דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פרופיל אישיותי כגורם הצלחה לקורס הטייס 

מאת    [ 11/12/2011 ]

מילים במאמר: 1245   [ נצפה 9559 פעמים ]

פרופיל אישיותי כגורם הצלחה לקורס הטייס

מכל תחום מקצועי יש את הדרישות, הציפיות, והלחצים החלים על העוסקים בו. ברור לחלוטין, אם כך, מדוע ישנם מבחנים רבים כל כך, מגוונים כל כך וייחודיים, שמועמדים לצוות אוויר נדרשים לעבור.

הפרופיל האישיותי של מועמד לצוות אויר מתחיל להיבנות כבר מהצו הראשון. לאורך כל התהליך, המבחנים, ירפ"א א', ב' ולאחרונה גם ג', הגיבוש וגם לאחר מכן במהלך הקורס, הצוער נבחן ונמדד. לא סתם מקצוע זה הנו חוד החנית והאורים והתומים של תהליך מיון. בסופו של דבר, הצבא רוצה להיות בטוח שמי שמחזיק בידיו כלי השווה עשרות מליוני דולרים, באמת יוכל לספק את העבודה. את המוטל עליו.

כאשר מועמד לקורס הטיס מבקש להתקבל, עליו כידוע, לעבור מבחני אישיות מעמיקים. המטרה היא לקבוע את מידת התאמתו של המועמד לעבודה. במובן הבסיסי ביותר, תהליך המיון הנו המבחן לשאלה הפשוטה - "האם יתאים לתפקיד הזה?".

הצבא הגדיר היטב את הפרופיל של איש צוות אויר. ורק באשנב הצר הזה, מתי מעט מצליחים להסתנן. המסננת הזו מחפשת אחר תכונות מסוימות. תרה אחר פרופיל אישיותי מסומן. לא פלא שכל כך מעט עוברים.

זה קורה כל הזמן - אנשים בעלי תכונות אופי מסוימות מצליחים באופן יוצא מהכלל היכן שאחרים נכשלים. יתרה מכך, ישנם אנשים שמצליחים ממש טוב במספר תפקידים ומקצועות. ממש כמו סופרמנים. במה שהם נוגעים, הם הופכים לזהב.

כמי שמכין למבחנים הייחודיים הללו, מועמדים רבים פונים אלי בשאלה אם הם מתאימים להיות טייסים. השאלה אינה מנוסחת נכון. אני מניח שכוונתם לשאול האם הפרופיל האישיותי שלהם עונה לפרופיל האישיותי שהגדיר הצבא לתפקיד איש צוות האוויר. רבים מתאימים להיות טייסים. ישנן מדינות שבהם מטוס הוא כלי תחבורה כל כך פופולארי שכמעט כל אחד נדרש להטיס כדרך של התניידות. שכן אין פרופיל אחד עבור כל תחום הקריירה. עם זאת, לתחומי קריירה רבים נדרשים העוסקים בהם לאמץ לפחות חלק מהתכונות האישיות המזוהים ביותר עם התפקיד. ניתן לראות שאנשים אלה מקובצים לעתים קרובות להתנהלות משותפת ומאופיינים בדפוסי התנהגות זהות: האופן שבו הם מדברים, מתנהלים, מתנהגים, מתלבשים. 

האם ניתן להגדיר את התכונות של "הטייס הממוצע"?

כן. מחקרים רבים בעולם מנסים למצוא את הפרופיל של הטייס על סמך פרופיל של טייסים קיימים. כך יוכלו לחפש אחר התכונות הללו אצל מועמדים וצוערים. הנה מספר תכונות בולטות אצל טייסים:

טייסים ידועים בהיותם שמרניים, שקולים, מדברים ברור, החלטיים, שומרי חוק, אינטליגנטיים (אבל לאו דווקא אינטלקטואלים), נוטים להימנע מהתבטאויות רגשיות. מופנמים, יורדים לפרטים, יש להם יכולת טובה לעבוד גם כמתכנתים, רואי חשבון וחוקרים. 

מובן אם כך, מדוע אדם עם פרופיל אישיותי סנטימנטלי (רגשי) ומוחצן עשוי להתקשות בביצוע מטלות הנדרשות מטייס קרב לדוגמא. מטלות שיש בהן מעורבות רגשית גבוהה תקשנה עליו לנטרל את רצונותיו ורגשותיו למען המטרה למול אדם מאופק וצייתן שיצליח לראות את התמונה הגדולה ולבצע מטלות גם כשהמצפון מייסר אותו.

תכונות אישיות של טייסים

הנה רשימה של תכנות שנאספו בארה"ב בשנת 1980 מטייסים.  הטייסים נבדקו מהן התכונות המאפיינות את איש צוות האוויר ומהם הסימפטומים המעידים על חריגות בתכונות הללו אצל טייסים. אז אם אתם מחפשים את הטייס בתוככם, סביר להניח, שהתכונות הללו תהינה מבורכות על ידכם:


    • בריאים פיזית.
    • חוסר סימנים של נוירוזה (מונח המגדיר חוסר איזון נפשי אשר פוגע באיכות החיים, ביכולת התפקוד וההתמודדות.)
    • עצמאיים.
    • יש בהם דחף עצום להישגיות.
    • מעדיפים מטרות לטווח קצר מאשר מטרות ארוכות טווח.
    • ללא אוריינטציה אינטלקטואלית משמעותית.
    • תרים אחר חדשנות ואחריות באופן מתמיד.
    • טייסים זכרים נמנעים מחיכוך וויכוחים עם זכרים אחרים.
    • טייסים זכרים מביעים תחושת חרדה כאשר הם נמצאים בקרבה רבה מידי לנשים.
    • נמנעים מלהביע עצמם מבחינה רגשית.
    • מודאגים יותר משינוי בסביבה שלהם מאשר משינוי בהתנהגות שלהם.
    • בחירה מצומצמת במספר הפעילויות שלהם. יעדיפו לעסוק במספר דברים באופן ממוקד.
    • סובלנות נמוכה כלפי פגמים אישיותיים של אחרים ושל עצמם.
    • זקוקים להתרגשות.
    • זקוקים לאפשרות לבטא יוזמה אישית.
    • מתעלמים ונמנעים מלהביע תחושות פנימיות.
    • רגשות פנימיים נתפסים כחיצוניים.
    • נמנעים מהתבוננות (הסתכלות בתוך הנפש של האדם עצמו או רגשותיו).
    • זהירים לגבי יחסים קרובים ואינטימיים.
    • נמנעים לחשוף את הרגשות האמיתיים שלהם.
    • נמנעים ממחשבות חסרות טעם.
    • לעיתים נדירות מתרגשים עד לכדי דמעות.
    • משתמשים בהומור כדי להתמודד עם חרדה או מתח.
    • שומרים את המחשבות לעצמם כמו בבונקר.
    • מתקשים במצבים מעורפלים – מעדיפים את הגישה: "אם יש ספק אין ספק"
    • לא מתנהלים או מטפלים בכישלונות שלהם. מעדיפים להתעלם מהם.
    • מתקשים להתמודד לנוכח מצבים רגשיים.

האם ניתן לאמץ תכונות אלו?

התשובה המפתיעה היא כן. ניתן לנסות להיות כמו... איך זאת? אני נשאל על כך תכופות. הרעיון אינו בלרמות את המערכת, או לדפוק את השיטה. יש להבין שמועמד לגיוס נמצא עדיין בשלבים מתקדמים של פיתוח האישיות שלו. כאשר מועמד ניגש למבחני המיון בירפ"א א' וב' ואין לו שום מושג על מה הוא נבחן, כיצד המבחנים שיעבור מצביעים על אישיותו, הוא למעשה מהמר. נהוג להשמיע "שאין מה להתכונן". הייתם מצפים שתלמיד ללימודי רפואה ינסה כיום לגשת לפסיכומטרי בלי הכנה מתאימה? נכון שזה אפשרי. בוודאי. אם אתה מראש מתאים, אין צורך שתתכונן. אך מהן אותן הכנות לפסיכומטרי? הן לא מלמדות את התשובה. הן רק מתרגלות ומלמדות אותך לחשוב. לחשוב. כך בדיוק ההכנה למבחני המיון של קורס הטיס עושה. היא מכינה את המועמד לחשוב. בד"כ הפרופיל האישיותי של מועמדים שמגיעים אלינו להכנה עדיין לא מעוצב כליל. עם הכנה, הכשרה והבנה מהן התכונות שעל המועמד להדגיש שממילא נמצאות בו, הסיכוי של מועמד להצליח במבחנים גבוהה לאין ערוך.

 תכונות טובות ותכונות רעות

ב 2004 נעשה מחקר בנאס"א, שמצא כי טייסים קיבלו ציון נמוך או נמוך מאוד עבור נוירוטיות, חרדה, עוינות, כעס, דיכאון, מודעות עצמית, אימפולסיביות ופגיעות אך כן קיבלו ציון גבוה מאוד על מצפוניות, חתירה להישגים, משמעת עצמית, אסרטיביות, פעילות חיובית למען מטרה מוגדרת. הציון הממוצע עבור טייסים היה בהיעדר  החצנה רגשית, פתיחות, נעימות, נאמנות, ענווה, יושר. בסה"כ, החוקרים מצאו שישנו מרכיב קריטי שטייסים נוטים להיות תחומים בתוך פרופיל אישיותי די מוגדר ותחום. דבר זה יכול להסביר מדוע כל כך הרבה מנסים להתקבל לקורס הטיס ורק מעטים מאוד מתקבלים. שמתם לב עד כמה הם דומים אחד לשני?

מחקר אחר מגלה כי הטייסים כקבוצה עקביים למדי. הוא מצא כי לטייסים בדרך כלל יש כישורים חברתיים טובים, חשיבה טובה, מסוגלים להתמודד עם מידע מורכב, לקבל החלטות ולהתמודד עם אנשים. לכן, הם נוטים להיות בהירים, מסוגל להיות באינטראקציה חברתית טובה בדומה לתפקידים רבים של  נושאי צווארון לבן. המחקר מצא כי הם טייסים שומרים על  אופטימיות ומשדרים ביטחון, הטייסים נמנעו מלהביע עמדות ועשו עבודה טובה בשמירת רגשותיהם שלא היו בתא הטייס. עוד, הטייסים חייבים לשמור על הבריאות שלהם, כקבוצה הם אנרגטיים ויש להם כושר גופני טוב, אך בהתנהלותם הם די איטיים ושיטתיים. הם נמצאים באופן מתמשך בתוך תהליך של עיבוד מידע  ורוצים לא מעט ממנו, אך מעדיפים שזה יהיה "מרוכז מאוד תמציתי". כאשר טייס מקיים פגישה, היא תהיה קצרה, איכותית ותמציתית.  לבסוף הטייסים הם "שיתופיים", אבל כשמדובר בהטסת מטוסים ובבעיות בטיחות, הטייסים יכולים להיות "קשוחים עד מאוד ורחוקים מפשרנות".

ניתן לומר על טייסים שהם חיוביים, אך הם נשארים כך על ידי תשאול וניסיון לצפות כל מה שיכול להשתבש. הם חרוצים אבל הם לא אוהבים לרוץ, בעיקר כדי לעמוד בלוחות זמנים מלאכותי. הם מתעניינים במה שקורה, אבל יותר בסקירה מהירה של התמונה הגדולה בתחילת הדרך והם אוהבים את המידע שלהם

נתונים שנאספו ממחקרים מצבא ארה"ב מראים כי הצוער הממוצע בקורס הטיס מוחצן יותר מאשר גברים באוכלוסייה הכללית. אין הוא חם במיוחד ביחסים בין אישיים, הוא הרבה יותר אסרטיבי, יותר פעיל גופנית והוא תר אחר התרגשות וגירוי. הטייס הממוצע נראה אלטרואיסטי, אבל באותו זמן הוא תחרותי מאוד וספקן. הוא תופש את עצמו כהישגי, מוכשר מאוד, אחראי, ומסוגל להתמודד ברמות גבוהות של מתח.

אז מה התכונות שמועמד צריך שיהיה לו?

זהו בדיוק התהליך שעוברים בהכנה. לא מחפשים לבנות אדם רובוט. לאחר שלומדים ומכירים את המועמד בתהליך מובנה, מאפשרים למועמדים  להדגיש תכונות מסוימות שלו שהן ממילא באישיותו ולהצניע אחרות.

ההכנה היא תמיד אחד על אחד. מועמד מול מומחה. אחרת איך ניתן להכין מישהו לפרופיל אישיותי? זה חייב להיות באופן פרטני על סמך הפרופיל האישיותי של אותו מועמד. לכל אחד הרי יש פרופיל אחר.

 רן אדוני,

הכותב הנו מאמן מ "מתגייס" www.mitgayes.co.il

רן אדוני, תקשורת - הכל זה תקשורת  www.adoni.co.il/blog




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב