דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בכי בחדר היולדות- על דיכאון אחרי לידה 

מאת    [ 28/12/2011 ]

מילים במאמר: 478   [ נצפה 2297 פעמים ]

אל תתני לסטיגמות להטעות אותך: דיכאון אחרי לידה הינה תופעה שכיחה ונשים רבות סובלות ממנה. ברוב המקרים, המחלה תחלוף מעצמה. בחלקם, נדרשת התערבות טיפולית. מתי צריך להתחיל לדאוג?

נשים רבות בטוחות שסבלו מדיכאון אחרי לידה. אך תחושת ההצפה המלווה נשים אחרי לידה, יחד עם שינויים תכופים במצב הרוח וצורך עז לבכות בכל עת מוכרים כבלוז אחרי לידה. תופעה מינורית שתחלוף מעצמה כעבור מספר ימים. לעומתן אבל, ישנם נשים שיתקשו להתנער מן התחושות הללו.

כיצד מזהים דיכאון אחרי לידה?

ישנם נשים אשר תחושת העצבות ממשיכה ללוות אותן לפרק זמן ארוך יותר. בין 10% ל 20% מן הנשים ימשיכו לסבול מתחושות לא קלות, בכי בלתי נשלט, שינויים תכופים במצבי הרוח וסימפטומים אחרים. נשים אלו יאובחנו כסובלות מדיכאון אחרי לידה, שנמשך פרק זמן מינימאלי של שבועיים ולעיתים אף יותר.

בחלק מן המקרים, יפתחו יולדות דיכאון אחרי לידה גם 4 שבועות עד שנה לאחר הלידה. מקרים אלו אמנם אינם עונים על כל הקריטריונים של דיכאון אחרי לידה, אך עדיין יטופלו לרוב על פי אותם השיקולים.

אצל מי נפוץ דיכאון אחרי לידה?     

נשים אשר סבלו בעבר מסוג כלשהו של דיכאון, מאג'ורי או אחרי לידה, נמצאות בסיכון גבוה יותר לסבול מדיכאון אחרי לידה. אחוז הסיכון גבוה אף יותר עבור נשים בעלות מחלות ביפולאריות, ביניהן מאניה- דיפרסיה.

ישנם שלל גורמים המובילים להתפתחותו של דיכאון אחרי לידה. לצד גורמים פסיכולוגיים, נמצא גם גורמים סוציאליים (חוסר תמיכה) וכמובן גורמים ביולוגיים (בעיקר הורמונליים). עובדה זו היא הסיבה העיקרית לכך שהמחלה עלולה 'לתקוף' למעשה כל יולדת.

טיפול בדיכאון אחרי לידה

אמנם דיכאון אחרי לידה עלול להופיע אצל כל יולדת, לא נחקרו דיו דרכי המניעה להופעתה החוזרת של המחלה. לדעת מרביתם של המטפלים, יש לטפל בדיכאון אחרי לידה כפי שנהוג לטפל בדיכאון מאג'ורי. הבחירה היא לרוב בין טיפול פסיכולוגי לבין טיפול באמצעות תרופות פסיכיאטריות נגד דיכאון. חומרת המקרה תקבע לרוב את סוג הטיפול הנבחר. במידה והוחלט על טיפול תרופתי, יבחן כל מקרה לגופו, שכן עד היום עוד לא נמצאה תרופה שהוכחה יעילה בכלל המקרים.

כיצד משפיע דיכאון אחרי לידה על התינוק?

דיכאון אחרי לידה משפיע למעשה גם על האם וגם על התינוק הרך. על כן מומלץ כי חשיפת התינוק למחלה תהיה פחותה ככל הניתן. שלל מחקרים ניסו להחליט מה עדיף לילד של אם הסובלת מדיכאון שכזה, וניסו להכריע בסוגיה באיזה מקרה ישפיע הדיכאון בצורה פחות שלילית. האם ההשפעה גוברת כאשר האם מקבלת טיפול תרופתי או שמא כאשר מנסה להתגבר על המחלה ללא תרופות פסיכיאטריות.

התמונה המתקבלת ממחקרים אלו היא כי ילדים לאמהות הסובלות מדיכאון אחרי לידה עלולים לחוות חוסר ביטחון בהיקשרות, התפתחות רגשית מופרעת, התפתחות שפתית ירודה, הפרעות קשב והפרעות קוגניטיביות והתנהגותיות אחרות. לכן, מומחים ממליצים כי אמהות הסובלות מדיכאון אחרי לידה יקבלו טיפול תרופתי, למרות השפעת תרופות אלו על הילד. 

לנצח את הדיכאון.

גם אם מה שקראתן קצת קשה עבורכן לעיכול, זכרו: מרביתכן לא תחוונה דיכאון אחרי לידה. המעטות מכן שאולי יחשפו למחלה גם צריכות לזכור, שעם העזרה הנכונה וקבלת טיפול בדיכאון תוכלו גם אתן ליהנות מחווית האימהות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב