דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קשב וריכוז במשקפי הרפואה הטבעית והסינית 

מאת    [ 22/11/2011 ]

מילים במאמר: 873   [ נצפה 2077 פעמים ]

הפרעת קשב וריכוז (ADD) נחשבת להפרעה נוירולוגית.

ההפרעה מתבטאת בקושי ביכולת לעבד, למיין ולהתמקד בגירויים הרצויים בתוך כלל גירויים תחושתיים, שמיעתיים ורגשיים בזמן נתון. היא קשורה למערכת העצבים ונובעת מליקוי אורגני בפעולתם של המוליכים העצביים. לעיתים היא מכילה גם מרכיב היפראקטיבי (פעלתנות תנועתית  ADHA). זו אינה בעיה התנהגותית או מצב רוח חולף.

 בעיית קשב וריכוז מתאפיינת במספר סימפטומים: (לא כולם מופיעים בכל המיקרים)

אימפולסיביות ופזיזות בעשיית מטלות - קושי לשלוט בדחפים, עשיית מעשה ואמירת דברים ללא מחשבה תחילה.    

קושי בקשב - בא לידי ביטוי בחוסר רציפות במאמץ, קושי רב להתרכז ולבצע משימה לאורך זמן, קושי בארגון וחוסר יכולת לסיים מטלות. יכול להתבטא בחלימה וריחוף גם כשהנושא המדובר מעניין.

פעלתנות יתר והיפראקטביות- חוסר יכולת לשבת במקום הרבה זמן ללא תזוזה וחוסר יכולת להירגע. במצב זה בנוסף לקשב, נראה גם תגובה מוטורית, המתאפיינת בחוסר שקט תנועתי ודחף להגיב.

ילדים הסובלים מהפרעה זו עלולים לסבול במקביל גם מליקויי למידה, קשיים מוטורים וסנסורים, קושי לחיות במסגרת עם כללים וסמכות, קשיים רגשיים, הפרעות במצבי הרוח, פרצי אלימות ובעיות התנהגות.

ניתן לסכם ולומר שהסביבה הכי לא מתאימה לבעלי הפרעת קשב וריכוז היא בית הספר. מקום זה דורש מהם למקד את הקשב לגירוי אחד (להקשיב למורה) ולהתעלם מאין ספור גירויים נוספים (רעש בכתה ומחוצה לה, מחשבות על ההפסקה וכו') במשך 6 שעות.  זה בלתי אפשרי עבורם !

 רפואה סינית מחלקת את הפרעת הקשב והריכוז לארבע קטגוריות. כל קטגוריה מאופיינת במראה ויזואלי והתנהגות שונים ומטופלת בהתאם בקליניקה ע"י דיקור נקודות ספציפיות. בחלק מהקטגוריות מוסיפים חימום בנקודות דיקור ע"י מוקסה.

בנוסף לדיקור משולבים גם תרגילי נשימה, דמיון מודרך ומריחת שמנים אתריים במידת הצורך.
שינוי תזונתי ושינוי הרגלי יום-יום הוא חובה.
ברוב המיקרים נדרשים 12-20 טיפולים חד שבועיים לקבלת תוצאות ולאחר מכן תחזוקה חודשית היורדת בהדרגה.

 ילדים הסובלים מחום:

אבחון

בעלי פנים ו/או שפתיים אדומות, נוטים להתרגז מהר. אקטיביים ומתקשים לשבת בשקט לאורך זמן. מאוד אוהבים לדבר וסובלים מבעיות שינה, מביניהן: מספר התעוררויות במשך הלילה וקושי להרדם שוב ויקיצה מוקדמת מאוד בבוקר.

טיפול

הטיפול בקליניקה כולל הוצאת החום מהגוף והרגעת הנפש ע"י דיקור, תרגול נשימות ודמיון מודרך ומריחת שמנים אתריים על הגב והצוואר.

המלצות בנושא תזונה ופעילות יומית

להמנע ממזונות המכילים צבעי מאכל, תבלינים חריפים, מוצרי חלב, תפוזים ומאכלים המכילים הרבה סוכר. לא לשתות מיץ תפוזים ומשקאות מוגזים. 

להרבות בפעילות גופנית ולהמעיט בצפיה בטלויזיה. 

ילדים הסובלים מחום וליחה:

אבחון

ברוב המיקרים בעלי פנים אדומות, אגרסיבים ונוטים לאלימות וורבלית ופיזית. סובלים משינה לא רגועה ומתעוררים מוקדם בבוקר. הם מתקשים מאוד להתרכז ודעתם מוסחת בקלות.  נוטים להיות אכזריים לילדים אחרים ולאחים שלהם. במהלך התקפת זעם הם יכולים לפגוע בסביבתם, לשבור דברים ולעשות בלגן גדול. הם מודעים להתנהגותם ויודעים מתי הם לא בסדר. לעתים יכולה להופיע אצלם רגישות לגלוטן.

טיפול

הטיפול בקליניקה כולל דיקור להוצאת החום מהגוף, ניקוז הליחה ופיזורה החוצה והרגעת הנפש עם דגש על הפחתת ההתפרצויות האלימות. תרגול נשימות ודמיון מודרך ומריחת שמנים אתריים על הגב והצוואר.

המלצות בנושא תזונה ופעילות יומית    

להמנע ממוצרים מיצרי ליחה כמו חלב, פרי הדר, אגוזים ובננות. בדרך כלל ילדים אלו רגישים למוצרי חיטה, לכן הורדת הגלוטן מהתפריט משפרת לרוב את התנהגותם. להמנע ממאכלים המכילים צבעי מאכל. להרבות בפעילות גופנית.

ילדים עם סמפטומים של חוסר אנרגיה:

אבחון

בעלי פנים חיוורות, רזים וחסרי תיאבון. החום והאש מוסתרים אצלם עמוק בפנים. מניפולטיבים באופיים כבר מגיל צעיר, סוחטים את האנרגיה של הוריהם ומאוד קשה להציב להם גבולות. נוטים להתנהג לחבריהם ולהוריהם באכזריות קרה ומחושבת. ילדים אלו לא זקוקים לשינה מרובה או ישנים לא טוב. נמצא אותם רבות מול המחשב או הטלוויזיה משחקים במשחקי מלחמה, יריות והרג. הם נוטים להתפרצויות ולהתנהגות אכזרית כשהם רוצים משהו ומקבלים תשובה שלילית. דעתם מוסחת בקלות.

טיפול

הטיפול בקליניקה ע"י דיקור כולל הרגעת הנפש וחיזוק הגוף בכלל ומערכת העיכול בפרט (חיזוק הטחול והקיבה שאחראים על עיכול המזון על פי רפואה סינית). וויסות וחיזוק מערך האנרגיה הכללי של הגוף (הצ'י) ע"י חימום במוקסה ודמיון מודרך.

המלצות בנושא תזונה ופעילות יומית  

להמנע ממזונות המכילים צבעי מאכל, לצרוך פחמימות (לחם, פסטה) במינון נמוך. להשתדל שהפחמימות יהיו מורכבות, מחיטה מלאה. להמנע משתיית מיצים.

להגביל את זמן משחקי הוידאו, הטלוויזה והמחשב.

להקפיד על הצבת גבולות ברורים ולא לוותר.

להרבות בפעילות גופנית.

ילדים עם סמפטומים של חולשה:

אבחון

גבוהים, רזים ויפים בעלי פנים חיוורות ועיניים בורקות. הם חולים רבות, כשהם מאוד עיפים פניהם נעשות אדומות. בעלי נטייה לפחדים רבים ונזקקות. נוטים להיפראקטיביות בעיקר כשהם עייפים וכשקיימים גירויים רבים סביבם (גרוי יתר). הם לא אוהבים להיכנס למיטה בלילה ומסוגלים להחזיק מעמד ערים גם כשהם מאוד עייפים. בסיטואציה מרגשת הם הופכים אחוזי תזזית: רצים ומשתוללים ולא ניתן להשתלט עליהם. הם אינם אלימים, במהלך היום נוטים להיות שקטים, חלשים וחסרי אנרגיה.

טיפול 

הטיפול בקליניקה כולל דיקור ומוקסות לחיזוק אנרגיית הכליות (שאחראיות על פי הרפואה הסינית על האנרגיה והויטליות של הגוף) והרגעת הגוף. תרגול דמיון מודרך.

המלצות בנושא תזונה ופעילות יומית

להמנע מממתקים ופירות המכילים הרבה סוכר. מומלץ על אכילת פחמימות מורכבות מחיטה מלאה בלבד. שתיית תה צמחים ללא קופאין, במיוחד פסיפלורה.

לעודד את הילד לנוח, ללכת לישון בשעה מוקדמת ולמנוע צפייה בטלוויזיה בשעות הערב לפני השינה. לעודד פעילות גופנית מתונה ולעזור לו לפתח את הצד האומנותי שבו (ציור, קרמיקה, משחק וכדומה). 

 המלצות כלליות להורים

מתן גבולות ברורים.

שינוי התפריט לכל המשפחה עם דגש על כך שארוחת הערב לא תכלול מזון המכיל סוכר, שוקו או קפאין.

ריבוי בפעילות משפחתית מחוץ לבית (למרות ההתנגדויות מצד הילד).

הרבה סבלנות וסובלנות.

תוספת אומגה 3 על הבוקר (רצוי נוזלי) תורמת רבות לריכוז במהלך שעות הלימודים.

 

בהצלחה 

 

 

בעלת מרכז ללימודי רפואה משלימה והנחיית קבוצות התפתחות. מטפלת כ 18 שנה בעיסוי רקמות עמוק ובדיקור סיני. מטפלת בבעיות פיזיולוגיות ורגשיות. מלווה ומטפלת בנשים במהלך ההריון והכנה  ללידה. מרצה, הכשרת מטפלים ומלמדת רפואה משלימה בטכניקות שונות למעלה מ 10 שנים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב