דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מי מפחד משינוי ? 

מאת    [ 26/11/2011 ]

מילים במאמר: 601   [ נצפה 1796 פעמים ]

 

כשאדם חדל להשתנות, הוא חדל להתקיים (ברוס ברטון)

במהלך החיים כל אחד מאיתנו חווה לא פעם שינויים בתחומים  שונים בתקופות שונות. בילדות, השינויים מתקבלים באופן קליל יותר משום שבגיל  צעיר מאוד היינו פתוחים, סקרנים לכל מה שמתרחש מסביבנו וגמישים במחשבה. ככל שאנחנו מתבגרים יותר אנו צוברים ניסיון- חיים המכיל בתוכו חוויות של הצלחות כמו חוויות של כשלון .בנוסף לכך החינוך של ההורים לרוב, מטמיע בנו את הנחת היסוד שיש סדר לדברים במחזור-החיים וזה יהיה נכון וכדאי ליצור חיים שיש בהם בטחון ובעיקר יציבות. אני זוכרת דוגמאות שכאלה מילדותי:אם לא יהיו לך ציונים טובים ותעודה טובה, מה תעשי אחרי הצבא? תהיי מטאטאת רחובות? או בתקופת הצבא:אם לא תסיימי את הצבא, אחר כך יהיה לך  קושי במציאת עבודה. תמיד מסתכלים בעין עקומה על אנשים, שלא סיימו את השירות  הצבאי. ואז מה תעשי


הדוגמאות הן מרובות ואין זה משנה אם יש בהן אמת או לא. מה שמשנה הוא שחינכו אותנו לפחד משינוי. בכל פעם שאנחנו מעזים לדמיין, לחשוב על חלום שאנחנו חושקים להגשים מיד קופץ לו ההיגיון, שמעלה את טיעוניו הלוגיים, ומוריד השאול כל אפשרות אחרת . 

ניקח לדוגמא את הרצון להפוך משכיר לעצמאי, או הרצון להרוויח יותר כסף. זה שינוי רציני, שמלווה בפחדים רבים שרובם קשורים למעבר בין המקום הידוע, המוכר, היציב והנוח למצב חדש שיש בו חוסר ודאות וחוסר שליטה על מה שיגיע. לכל הפחדים הללו יש תוקף ולגיטימציה ועם זאת ישנם אנשיםשיעבירו חיים שלמים של יציבות ונוחות מחד שאין בהם סיפוק והגשמה עצמית מגיסא .

בתוך המסע שעוברים באימון החלומות, השאיפות והמאווים צפים כלפי מעלה ואי אפשר להתעלם מהם יותר ועל-כן ישנן דרכים עקלקלות לחלק ההגיוני שלנו ולאוטומט המתוכנת בנו להעלות טיעונים כאלה ואחרים שמסבירים את ההישארות במצב הקיים והלא-מספק . 

אחת הדרכים היא שכנוע עצמי שהחיים שלנו מספקים, והם די בסדר בעינינו כאלטרנטיבה למה שאנחנו באמת רוצים. לא פעם אני שומעת אנשים שאומרים: אני הייתי רוצה להרוויח יותר כסף אפילו ביקשתי העלאה ולא קיבלתי . אז למדתי לחיות עם מה שיש וזה בסדר לי עכשיו. ברור לחלוטין שאם המצב הקיים איננו משרת את ההגשמה, הסיפוק והצמיחה הכללית שלנו כדאי לנו להיות בפעולה לשנותו .

אחת הדרכים של החלק ההגיוני שבנו לעצור אותנו מלפעול היא לבקש לראות את העתיד כדי ליצר בטחון בקשה שמראש נועדה לכישלון : אם הייתי יודע שאני אצליח לשווק את עצמי כראוי ותוך זמן סביר אני אראה תוצאות בשטח מיד הייתי פועל ומשנה את הכל .

דרך מוכרת נוספת של החלק הקדום במוח שלנו למנוע מאיתנו את השינוי היא ליצר מצב של סקפטיות שמביאה לתחושה של בלבול ובכך תוקעת אותנו במקום הנוכחי: בעבר היו לי פעמים שהעזתי והאמנתי בעצמי ובאמת הצלחתי לממש את המטרה שלי אבל היו מיקרים, שהאמנתי בעצמי ורציתי בזה באותה מידה וכשהעזתי לפעול – נכשלתי. מי מבטיח לי שאם אעיז אצליח הפעם ולא אכשל? אנילא יודע מה לעשות .

אין ספק, שדפוסי החיים שאימצנו לעצמנו במשך שנים יצרו מצב של שקט יחסי, מצב מוכר ויציב שהגדיר את מסגרת החיים שלנו. שינוי של המצב הקיים דורש ליצור הגדרה מחודשת של האני-מה שישפיע על כל תחומי החיים האחרים .


דרכים להתמודדות 


    •  שינוי משמעותי נשמע מאיים וגדול עלינו. הדרך לעקוף את הדבר הגדול והמפחיד הזה הוא להתחיל בצעדים קטנים.בדרך לצעד  גדול ישנם לא-מעט צעדים קטנטנים. אם תפרקו את השינוי לפעולות "מפחידות" קטנות יותר תוכלו לבצע כל פעם צעד אחד קטן שהוא ביטוי לניצחון על חלק מסוים מהפחד. לאחר כל צעד קטן תחושו סיפוק גדול מאוד מעצם הצעידה לעבר המטרה הגדולה.    
    • הזכרתי קודם לכן, את תופעת הבלבול כדרך נוספת שלנו להישאר באותו מקום. זה הזמן להשתמש בתחושת הבטן שלכם, הקרויה אינטואיציה. עיצמו את העיניים וחישבו על האופציות השונות העומדותבפניכן. שאלו את עצמכם בקול רם: מה מבין האפשרויות הללו היא הנכונה ביותר עבורי?

 
   דמיינו כל אופציה באופן הכי מוחשי שאתם יכולים לדמיין ממש כמו תמונה. עכשיו תארו לעצמכם שאתם מגנט ונתקו את עצמכם  
   מההגיון הרגיל שלכם. דמיינו שאתם מרימים את המגנט מעל כל התמונות הדמיוניות שיצרתם וראו איזו תמונה נמשכת למגנט  
   באופן מיידי. זאת הבחירה הנכונה עבורכם ! 

 

תמרה חרמון הינה מאמנת בכירה, מטפלת ב-NLP, מאמנת הוויתית ליצירת הצלחה במישור האישי וגם הזוגי. נמצאת בתחום האימון מאז 2003.מנחה סדנאות בנושאים של הצלחה אישית, זוגיות ומודעות עצמית. 
www.lovewins.co.il 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב