דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו הסיפור הפנימי של אנשים קורבניים ומדוע הוא סיפור שקרי והרסני? 

מאת    [ 13/12/2011 ]

מילים במאמר: 771   [ נצפה 6760 פעמים ]

מהו הסיפור הפנימי של אנשים קורבניים ומדוע הוא סיפור שקרי והרסני? 

 

 

הסיפור הפנימי השקרי

 

אנשים קורבניים חיים בתחושה וודאית וברורה שהם קורבנות. הסיפור שהם מספרים לעצמם הוא כה מוחשי וחי - שהם מאמינים לו בכל ליבם, עד כדי כך שההזדהות עם הקורבניות הופכת לחלק בלתי נפרד מהזהות שלהם והם מסוגלים לתפוס את עצמם רק כקורבן חסר אונים ומושפל.

 

הסיפור הקורבני הזה יוצר מעגל קסמים הרסני באישיות שלהם:

 

בשלב 1: הם מספרים לעצמם את סיפור הקורבניות שלהם, עד כדי כך שהסיפור הופך לנרטיב של חייהם ולחלק בלתי נפרד מהאישיות שלהם.

 

בשלב 2: מכיוון שהם בטוחים שהם קורבן הם גם מצפים שיתחשבו בהם ויפצו אותם, יבואו לקראתם ויוותרו להם תמיד. הציפייה הזו אינה אפשרית כי בחיים יש תן וקח, פשרות וגמישות שחייבים להפגין.

 

בשלב 3: ברגע שהם אינם מקבלים את מבוקשם בכל רגע ורגע - הם מייד נאבקים במלוא הכוח, מתמרדים בתוקפנות ונלחמים בצורה עיוורת על "זכויותיהם הלגיטימיות" ללא שום מוכנות לפשרה, הכל בגלל שהם בטוחים שהם קורבן ולכן גם שהמאבק שלהם הוא המוצדק ביותר שיכול להיות.

 

בשלב 4: המאבק התמידי הזה גורר אותם לתחושות קשות של מצוקה שכמובן מדרדר עוד יותר את הדימוי העצמי שלהם ואת תחושת הערך העצמי שלהם. וכך קורה שבסופו של התהליך, הם רק מעצימים את תחושות הקורבניות שלהם מבלי יכולת להשתחרר מהמעגל ההרסני הזה. 

 

 

 

המקרה של הנשיא קצב

 

המקרה של הנשיא קצב הוא דוגמה מצויינת לסיפור קורבני שקרי שמאבד שליטה ומגשים את עצמו. לקצב היו אינספור הזדמנויות לפשרה ולגמישות במהלך משפט האונס. הזדמנויות אלו היו מאפשרות לו גם להימנע ממאסר וגם לשמר את הדימוי החיובי שלו. אבל הוא לא היה מוכן לשמוע על החלק שלו באירועים או להתגמש בשום צורה מתוך הבנה גם למצוקה של הצד השני, אלא בחר ללכת עד הסוף עם "האמת שלו", עם הסיפור שהוא סיפר לעצמו, על כך שהוא הקורבן האמיתי והיחידי והוא זה שנעשה לו עוול. 

 

בתוצאה הסופית, הדימוי שלו נהרס לחלוטין, הוא נכנס למאסר ממושך וניטלו ממנו כל הזכויות שלו. הדבר היחיד שנותר לו להיאחז בו הוא הסיפור הקורבני שהוא ממשיך לספר לעצמו. הסיפור הקורבני הזה הוא בדיוק הסיפור שהכניס אותו לצרה הזאת מלכתחילה.     

 

 

 

המקרה של הפלשתינאים

 

גם אצל הפלשתינאים הסיפור הקורבני הוא נרטיב עיקרי באישיות ובזהות הלאומית והאישית שלהם, והוא זה שמונע מהם כל פשרה, גמישות או מוכנות להכרה אמיתית בישראל.

 

בגלל שהם משוכנעים שהם הקורבן ושמגיע להם תיקון מלא של כל העוול שנגרם להם - הם לעולם לא יהיו מוכנים להתפשר, להתגמש או לוותר כהוא זה לישראל או לגורמים אחרים כמו האו"ם, אמריקה או העולם. הם ימשיכו, בדיוק כמו קצב, להתעקש בצורה עיוורת על כל רצונותיהם ושאיפותיהם, רק בגלל שהם מאמינים לסיפור הקורבני השקרי שהם מספרים לעצמם. באמצעות הסיפור הזה הם מצדיקים תוקפנות, אלימות, רצח, שקר, הרס, שנאה יוקדת ואפילו רצון עז ונחוש להשמדת עם ישראל. בדיוק בגלל הסיפור הקורבני הזה הם מוזנחים, חסרי מדינה, משוללי זכויות, מדוכאים ותקועים.

 

 

 

זוגיות קורבנית

 

הסיפור הקורבני תופס חלק מרכזי בחיים המשותפים של זוגות רבים. אחד הצדדים בזוגיות מספר לעצמו את סיפור הקורבן ומאותו רגע הוא משוכנע שהוא מרגיש מחוק, פגוע, מושפל ומסכן מכל "פגיעה" או אכזבה שהצד השני מסב לו. כתוצאה מכך הוא מגיב בתוקפנות, באלימות, בביקורת ובהאשמות שמבחינתו הן "מוצדקות" כי הוא מאמין כל כך בסיפור הקורבני שלו שהוא אינו רואה את המציאות האמיתית, את הזכויות של הצד השני, את הסיפור השלם והמלא.

 

בזוגיות קורבנית אחד הצדדים בטוח שהוא קורבן, שכל הזמן סותמים לו את הפה, שהוא מקריב ומוותר על עצמו כל הזמן ושעליו לעמוד על שלו ללא שום וויתורים או פשרות - כי הוא אינו רואה כלל את הוויתורים של הצד השני, את הגמישות של בן הזוג, את הקורבנות שגם אחרים עושים עבורו. בגלל הסיפור הקורבני הוא ממשיך להיות קורבן כדי להצדיק את ההתנהגות התוקפנית והתובענית שלו ואת זכויות היתר שהוא תובע לעצמו במערכת היחסים.

 

 

 

סיפור חדש

 

הדרך להימנע ממעגל הרסני זה היא לשנות את הנרטיב ואת הסיפור שאתם מספרים לעצמכם. מסיפור של קורבנות ומסכנות לעבור לסיפור אחר - סיפור של חברמניות, של אופטימיות, סיפור של בגרות ושל הצלחה. מי שמספר לעצמו שהוא מצליח, טוב, קליל, גמיש וכייפי - הופך להיות כזה בסופו של דבר.

 

במקום להמשיך ולהאמין במסכנות, בקורבניות, ברגישות האינסופית, במקום להמשיך ולצפות להתחשבות אינסופית ולהכלה אינסופית מצד אחרים - מוטב להאמין בסיפור אחר, אמיתי, חיובי, נכון, בריא ומציאותי יותר. סיפור של שמחה, של בגרות, של התחשבות, של הערכה לאחרים ושל תן וקח הדדי.

 

 

וטיפ לסיום: הטרגדיה של אנשים מסכנים וקורבניים היא שבגלל שהם מאמינים שהם קורבן הם מצפים לזכויות מיוחדות, הם תובעים לעצמם דברים שלא מגיעים להם, הם אלימים כלפי אחרים והם אינם רואים את האחרים אלא רק את עצמם. בשם המסכנות שלהם הם מסוגלים לעשות דברים איומים לאחרים מבלי להניד עפעף ועדייין לצפות שאחרים יהיו הכי רגישים אליהם והכי מבינים אותם. העניין הוא שבחיים אי אפשר רק לקבל - צריך גם להתחשב, לתת, להתגמש ולוותר לפעמים, ואת המסקנה הבסיסית הזאת אנשים קורבניים אינם מבינים.

 

 

יואב ברנזון הוא עורך דין לשעבר ובעל תואר בפסיכולוגיה. מתמחה בטיפול אישי, יעוץ זוגי והכוונה מקצועית בקריירה.  הוא פיתח שיטות טיפול רבות וייחודיות והוא בעל ניסיון עצום ומגוון בטיפול פרטני. הוא מוביל אנשים להצלחה בתחום האישי, הזוגי והתעסוקתי ב-25 השנים האחרונות ונחשב לאחד המומחים המובילים בישראל. הוא מקבל לקוחות ישראליים מכל יבשות העולם. יואב ברנזון כתב עד היום 12 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם. כמו כן, הוא פרסם למעלה מ-3,000 מאמרים בתחום הצמיחה האישית והזוגית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב