דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צבע הכסף 

מאת    [ 25/12/2011 ]

מילים במאמר: 684   [ נצפה 2169 פעמים ]

צבע הכסף

 

השבוע יצא לי לחשוב על כסף, יותר נכון לומר, שהשבוע יצא לי לחשוב יותר מבדרך כלל על כסף. אכן מדובר במשאב חשוב ואולי אף עיקרי בחיינו, בהחלט אמצעי ולא מטרה בעיניי, אך יחד עם זאת מדובר באמצעי בעל חשיבות גבוהה ומשמעותית למדיי.

צפיתי בתוכנית בה האומן האורח שמו "50 סנט" והוא שווה מיליונים, מאות מיליונים, וחשבתי על האירוניה. נראה שדווקא הדברים הגדולים בחיי לא התרחשו באמצעות כסף ועדין לא פעם אני חשה שאני במרוץ אחריו והוא - מוביל. גם סביבי כסף הוא שם דבר, אנשים עובדים קשה בכדי להשיג כסף, מבזבזים כסף, מרווחים כסף, מאבדים כסף ולעיתים מאבדים דברים נוספים בגללו, בשמו ובהשפעתו המעוורת יש לומר. נראה שמי שאין לו, תמיד מחפש ומי שיש לו לרוב מחפש עוד. למי שנמצא במצב כלכלי בו יש לו מספיק כסף לדאוג לצרכיו הבסיסיים לפחות, לבני משפחתו, אגדיר זאת "חיי רווחה" , מקום טוב באמצע פחות או יותר. לאותם אנשים יש אפשרות לבחור כיצד ינהלו את חייהם, כיוון שאני לא מדברת על מצב בו נלחמים על הישרדות או מחפשים להתעשר יותר, האפשרות של ליהנות ממה שיש, להיות "אשכרה" שמחים בחלקנו מונחת שם, ואני שמה לב שרבים מאיתנו מתעלמים ממנה ובוחרים ליפול למלכודת, הופכים למותנים בכסף, בתואר, ברכוש שיש לנו וזה בהחלט לא מתכון לחיים טובים.

באימון כלכלי עוסקים בעיקר בשינוי קו המחשבה המשפיע על אופן ניהול הכספים או חוסר הניהול לעיתים. מדובר ביצירת מודעות כמו תמיד וכמו בכל תהליך אימוני? לא לפעול באוטומט. אני פוגשת אנשים רבים שעסוקים כל הזמן באיך להשיג כסף ואיך לבזבז אותו ואז הם לא נהנים ממנו, כי הם מתוסכלים מהבזבוז, מן מעגל קסמים שהוא אינו קוסם במיוחד שכן המחסור עלול לגרום לעינוי נפש של ממש והבעיה היא, שכבר משיגים את שרצינו מיד אנו חושקים בדבר אחר. אני מוצאת לנכון שדווקא תכנון צעדים והשגת יעדים הם מספקים למדיי, תכנון אסטרטגיה, מחשבה יצירתית ומציאת פתרונות לפחות לחלק מן המצבים, מאפשרת הנאה ותחושת כיף והקלה הדרושה בכדי שנוכל להמשיך ולתפקד בחיינו וליהנות מהם. גם אם אין לנו ברגע נתון את כל הכסף הדרוש לנו בכדי להגשים את כל מטרותינו אותן ניתן להגשים באמצעות משאב זה, קל יהיה לנו ליפול לבור של תסכול ומרמור אך נכון יהיה עבורנו להסתכל קדימה, לתכנן סדר עדיפויות, לכלכל את צעדינו ולא לבחור במקום הזה. נוכל ללמוד ליהנות ממה שכבר יש לנו, מהדברים שכבר רכשנו והשגנו ובעיקר מכל הדברים הממלאים את חיינו שאינם תלויים בכסף.

מה יש בו בכסף שהוא מעוור את עיניהם של לפחות חלק מאיתנו? אני שומעת סיפורים לא קלים ואף מזעזעים אודות כסף והצרות שהוא מביא איתו לעיתים. ת'אמת שקל להאשים את הכסף - את החומר, לזרוק עליו את התיק ולומר לו "אתה אשם", בפועל זה הרי לא כך, אנשים עושים את הבחירות שלהם ומשלמים אחר כך - לא בכסף, בחייהם, בקשרים שלהם, במשפחות שלהם, הכל הולך. אנשים מוכנים להמר על כל הקופה ומסכנים דברים שלא ניתן יהיה לקנות חזרה,בכסף אם בכלל. למשאב הזה יש כנראה את היכולת לגרום לאדם לפעול מבלי לחשוב, מבלי לקחת בחשבון את התמונה כולה, מבלי עצור ולחשוב על הערכים שלו, מבלי לחשוב בצורת "רווח והפסד" ולקחת בחשבון את המחיר שהוא עלול לשלם, זה שאינו מפורט בעסקה.במחשבה צלולה, ושמחה בחלקינו יש דברים אותם לעולם לא נמיר בכסף ולכן עלינו לשאוף לטעמי להיות במקום הזה וליהנות מחלקנו על כל מרכיביו ולצעוד בשמחה אל השביל המוביל להשגת מטרותינו אותן ניתן להגשים באמצעות כסף, ולדעת מהו בדיוק המחיר וכמה רחוק אנחנו מוכנים ללכת בכדי להגשימן.

לסיכום, אני לא רוצה להצטייר כ"יפת נפש" , כסף הוא דבר חשוב, חשוב מאוד, אני מניחה שיש לו היכולת להשפיע על מדד האושר שלנו, אנחנו נקבע עד כמה אנחנו מאפשרים לעצמנו להיות תלויים בו. במצב האידיאלי בו האדם נמצא ברווחה כלכלית והוא איננו נמצא חלילה במצוקה של ממש, רק מחשבותיו והשקפתו אודות כסף יכולים לאפשר לנו ליהנות בכל מצב ולא להיות מותנה בשער הדולר.

דווקא כאשר אנחנו שלמים עם עצמנו ועם חיינו, עסוקים בעשייה ותיקונים אנחנו פתוחים לתת לאחרים ולבזבז על עצמנו ללא רגשות אשם. אנו עושים זאת מתוך תחושה אמיתית של גאווה והישג, לדעת לשלוט ביצר שלנו, לנהל אותו ולא הוא אותנו, לדעת מה בא לפני מה ומי.

  "מי שאינו חכם דיו להיות שמח בחלקו, האומללות תלווה אותו בכל אשר ילך."

פרנסואה דה לה רושפוקו (סופר צרפתי)

 

 

חשוב, עשה - היה! אימון אישי לשיפור איכות החיים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב