דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מעשה בבצל גורלי 

מאת    [ 21/11/2007 ]

מילים במאמר: 595   [ נצפה 2884 פעמים ]



חביתה, פלחי עגבניות, ובצל בינוני, מונחים בצלחת. היישר מול העיניים חודש נובמבר בלוח הקיר של שנת 1991 אשר עבורי הוא כאילו שקוף לחלוטין בזמן האחרון. עכשיו ערב, ומחר יום חדש. צריך למלא דלק, ולהיכנס לבנק, ולהמשיך לקרוא את דקארט, לקראת השיעור הבא באוניברסיטה.

ובין כל ההרהורים אני מוצא את עצמי מקלף את הבצל הבינוני שהזכרתי, ותמיד תמיד כאשר אני מקלף את רב-השכבות הזה, נזכר אני באימי ובמקום להזיל דמעות, כמקובל בין המקלפים, אני מחייך לעצמי חיוך רחב. ושפתי אכן מתרחבות באופן שכזה, בכל פעם שנזכר אני בעובדה המוזרה, שמעולם לא טעמתי את טעם הבצל או את טעם השום בין כותלי המטבח של אימי.

בגיל חמש, לפי מה שמספרים, בלעה אמא חתיכת בצל סוררת שנתקעה באופן מסוכן בגרונה ללא יכולת לבולעה או לפולטה. וכמובן שניצלה (אחרת עתה הייתם מעיינים, מן הסתם, בכתובים אחרים). ומאותו יום ואילך, נגזר היכן שנגזר, שלא אטעם טעמם של בצל ושום בבית מטבחה של אימי. והחיוך ההוא התקיים בי, מפני שלבושת אימי אני הנני בצלופיל - שפירושו בתרגום חופשי לשפת עבר: אוהב בצל. ואל נא תתרשמו יתר על המידה ממלה לועזית מפוצצת זו - שכן אני בכבודי ובעצמי מצאתי והמצאתי אותה לפניכם מניה וביה ולצורך העניין בלבד. ומורכבת היא כמובן, מהתיבה בצל, וכן מהסיומת פיל, שכמדומני פירושה ביוונית עתיקה מאוד: אוהב.

ואחרי החיוך הרחב והכבוש ההוא, זורמות להן המחשבות שלי לעניינים שונים ומשונים, ולפתע חש אני את משא החיים על הכתפיים השחוקות שלי, ומצב רוחי פונה מגיל וקרב יותר ויותר לדמע. אזי, עוצרות ספינות היצירה שלי משיוטן החופשי ומתמקדות בעצם הרגע הקיומי ההוא ממש. אותו רגע של אינטרוספקציה מרוכזת, כשהעיניים נעוצות בבצל המתקלף בשיטתיות ובזוויות של אותן מתבוננות מצויות החביתה ופלחי העגבנייה.

באותו רגע עצמו, לוח השנה שממול עיניי באמת נעשה שקוף וחסר משמעות, ומשום מה נזכר אני במה שעברתי עד הלום, ומקלף אנוכי את שכבות הזמן בראשי, בערך בקצב קילוף הבצל שבידיי. ומגיע אנוכי עד לרגעי הקשים ביותר במחלקות הסגורות, על טיפולי החשמל שעברתי בין כתליהן, ועל התרופות כבירות הכוח והשפעותיהן המזוויעות שהערתי שלא מרצוני לקרבי. ואחר שב אני ממסעותיי, חזרה רבה לרגע שאחרי הסערה, לרגע הממשי והאמיתי, בו אני רכון על הבצל ומקלף שכבותיו במסירות ובמיומנות.

ושוב נזכר אני באימי ובאימתה הרבה, וכן בחיפושים האובססיביים שלי אחר הזדמנויות, כן לאכול בצלים, ובכל זאת לטעום שומים. ופתאום, שמח אני שהנני כאן ועכשיו, מקלף את הבצל הזה, ולא מצוי רחמנה לצלן, באיזו מחלקה מסוגרת. ושוב טוב לי ושוב העולם יפה. והלוח חוזר לקדמותו ומורה לי נכונה שבנובמבר 91' אכן צביאל מצוי.

ומה ראיתי לכנות עצמי, לפתע, בשמי הפרטי שלא לפי מנהגי? ויש לי לפרש, שאולי נשתרבב שמי הפרטי והמפורט הזה, לחלק בו נתכוונתי לסיים את דבריי, מפני שלא אביתי לסיים בלי לציין את האינטרפרטציה שלי לשמי הפרטי - צביאל. כי ודאי שמתם לבכם, שמכיל הוא את אותיות המלה: בצל - ומה נותר בשמי הפרטי מלבד אותיות אלו? נותרה האל"ף ונותרה היו"ד. ומה הן יחדיו? יחדיו הן אי. ולפיכך אפשר לסדר את אותיות שמי צביאל בסדר אחר ויתקבל: אי-בצל - שאולי לכך פיללה אימי שתחיה, שאהיה אף אני שונא לבצל ודומיו. אבל לא נסתייע בידה, כי אני שייך בבירור ובאופן מופגן וחותך למשפחת אוכלי הבצלים והשומים, ואוכל אני בצל ושום בגאון ולתפארת.

והאמת שבזמן האחרון הייתי שקוע וטרוד בענייני התראפיות למיניהן. ומה מצאתי עתה להתעסק בענייני בצלים ושומים? ונראה לי שאולי בתת המודע עניין הבצל דומה לא מעט לעניין התראפיות הנפשיות. שאף בהן יש, לעניות דעתי, צורך לקלף שכבות ולהגיע ללב הישות. ואף בהם יש קשיים ואף הן כרוכות לעתים מזומנות בדמעות שליש. ומקווה אני שלאחר כל הקילופים המייסרים יהא סופו של המקלף בדמעה לאכול לשובע ברינה, כשטעמו הערב לחיך של הבצל שולט ברמה ובאמת אין לו שום תחליף, מלבד אולי איזו שן שום טריה.

(מתוך "הקרב על השפיות/ צביאל רופא")
יליד 1956, נשוי בשנית ואב לארבעה * הוגדרתי קלינית כחולה במאניה-דפרסיה * בשנים האחרונות נשאתי למעלה מ-400 הרצאות לכל סוגי הקהל * ב-1990 הקמתי את הקבוצות התמיכה הראשונות לעזרה עצמית בתחום בריאות הנפש וכיום מנחה קבוצות כאלה במסגרת עמותת "אנוש" * חשפתי עצמי בעשרות ראיונות טלוויזיה, עיתונות ורדיו על מנת לתרום לשבירת הסטיגמה כלפי חולי הנפש בישראל * יזמתי והקמתי את עמותת "התמודדות - עמותת נפגעי הנפש בישראל" ואחר כך את מ.ל.מ מתמודדים למען מתמודדים * ב- 1998 פרסמתי את ספרי "הקרב על השפיות" * בשנת 2000 הוענק לי "אות בזכות" ע"י הכנסת * ב-2003 פרסמתי את ספרי השני "מישהו מטפל בך" *

ליצירת קשר והזמנת הרצאות
dz_r@netvision.net.il
טל': 03-5471508, 054-5753522




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב