בעת הפטירה, ושליש יועבר לאחיו של הנפטר או לילדיהם, תלוי בהיות היורשים בחיים. בצורה כזו תשתנה חלוקת הירושה מאדם לאדם, מאחר שכל אדם משאיר אחריו מצבת יורשים שונה.

חשוב לשים לב, כי לעיתים נעשות טעויות בעת חלוקה זו, ומשרד עורכי דין מוטי שחר, טיפל במקרים בהם חצי מהירושה ניתנה בטעות לבת זוג שנפטרה או למי שלא היה בן זוגו של הנפטר בעת פטירתו. מקרים אלו  מחדדים, כי על היורשים, לעקוב אחר רישום העזבונות ורישום החלוקה ולא להשאיר את הדבר אך ורק בידי המדינה.

העדר צוואה- חסרונות ובעיות אפשריות

ירושה בהעדר צוואה, מתחלקת על פי הכתוב בחוק הירושה. יחד עם זאת, החוק בהיותו חוק ישן יחסית, אינו צופה פני עתיד וקיימים מצבים בהם עלולים להיווצר מתחים במשפחה, תביעות שונות לשינוי חלוקת הירושה ועוד.

בנוסף, מקרים של ירושה של ידועים בציבור, יכולים להתעורר בעיות שונות, כאשר אינם מקיימים תנאים אותם מעמיד החוק, כגון: ניהול משק בית משותף, ניהול של חיי משפחה משותפים ועוד.

ישנם מקרים רבים נוספים, אשר עלולים להוות גורמים בעיתיים במצב של העדר צוואה. בעקבות כל אלו, אני ממליץ, כי כל אדם יהיה אחראי ויממש את זכותו בדבר החלטתו כיצד יחולקו עזבונותיו, וידאג מבעוד מועד, לכתוב צוואה חוקית ותקפה ואשר תעוגן על ידי הפקדתה ברשם לענייני ירושה.


    •  כתבה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ משפטי מקצועי ו/או אינה מהווה המלצה לעשיית פעולה משפטית או הימנעות מעשייתה.

 

 

מוטי שחר הינו עורך דין ומגשר בעל ניסיון והצלחה רבים בתחומים האזרחיים והמסחריים, כגון: השכלה גבוהה, גישור ובוררות, צרכנות ותביעות אזרחיות, עסקים וחברות, יזמות עסקית, חוזים והסכמים, הוצאה לפועל, עמותות, גביה ועוד. עורך דין מוטי שחר הוא בעליו של מוטי שחר, משרד עורכי דין. היכנסו כבר עכשיו על מנת להתרשם מאתר המשרד
 mtts-law.co.il, או צרו קשר על מנת לקבל ייעוץ משפטי ראשוני 
  077-9100805
 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב