דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מוצא השומרונים 

מאת    [ 08/12/2011 ]

מילים במאמר: 876   [ נצפה 4351 פעמים ]

השומרונים לפי המסורת היהודים הינם הגויים שהביא סרגון מלך אשור לאחר שהגלה את ישאל לאחר חורבן ממלכת ישראל בשנת 720 לפנה"ס. לפי המסורת היהודית הגויים עבדו אלילים . ה' האניש אותם ושלח בהם את האריות. הגויים ביקשו ממלך אשור שילח להם גולה ללמדם את משפט הארץ. הגולים האלה נראים גרי אריות .

לפי המסורת השומרונית הינם תושבי ממלכת ישראל לא גלו בזמן חורבן ממלכת ישראל. לפי המסורת שלהם הינים שייכים לשיבטי אפרים, מנשה ולוי.

נתחיל המקורות מהת"ך .

 

מלכים ב' פרק כג , פס' "וצו המלך את כל –העם לאמור עשו פסח לה' אלוהיכם ככתוב על ספר הברית הזה".

דברי הימים ב פרק לד פס' 34 " ויסר יאשיהו את כל התועבות מכל הארצות אשר לבני ישראל ועבד את כל הנמצא בישראל לעבוד את ה' אלוהיהים כל ימיו.".

דברי ימים ב´, פרק ל´, פ"ס 1    : 
"וישלח יחזקייהו על-כל-ישראל ויהודה, וגם-איגרות כתב על-אפריים ומנשה, לבוא לבית-ה', בירושלים- לעשות פסח, לה' אלוהי ישראל    " 

דברי ימים ב´, פרק ל´, פס´ 6    : 
"וילכו     הרצים באיגרות מיד המלך ושריו, בכל-ישראל ויהודה, וכמצות המלך, לאמור: בני     ישראל, שובו אל-ה' אלוהי אברהם יצחק וישראל, וישוב אל-הפליטה, הנשארת לכם מכף מלכי אשור" 

דברי ימים ב´, פרק ל´, פ"ס 18: 
"כי מרבית העם רבת מאפרים ומנשה יששכר וזבלון, ולא הטהרו- כי-אכלו את-הפסח, בלא ככתוב: כי התפלל יחזקייהו עליהם לאמור, ה' הטוב יכפר בעד"

 

בשנת 720 לפנה"ס ממלכת ישראל נכבשה ע"י אשור, ובשנת 722 לפנה"ס בוצעה גלות אשור ע"י סרגון ה-2. בכתובת ארכיאולוגית שנתגלתה בעיראק בתחילת המאה, נמצא הקטע הבא, שמספר לנו על פרטי ההגלייה:
"אנשי השומרון אשר חתמו הסכם עם מלך שנלחם בי, וכדי לא לסבול את שלטוני וכדי להמנע מתשלום מסים, החלו להילחם בי. בעזרת האלים נלחמתי בהם. 27,280 איש מתוכם, עם מרכבותיהם ועם האלים אשר בטחו בהם, היו לי לשלל... את שאריתם [כלומר ה-27,280] הושבתי בארץ אשור ואת העיר שומרון בניתי מחדש והגדלתי את מספר תושביה. אנשים מארצות שכבשתי הבאתי לתוכה [לעיר שומרון] ואת פקידי כמושלים הצבתי בה. עם אנשי ארץ אשור מניתי אותם.

 

ז"א שבזמן גלות ממלכת ישראל נשארו ישראליים.

 

מכאן השומרונים הינם בעצם תערובת בין העמים שהביא בכוח מלך אשור לבין הישראליים שנשארו בממלכת ישראל לשעבר.

 

אז למה השומרונים בעיני רבנים נחשבים גויים?

 

נתחיל בקרע שהחל בין השומרונים ליהודים .

לפי מסורת היהודית השומרונים ביקשו משבי ציון לבנות עימם את בית המקדש בירושלים ושבי ציון דחו אותם .

עזרא  פרק ד פס' 1-3  " וישמעו צרי יהודה ובנימין כי בני הגולה בונים היכל לה' אלוהי ישראל . ויגשו אל – זרובבל ואל ראשי האבות ויאמרו להם נבנה אמכם כי ככם נדרוש לאלוהיכם ולא אנחנו זבחים מימי אסר חדון מלך אשור המעלה אותנו פה . ויאמר להם זרובבל וישוע ושאר ראשי האבות לישראל לא- לכם ולנו לבנות בית לאלוהינו כי אנחנו יחד נבנה לה' אלוהי ישראל כאשר צונו המלך כורש מלך פרס".

שבי ציון דוחים את השומרונים משום שלא עברו את "כור ההיתוך" בבל וכן בגלל שעבדו לאלילים בנוסף לה'.

 

לפי המסורת השומרונית  הקרע החל הרבה מוקדם יותר מימי בית שני, כאשר עלי הכהן נטש את הר-גריזים והקים משכן בשילה. זאת מכיוון שעזי בן-חקי, נער מזרע אהרון הכהן, אמור היה לרשת את הכהונה הגדולה מאביו שכן הכהונה הגדולה הובטחה לזרע אהרון לעולמים. כך נוצרו להם שני משכנים בשני מחנות - האחד בשילה היא ירושלים, והאחר בהר-גריזים. לאורך כל ההיסטוריה של שתי עדות אלו, יהודים ושומרונים, גרעין הסכסוך בינהן היה ונותר עד היום - המקום הנבחר.

לאחר בניית בית המקדש בשנת 520 לפנ"ס החלה ביהודה לשלוט זרם ההתפשטות. זרם זה דגל בהתפשטות היהדות והאמונה מונותאיסטית . השומרונים האמינו מאז רק בתורת משה. אנשי יהודה ראו בשומרונים יהודים.

כדי להמשיך אספר גם מדוע בכלל התפלגה הממלכה. לפי מלכים ב  ישראל ביקשה מרחבעם בן שלמה מלך ישראל שיקל על המיסים והוא קיבל את עצת הילדים לגדלו איתו. אמר לישראל כי יקשה עליהם במיסים . אז המליכו את ירובעם. ירובעם כדי לישראל לא לחזור לאמינות ביהודה שם עגל זהב אחד בדן והשני בבת אל .

לפי החוקרים אחיה שהמליך את ירובעם היה שילוני . ירובעם היה אחרי על כל בית יוסף. ז"א שחלק מבית יוסף , אפרים ומנשה לא קיבלו את המקדש בירושלים ולא את העובדה שאפרים כבר לא שולט. יהושוע ממשיך משה היה משבט אפרים . שילה היתה בשבט אפרים. לא קיבלו את העובדה שדוד כבש את ירושלים והפך אותה לבירת ישראל וששלמה בנו בנה את המקדש שם.

אז למה בכל זאת חלה הפרדה בין השומרונים ליהודים ?

כאן מגיעים עזרא ונחמיה.אלה דגלו בגישה הבדלנית.  הם לא ראו השומרונים יהודים מזרע הקודש. חששו מערבוב זרע הקודש בעמים אחרים . התנגדו לנישואי תערובת גם עם נשים שהתגיירו. כן אסרו על השומרונים לעסוק בעבודת בית המקדש שבירושלים.

השומרונים בנו מקדש משלהם בהר גריזים. לפי המסורת שלהם בהר זה בחר ה' את המקדש.

הם המשיכו להרגיש חלק מהיהודים ועקבו אחר התקדמות היהדות.

יוחנן הורקנוס , חשמונאי בן שמעון ,שליט יהודה רצה לגמור עם המקדש המתחרה למקדש בירושלים . אז הוא הרס והחריב את המקדש בהר גריזים לאחר שכבש את שכם.

מאז השומרונים החלו להיות כת נפרדת ביהדות עד לפירוד מוחלט מהיהודים. יש להם רק את חמשת חומשי התורה + ספר יהשוע. לא קיבלו את התושב"ע ולא את שאר ספרי התנ"כ.

מכאן דברי השומרונים  " מה לנו חלק בדוד ולא נחלה בבן ישי לאוהליך ישראל. 

 

לסיכום

השומרונים הנם עדה יהודית או זרם ביהדות מיוחדת שנפרד מהיהודים האחרים. כן הינם תערובת של גויים שהובאו בכוח ע"י מלך אשור לממלכת ישראל לאחר חורבנה ב- 720 לפנה"ס עם תושבי ממלכת ישראל שלעבר שנשארו בממלכת ישראל לשעבר . הם שמרו על המסורת היהודית העתיקה. ניתן ללמוד על המסורת היהודית של לפני חורבן יהודה ב- 586 לפנ"ס.

 

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב