דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הטיפול ההומאופתי בדיכאון לאחר לידה 

מאת    [ 13/12/2011 ]

מילים במאמר: 706   [ נצפה 4676 פעמים ]

דיכאון לאחר לידה

אנחנו תמיד חווים שינויים במצב הרוח, זה חלק מהחיים. אנחנו מושפעים מהסביבה והחוויות שאנו עוברים ואירוע כמו לידה וודאי יכול להחריף את התנודתיות. תשעה חודשים של ציפייה מסתיימים תוך תקווה שכעת תרגישי אושר עילאי אבל בהרבה מקרים התקופה שאחרי הלידה מאופיינת דווקא בעצבות ותחושה כללית רעה.

מצב רוח ירוד במשך יום או יומיים יכולים להצביע על "ביבי בלוז", תופעה המתרחשת אצל כ-80 אחוז מהיולדות, אינה דורש טיפול בדרך כלל ועוברת די מהר. אולם אם עבר שבוע ואת עדיין עצובה כנראה שאת סובלת מדיכאון לאחר לידה (postpartum depression) . 

הגורם לתופעה זו אינו ידוע, מניחים שהוא קשר לשינויים הורמונאליים בגוף בעקבות הלידה אולם אין מידע חד משמעי. בנוסף לשינויים אלו, הציפייה הגדולה, ההתרגשות, הדאגה, האירוע הטראומטי לגוף והמחסור בשעות שינה עלולים להוות טריגר להופעת הדיכאון.

כיצד מאובחן מצב של דיכאון לאחר לידה?
תחושת עצבות חריפה שחורגת מהתנודות הרגילות במצב הרוח מצביעה על בעיה. האגודה האמריקאית לפסיכיאטריה קבעה מספר פרמטרים לצורך איבחון הבעיה.

• אובדן עניין בפעילויות שבעבר היו מהנות
• מצב רוח ירוד
• חולשה
• תגובה עצבנית או היעדר תגובה לגירויים
• שינוי בהרגלי השינה (שינה מרובה או היעדר שינה(
• אובדן משקל
• תחושת חוסר ערך, תחושת אשמה
חרדות
• מחשבות על מוות, מחשבות אובדניות
• חוסר יכולת לחשוב או להתרכז

מהן גורמי הסיכון?
אחת משמונה יולדות סובלת מדיכאון לאחר לידה. קיימים שני גורמי סיכון עיקריים, הראשון - נשים שסבלו בעבר מדיכאון, ושהשני - הריון שעבר בצורה קשה ובסביבה לא תומכת.

חשיבות הטיפול בדיכאון לאחר לידה
תמיד, ובייחוד לאחר הלידה, חשוב שהאימא תרגיש טוב. שמחת החיים והאנרגיה מאפשרות להקדיש את כל תשומת הלב בתינוק ולחוש גאווה וסיפוק ולסייע לו להתפתחותו התקנית. התינוק זקוק כעת להרבה אהבה, הוא מושפע ממצב הרוח של האם ועל כן חשוב שהיא תהא במצב טוב ככל הניתן.

האם ניתן למנוע דיכאון לאחר לידה?
לצערנו, לא תמיד ניתן למנוע אבל בהחלט ניתן להקטין את הסיכון לדיכאון לאחר לידה על ידי יצירת סביבה תומכת במהלך ההיריון ובמקרה של עצבות או בעיה אחרת בזמן ההריון כדאי גם לטפל. בדרך כלל טיפול תרופתי לא מומלץ לנשים בהריון ולכן עדיף לטפל בהומיאופתיה.
על מנת שהאימא מגיע ללידה במצב אופטימלי מומלץ לפנות לטיפול עוד במהלך ההריון ולא לחכות עד לאחר הלידה.

שיטות טיפול הקונבנציונליות לטיפול בדיכאון לאחר לידה
כיום הטיפול המקובל הוא תרופתי או פסיכותראפיה (שיחות). עקב הסיכון הקיים לתינוק במצב של אימא הסובלת מדיכאון נוטים כיום להמליץ לרוב האימהות על טיפול תרופתי המורכב בדרך כלל מתרופות נוגדות דיכאון מקבוצת ה- SSRI כגון סרוקסט, זולופט, פרוזאק.

הנקה ותרופות
כיום ידוע כי תרופות נוגדות דיכאון מקבוצת ה SSRI (ולמעשה כמעט כל התרופות) עוברות בחלב האם ומשפיעות על התינוק. מידת הנזק שנגרמת לתינוקות אינה ידועה והמחקרים אינם חד משמעיים (בין השאר מכיוון שעריכת ניסויים על תינוקות אסורה).
למה אם כן ממליצים על טיפול תרופתי גם לאימהות מניקות? בעיקר מפני שלרפואה המערבית אין כיום דרך טובה לטפל בדיכאון לאחר לידה חוץ ממתן תרופות ועל כן היא מעדיפה להעמיד את התינוק בסיכון של פגיעה מאשר להשאיר אותו מטופל על ידי אם דיכאונית שעלולה להזניח את התינוק, דבר מאוד נדיר.

טיפול הומאופתי בדיכאון לאחר לידה
בחירת התרופה ההומאופתית מתבצעת לפי מכלול הסימפטומים של הם (גם סימפטומים לא קשורים כמו דימום וגינאלי, משפיעים על בחירת התרופה). יש לשים דגש ולבחון מהי מידת הדיכאון וכיצד הוא בא לידי ביטוי. למשל, אצל אישה אחת נראה נראה עצבנות ואילו אצל השנייה אפטיות. אחת תאבד את התיאבון לחלוטין ואילו השנייה דווקא תנסה לפצות עצמה על ידי אכילה מוגברת. אצל אחת נראה שינה מרובה ואצל האחרת חוסר שינה

כיום, התרופה ההומאופתית הידועה ביותר למצבי דיכאון לאחר לידה היא Sepia .זוהי תרופה שמתאימה למצבים בהם האימא מפגינה אדישות, רתיעה מחברה, אפילו מהתינוק שלה וסלידה מהבעל (גם אם הוא קשוב ועוזר היא פשוט לא יכולה לסבול אותו). נשים במצב Sepia מגיבות בעצבנות רבה שלאחריה מגיעה תחושות אשמה על האופן שבו היא מתנהגת, הן נוטות לבכות הרבה, לעיתים באופן בלתי רצוני.

כאמור, דיכאון לאחר לידה יכול להופיע בדרכים שונות ולפיכך קיימות מספר תרופות הומאופתיות שונות שיכולות להתאים. אנו שונים איש מרעהו, אנו מגיבים אחרת ולכן את התרופה יש להתאים באופן פרטני.

התרופות ההומאופתיות עשויות חומרים טבעיים, נמצאות בשימוש כבר למעלה ממאתיים שנה ושימוש נכון בהן מועיל רבות הן לאימא והן לתינוק בתקופה קריטית זו של חייו.

 

ערן אינדיג - RCHom הומאופת קלאסי מוסמך. קליניקות בתל אביב, רמת השרון, זכרון יעקב וחיפה  www.eran-homeopat.com  054-7016016




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב