דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תכנון חדר קולנוע פרטי מאת צלילים ירוקים בעמ 

מאת    [ 19/11/2011 ]

מילים במאמר: 1351   [ נצפה 4669 פעמים ]

תכנון חדרי קולנוע פרטיים

כל הזכויות שמורות לחברת צלילים ירוקים בע"מ.

פתיחה:

מטרת מאמר זה לאפשר לך האדריכל/בעל המקצוע להתרשם מהפרמטרים שנדרש לקחת בחשבון בעת תכנון חדר קולנוע עבור הלקוח שלך. תכנון חדר קולנוע הוא עניין למקצוענים ונדרש ניסיון וידע רב. ניסיון לתכנן חדר כזה ללא בעל מקצוע מנוסה לרוב יסתיים בתוצאה סופית בינונית והוצאות כספיות מיותרות על תיקון טעויות. אנו ממליצים להתקשר עם בעל מקצוע מתאים לפני תחילת התכנונים.

להלן סקירה (די מקיפה למען האמת) אודות תחום מערכות הקולנוע לבתים פרטיים.

  1. קיימים 2 תחומים עיקריים בהם אנו עוסקים בבואנו לתכנן חדר קולנוע פרטי:

                                  א.         התחום הטכנולוגי: בחירת ציוד האודיו וידאו שיספק את החוויה הטובה ביותר עבור הלקוח בהינתן תקציבו- רמקולים, מגברים, מקרן, נגני DVD/ BLUE RAY, מחשבי מדיה, מסך ההקרנה (סוג חומר וגודל), אקוסטיקה ובידוד, צבעי קירות למניעת החזרי אור למסך, מיקום רמקולים במרחב.

התאמת הציוד לצרכי הלקוח, לתקציב ולמידות האולם המיועד חשובה ביותר והיא שלבסוף תקבע את איכות החוויה הקולנועית.

                                 ב.         התחום העיצובי: חדר הקולנוע הינו מקום בו הלקוח רוצה להתנתק מעיסוקי היום יום ולפרוש לשעה וחצי-שעתיים של חוויה ייחודית. הלקוח מעוניין להרגיש במקום אחר, בחופשה, בחו"ל, במרכז זירת האקשן וכו'. על כן, ישנה חשיבות עליונה לעיצוב האולם והקפדה על ויזואליה וארגונומיה.

  1. נקודות ממשק בין עיצוב לטכנולוגיה:

    2 התחומים שצוינו לעיל- הטכניים והעיצוביים הולכים יד ביד ומשפיעים האחד על השני. לעיתים יהיה צורך להכריע לטובת אחד התחומים על מנת להגיע לתוצאה הסופית הטובה ביותר עבור הלקוח. לדוגמא: חשוב מאוד שצבעי הקירות והתקרה יהיו כהים ככל הניתן, הסיבה היא שאין אנו רוצים שהאור שמוחזר ממסך ההקרנה יפגוש קיר בהיר (שאיננו בולע אור) ובכך יוחזרו קרני אור רבות לא רצויות אל המסך ובכך יפגעו בקונטרסט התמונה. כמו כן אין אנו רוצים לצבוע את הקירות בצבע צעקני מכיוון שצבעים כמו כתום, ירוק, תכלת וכו' יחזירו אור באותו גוון אל מסך ההקרנה כך שתגרם צביעה לא רצונית של התמונה.
  2. נדון בהרחבה בנקודות הממשק העיקריות בין העיצוב לטכנולוגיה:

                                  א.         תפקידי הרמקולים:

                                                               i.      רמקולים קדמיים (Front)- רמקולים הממוקמים מימין ומשמאל למסך, רמקולים אלו מפיקים את הסאונד העיקרי המלווה את הסרט, רמקולים אלו עוזרים למקם את הצופה "מול" הסצנה כל שמכוניות נוסעות/פיצוצים ואפקטים נשמעים מהרמקול המתאים ימין/שמאל בהתאם למיקומו על המסך.

                                                             ii.      רמקול הסנטר (Center)- רמקול הסנטר ממום בצורה אופקית מתחת או מעל המסך (כמה שיותר קרוב לגובה האוזן של הצופה) וחשיבותו רבה מאוד. רמקול זה ישמיע את הדיבוב ואת קולות השחקנים כך שכאשר צופים במסך ישנה תחושה מציאותית שהקולות אכן בוקעים מפיהם של השחקנים ולא מימין או משמאל להם.

                                                            iii.      רמקולי סראונד (Surround)- רמקולים אלו נמצאים בצידי המאזין (או מעט מאחוריו) ותפקידם להשמיע צלילים היקפיים כך שהצופה יקבל תחושה שהוא נמצא במרכז הסצנה לדוגמא: מסוק המרחף מאחורי המאזין,

                                                            iv.      רמקול סאב וופר- רמקול ייחודי המיועד להשמעת התדרים הנמוכים ("הבאסים") החיוניים להעברת תחושות וויברציות של סצנות פעולה (פיצוצים וכו'...), כמו כן, תדרים נמוכים של כלי נגינה בסצנות מוסיקאליות.

                                  ב.         מיקום רמקולים- על מנת לספק חווית צליל היקפי מושלמת יש למקם מספר רמקולים במרחב. מיקום הרמקולים וגובהם מוגדר בקפידה בתקני הקולנוע בהם יש להתחשב בבואנו לתכנן את החלל. תצורות פיזור רמקולים בחלל יכולות להיות:

5.1"- תצורה מינימאלית לצלילי היקפי היא  5 רמקולים + רמקול סאב וופר אחד.  תפקיד 5 הרמקולים: קדמי ימני, קדמי שמאלי, סנטר (מרכזי), אחורי ימני ואחורי שמאלי. לכל אחד מרמקולים אלו מטרה ברורה (לא נפרט כאן תפקיד כל אחד מהרמקולים) ורצועת השמע שהוקלטה באולפני ההקלטות תוכננה במיוחד לעשות שימוש בכל אחד מרמקולים אלו על מנת להעביר אל הצופה חווית שמיעה קולנועית.
רוב ערוצי הסרטים בישראל משדרים בפורמט זה.

 "7.1"- הוספת זוג רמקולים נוסף מאחורי המאזין. תקן זה מתאים לסרטי HD והגיע אלינו עם הפיכת פורמט ה BLUE-RAY לפופולארי.

"9.1, 11.1, 11.2"- אלו הם פורמטים שלא מוקלטים כך במקור (עדיין) אלא נוצרים באופן וירטואלי על מנת להעשיר את הפורמטים הקודמים שנידונו. הרחבת 7 ערוצים ל 9 או 11 מבוצע ע"י מעבדי סראונד דיגיטאליים הנמצאים בתוך רסיברים ומפענחי סראונד מתקדמים.

                                  ג.          סוגי רמקולים:

                                                               i.      רמקולים שקועים- שקועי תקרה או קיר. לרמקולים שקועים יתרונות בחופש המיקום ובתוצאה העיצובית הסופית.

                                                             ii.      רמקולים רצפתיים- לרוב הרמקולים ה"ראשיים" הימני והשמאלי. רמקולים רצפתיים מומלצים לשימוש בחדרי קולנוע מקצועיים במידה ויש מקום לכך.

                                                            iii.      רמקולים "לוויניים" (סאטאליטיים)- אלו אותם רמקולים קטנטנים המשולבים בדרך כלל בסט הכולל גם סאב וופר תואם. רמקולים קטנטנים יהיו בשימוש רק במידה ובאמת אן ברירה או אין אפשרות להתפשר בהיבטי אופן בניית החדר ועיצובו. קשה לרמקולים קטנים (איכותיים ככל שיהיו) להגיע לעוצמות המועברות אל הצופה ע"י רמקולים גדולים יותר.

                                                            iv.      רמקולים מדפיים- אלו רמקולים בגודל ביניים- בין הריצפתיים ל"לוויניים, לרוב ניתן להתקינם על מדף, להניחם על שידה או לתלות אותם על הקיר באמצעות מתלים מיוחדים. רמקולים אלו יהיו בשימוש לרוב בתור רמקולים "אחוריים" המשמשים לאפקטי הסראונד הנחוצים לסרטים.

                                  ד.         אקוסטיקה- טיפולים אקוסטיים "טבעיים" לחדר יכולים להתבצע ע"י שימוש בתקרה אקוסטית, פרגודים כבדים, תליית תמונות, שטיח מקיר לקיר וריהוט. טיפולים "לא טבעיים" הם פאנלים אקוסטיים על הקירות וספוגים מיוחדים.
נעדיף כמובן לפתור את רוב הסוגיות האקוסטיות על ידי שימוש בחומרים "טבעיים" נכונים ורק לאחר מכן במידה ועדיין קיים הצורך נכניס גם טיפולים אקוסטיים מתקדמים כמו פאנלים וספוגים.

 

                                 ה.         מיקום המקרן- על מנת לעמוד בסטנדרט המחמיר של תעשיית הקולנוע יש לקחת בחשבון את מיקום הצופה ביחס למסך ההקרנה. מדדים שיש להתחשב בהם: גובה ישיבה ביחס לגובה המסך, מרחק הצפייה ביחס למרחק בו ממוקם המקרן.
במקרים בהם חדר ההקרנה מתוכנן להכיל יותר משורת מושבים אחת יש לקחת בחשבון גם את המושבים הממוקמים במיקום פחות אופטימאלי. ניתן לבצע חישובים לכל מושב צפייה על מנת לוודא שעומדים במגבלות התקן ושכל צופה יחווה חוויה איכותית. כאשר מתוכנן חדר קולנוע התומך בטכנולוגיית תלת מימד  3Dההקפדה על המידות הופכת קריטית שבעתיים.

 

                                   ו.          צבע האולם- כפי שצויין בדוגמא שלעיל ישנה חשיבות רבה לצבעי הקירות. על מנת למנוע החזרי אור מכל עבר אל המסך נרצה לצבוע את הקירות או לצפותם בחומרים כהים ובולעי אור. לקוחות רבים לא יסכימו לחדר שחור (הפתרון האולטימטיבי) אך יתפשרו על כחול כהה, בורדו וכדומה. צבעים בהירים יגרמו לפגיעה בקונטרסט התמונה וצבעים צעקניים יגרמו ל"צביעת" התמונה. כאשר האולם או חדר ההקרנה משמש גם כסלון או פינת משפחה, לרוב לא יתאפשרו צבעים כהים מבחינה עיצובית, במקרה זה ניתן להתפשר על וילונות כהים או תליית תמונות כהות על הקירות.

                                  ז.          תאורה- תכנון תאורה בחדר הקולנוע חשוב לכמה אפליקציות:

                                                               i.      תאורת חדר מרכזית- תאורת חדר רגילה לשימוש כאשר לא צופים בסרט

                                                             ii.      תאורת הצפה- תאורה היקפית הניתנת לעמעום, משמשת במידה ולא רוצים להחשיך את החדר לחלוטין על מנת לא לאבד אוריינטציה במידה ומישהו רוצה לקום באמצע הסרט או במידה ורוצים הצופים להיות מסוגלים לראות אחד את השני במהלך הסרט.

                                                            iii.      תאורת יציאה- תאורה המסמנת את דלת היציאה. לא חובה.

                                                            iv.      תאורה דקורטיבית- תשמש לעיצוב בלבד, הארת אלמנטים בחדר כמו עמודים או נישות שרוצה המעצב להבליט. במהלך הסרט לרוב תהייה כבויה או מעומעמת.

שליטה על התאורה חשובה במיוחד. לרוב חדרי הקרנה ישלבו מערכת חשמל חכם ושלטי מגע ניידים על מנת לאפשר התאמה מהירה של תאורה בלחיצת כפתור לכל תרחיש אפשרי.

                                 ח.         מבנה החדר- מבנה החדר מושפע כמובן ממספר רב של גורמים:

                                                               i.      אילוצי שטח נתון לבנייה

                                                             ii.      צרכי הלקוח לשימושים נוספים באותו שטח- חדר צפייה+ביליארד, באר...

                                                            iii.      מספר מושבים רצוי

                                                            iv.      אילוצי רישוי (גובה תקרות...)

האתגר בתכנון חדר קולנוע הוא לנסות באמצעים טכנולוגיים לפתור את האילוצים שצויינו: מערכות הקרנה ושמע שלומדות את החדר ומתקנות סטיות הנובעות מאילוצי מיקום, שימוש במתקנים ממונעים, מסכי הקרנה, מעליות למסכים ולמקרנים, עדשות מיוחדות למקרנים...

                                 ט.         הסתרת הציוד והאלקטרוניקה- חדר קולנוע ביתי איכותי יכיל לרוב מספר רכיבים אלקטרוניים שיש להסתירם: רסיבר, מגברים, ממיר, נגן DVD/BLUE RAY, מחשב מדיה/סטרימר, בקרי חשמל חכם...
את כל הרכיבים הללו ניתן להסתיר בארונות ציוד, נישות, שידות או אפילו בחדר סמוך או בחדר שרות. הודות לפתרונות טכנולוגיים מגוונים  אין חובה למקם את רכיבים אלו בטווח עין אל הצופה.
כל השליטה ברכיבים אלו יכולה להיעשות מרחוק ובכך לפתור סוגיות עיצוביות וארגונומיות.

סיכום
חווית הצפייה בבית יכולה בקלות לעלות באיכותה על זו של אולם קולנוע ציבורי, לתכנון החדר והתשתיות ובחירת הרכיבים משמעות קריטית בדרך לתוצאה הסופית.

צלילם ירוקים בע"מ תשמח לעמוד לרשותכם להגשמת החלום.

צלילים ירוקים משווקת ומתקינה מערכות קולנוע ביתי ומערכות אודיו וידאו לבתים פרטיים, בתי עסק ומוסדות. המוצרים כוללים מגוון רחב של רמקולים, טלויזיות ומקרנים ומערכות תומכות נוספות. החוויה המדהימה מתחילה באתר ובחדר התצוגה שלנו!!!




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב