דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניסוי קליני למניעת גידול סרטני עתידי 

מאת    [ 14/12/2011 ]

מילים במאמר: 592   [ נצפה 4489 פעמים ]

גם כשמגייסים כנגד גידול סרטני את כל 'התותחים' הכבדים – ניתוח, כימותרפיה והקרנה – עדיין אין כל ערובה לכך שהסרטן לא יתקוף שנית. שיטה חדשה להסרת גידולים סרטניים, פרי פיתוח של חוקרים באוניברסיטת תל אביב, מגדילה משמעותית את הסיכוי שהגידול יחוסל סופית, ולא יחזור.

 

הפיתוח החדשני של פרופ' יונה קיסרי מהפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר ופרופ' יצחק קלזון מהמחלקה לפיסיקה ואסטרונומיה, הוא מחט רדיואקטיבית, בעלת אורך של ס"מ אחד ועובי של סיכה. כשמחדירים את המחט לתוך גידול סרטני מוצק, היא משחררת אטומים רדיואקטיביים קטלניים, שיוצרים הקרנה מבפנים, וגורמים להתפרקותו של הגידול בתוך הגוף.

 

מסביר פרופ' קיסרי: "הגידול המתפרק משחרר אנטיגנים, שמעוררים תגובה חיסונית כנגד תאים סרטניים. היתרון, אם כן, הוא כפול: הגידול עצמו מושמד באופן יעיל יותר, ובמרבית המקרים הגוף מפתח חסינות שתמנע את חזרתו. מצב כזה הוא נדיר כאשר גידול סרטני מוסר בניתוח בדרך הרגילה."

 

המחקר החשוב פורסם במספר כתבי עת אקדמיים, ולאחרונה הופיע בכתב העת Translational Research.

 

                                                                        מניעת גידול סרטני

היום מטופלים חולי סרטן רבים בהקרנה של קרני גאמה. ידוע אמנם שחלקיקי אלפא יעילים הרבה יותר, אך הטווח שלהם קצר מאוד, ולכן הם אינם מסוגלים לחדור את העור, ואינם מתאימים לשיטות ההקרנה המקובלות. המחט הרדיואקטיבית שפותחה במעבדתו של פרופ' קלזון עוקפת חיסרון זה: היא מוחדרת לתוך הגידול באמצעות מזרק, ושותלת אטומים רדיואקטיביים פולטי חלקיקי אלפא ישירות בתוך הגידול הסרטני.

"המחט מצופה באטומים שפולטים חלקיקי אלפא, ובנוסף מייצרים אטומי-בת, שפולטים גם הם חלקיקי אלפא. חלקיקים אלה הולכים ומתפשטים  בתוך הגידול הסרטני, לפני שהם מתפרקים," מסביר פרופ' קלזון. "זה דומה לפצצת מצרר: במקום להתפוצץ בנקודה אחת מסוימת, ממשיכים האטומים להתפזר ולפלוט חלקיקי אלפא במרחק גדל והולך ממקור הקרינה הראשוני." התהליך כולו אורך כעשרה ימים, ומותיר בסופו רק עופרת שאינה רדיואקטיבית, בכמות שאינה רעילה. המחט עצמה נשארת בגוף, מבלי לגרום נזק.

 בניסויים שנערכו על מודל של עכברי מעבדה, התברר כי לשיטה החדשה יש יתרון מובהק על פני הסרת גידולים סרטניים בניתוח. קבוצה אחת של עכברים חולי סרטן טופלה בניתוח, בעוד שקבוצה שניה טופלה באמצעות המחט הרדיואקטיבית. לאחר מכן הוזרקו לכל העכברים תאים מהגידול המקורי. והתוצאה: כל העכברים שטופלו בניתוח (100%) חלו שוב, לעומת 50% בלבד מהעכברים שטופלו במחט הרדיואקטיבית. התוצאות המבטיחות התקבלו עבור סוגים רבים ושונים של גידולים סרטניים: בלבלב, בריאות, במעי הגס, בשד ובמוח.

 המסקנה מניסויים אלה היא שהשיטה החדשה להריסת הגידול מבפנים מגבירה את חסינות הגוף מפני חזרתם של תאים סרטניים. "ניתוח יכול לחסל 80 עד 90 אחוז מהגידול, והכימותרפיה קוטלת עוד 5 עד 15 אחוז," אומר פרופ' קיסרי. "אך לעתים קרובות נותרים בגוף כמה תאים גרורתיים, ואלה הורגים כ-85% מהחולים." שיטה שמפרקת את הגידול מבפנים ומעוררת חסינות ספציפית כנגדו, תגרום להרג תאי סרטן שחומקים מאמצעי טיפול אחרים. לשיטה זו יש גם יתרונות נוספים: היא יעילה, פחות פולשנית ויותר חסכונית.

                                                               ביצוע ניסויים קליניים

שיטת הטיפול החדשה, המכונה DaRTTM (Diffusing Alpha-emitters Radiation Therapy) מקודמת היום באופן מסחרי על ידי חברת Althera Medical Ltd., הפועלת בתל אביב ובניו יורק. החברה מתכננת כיום ניסויים קליניים במרכז דוידוף לסרטן שבמרכז רפואי רבין בפתח תקווה.

 לדברי פרופ' קיסרי, טיפול זה הוא דוגמה טובה ליתרונות של הרס הגידול מבפנים. הוא מקווה שחוקרים נוספים בעולם יפעלו לפיתוח וקידום שיטות לחיסול סרטן מבפנים ובניית החסינות נגד גידולים סרטניים.

במחקר נוסף פיתח פרופ' קיסרי, בשיתוף עם פרופ' רפי קורנשטיין  - גם הוא מהפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר, שיטה נוספת להריסת הסרטן מבפנים. בשיטה זו מוחדרות לגידול אלקטרודות, שפולטות זרמים חשמליים וגורמות לריאקציה כימית שהורגת את הגידול הסרטני.

בברכה,

אורנה כהן

דוברת אוניברסיטת תל אביב.

הכותב הינו בלוגר וסטודנט באוניברסיטה הפתוחה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב