דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כל המידע על פרקטים ורצפות עץ 

מאת    [ 13/11/2007 ]

מילים במאמר: 931   [ נצפה 7970 פעמים ]

כל המידע שצריך לדעת על פרקט

אם בעבר היה הפרקט סמל סטאטוס המאפיין בתי עשירים, הרי שהיום ניתן למצוא רצפות פרקט מסוגים שונים כמעט בכל בית. כך או כך, הפרקט ללא ספק משנה את מראה החדר ומשווה לו אווירה חמימה ונעימה.

ישנם סוגים שונים רצפות פרקט וגם המחירים משתנים בהתאם לאיכויות, למידת הטבעיות של החומר ולסוג העץ.

אילו סוגי פרקטים קיימים בשוק?

פרקט גושני מעץ מלא - פרקט העשוי לוחות עץ גושני מלא. מדובר על פרקט מעץ מלא שלא עבר עיבוד, אלא רק גימור של לכה או שמן. העובי של קורות פרקט מסוג זה נע בין 14 מ"מ ל-22 מ"מ. עובי זה מעניק לקורות עמידות גבוהה יותר בפני שחיקה וליטוש. למעשה פרקט מסוג זה יכול להחזיק חיים שלמים, בתנאי שהוא מתוחזק היטב.

את הפרקט ניתן ללטש אחת לתקופה וכך למעשה "לקלף" את השכבה העליונה שנשחקה ולהקנות לרצפה מראה חדש לחלוטין.

מחיר : תלוי בסוג ועובי העץ. מתחיל מאזור ה - 200 ש"ח לא כולל התקנה. יכול להגיע גם ל - 600 ש"ח למ"ר כולל התקנה.

פרקט עץ (רב שכבתי) - סוג של פרקט שבנוי ממספר שכבות, כאשר השכבה העליונה עשויה עץ אציל. השכבות התחתונות עשויות לרוב, עץ לבן. ניתן לחדש את השכבה העליונה של הפרקט על ידי ליטוש, ולכן סוג זה של פרקט עמיד לאורך זמן, אך דורש טיפול ואחזקה מידי כמה שנים. ניתן להשתמש בסוגי עץ שונים- אלון, בוק, מייפל, דובדבן, אגוז ועוד, כאשר לכל עץ צבע וצורה שונים. הבחירה היא כמובן עניין של טעם והתאמה לחדר. פרקט כזה מחזיק כל עוד ניתן ללטש את השכבה העליונה, וזאת כמובן שאלה של עובי אותה שכבה.

פרקט זה לרוב מותקן בשיטת הדבקה, אך יש גם מוצרים הניתנים להתקנה בשיטה ה"צפה" (אין חיבור בין לוחות הפרקט אל הרצפה). מחיר הפרקט משתנה בהתאם לסוג העץ ולעוביו.

מחיר : מתחיל מאזור ה - 120 - למ"ר. יש לקחת בחשבון שהתקנת פרקט זה באופן עצמי היא אפשרית אך מעט מורכת יותר מאשר הרכבת פרקט למינציה. עלות כולל התקנה תתחיל מ - 200 - למ"ר.

פרקט למינציה- פרקט סינטטי, אך בעל מראה קלאסי ונעים ובמחיר שווה לכל נפש. תחזוקת פרקט מסוג זה היא פשוטה ביותר, אך הוא לא ניתן לחידוש במקרה של שחיקה. שכבת הבסיס של פרקט כזה עשויה מחומר שנקרא HDF, עץ גרוס דק, דחוס ומודבק. מעל שכבה זו ישנה שכבה דקה יחסית של נייר מיוחד עליו מודפסת הדוגמא. על אף המחיר הזול והעובדה שאין עץ טבעי בין מרכיבי הפרקט, הוא מתאים לשימושים רבים ובעיקר לריצוף של חנויות, אולמות תצוגה או חדרים ביתיים שזקוקים לרענון מראה בקלות ובעלות נמוכה. המראה המתקבל יוצר תחושה של רצפת עץ אמיתית ונותן את אותו אפקט של חמימות, שלא מתקבל בריצוף רגיל. הטכנולוגיה של פיתוח פרקטי הלמינציה הולכת ומתפתחת בקצב מהיר. דרגות השחיקה הנמוכות שהיו קיימות בשוק לפני מספר שנים, נעלמו כלא היו.

לפרקט הלמינציה יתרון נוסף שהוא קלות ההתקנה. ישנם מותגים שונים בשוק הפרקטים וחשוב לבדוק מספר פרמטרים לפני הקנייה.

דרגת השחיקה - פרקטי הלמינציה נמדדים בדרגת שחיקה הנקראת AC. ככל שהמדד גבוה יותר, כך עמידותו של הפרקט גבוהה יותר. לנתון זה יש משמעות רבה, מפני שפרקטים אלו לא ניתנים לחידוש (לעומת הפרקטים העשויים עץ). דרגת שחיקה 3 יכולה להספיק בקלות גם לשנים רבות של שימוש אם אכן מדובר בחדר שאין בו הרבה תנועה (חדר שינה למשל). דרגות השחיקה עולות בסולם של עד 5 (יכול להיות שברגע פרסום מאמר זה כבר יהיו דרגות נוספות). חברת קרונו הגרמנית מספקת אחריות של 20 שנה! לפרקטים מהסדרה של 5 AC .

עובי הפרקט - עובי פרקט הלמינציה נמדד במ"מ. כמובן שככל שהפרקט עבה יותר הוא יהיה איכותי יותר, ויקר יותר. העוביים הסטנדרטיים נעים בין 6 ל - 8 מ"מ. קיימים גם פרקטי למינציה בעובי של 11 מ"מ המתאימים לתנאי שחיקה "קשים".

מחיר : בהתאם לפרמטרים שציינו. מתחיל מ - 35 - למ"ר ומטפס צפונה בהתאם למותג, דרגת שחיקה ועובי. מחיר הכולל התקנה מתחיל מ - 100 - למ"ר.

השורה התחתונה? איכותי, נראה כמו אמיתי, זול משמעותית (בעיקר שמחשבים התקנה עצמית). מוצר מעולה המתאים גם לגרים בשכירות (ניתן לפרק בקלות). הפרקטים הטובים יחזיקו שנים רבות מאוד. יחס עלות מול תועלת - מעולה.

כיצד נבחר במה להשתמש?

זוהי כמובן שאלה של תקציב וצורך. יש לקחת בחשבון את שאלת העמידות של הפרקט, לשאול את עצמנו לכמה זמן אנו זקוקים לרצפה זו, האם מידת השחיקה אליה תיחשף הרצפה היא גבוהה במיוחד וכמובן, כמה אנו מוכנים להשקיע מבחינת התחזוקה ומבחינה כלכלית. השיקולים משתנים ממקום למקום- בחדר השינה לדוגמא, תנועת הרהיטים קטנה יחסית וכך גם תנועת האנשים בחדר.

באילו חדרים נכון להתקין פרקט?

כמעט בכל חדר שתרצו. לפרקט יש מגבלה אחת עיקרית והיא שהוא לא מגיב היטב למים. רטיבות עלולה לנפח את העץ וכך לגרום לגבשושיות ברצפה. לכן, לא מומלץ להתקין פרקט בחדרי אמבטיה, שירותים או מטבח.

האם ניתן להפעיל חימום תת רצפתי מתחת לפרקט?

כן, אפשרי בהחלט. יש להקפיד על התקנה בהתאם להוראות היצרן. לרוב ההוראות הן אלו : יש להקפיד שטמפרטורת המים אינה עולה על 28 מעלות צלזיוס, ושהמרחק בין הצינורות לבין הפרקט הוא לפחות 3 ס"מ.

איך מתחזקים פרקט?

ראשית כל יש לנגב כל רטיבות במהירות האפשרית. מעבר לזה הניקיון השוטף הוא העברת מטלית לחה לאחר טאטוא. אחת לתקופה ניתן להשתמש בחומרי ניקוי ייעודיים לפרקט (כאשר מדובר בעץ אמיתי). חידוש פרקט גושני או רב שכבתי מומלץ לעשות אחת לתקופה של 10 שנים על ידי בעלי מקצוע.

שיטות התקנה

ניתן לחלק את שיטות ההתקנה לשתיים. התקנה "צפה", שהיא התקנה ללא הדבקה של אריחי הפרקט אל הרצפה, והתקנה בהדבקה או מסמור. בפרקטי למינציה, שאותם ניתן להתקין לבד בקלות יחסית, השיטה היא התקנה צפה באמצעות חיבורי "קליק קלאק". מתחת לפרק יש לפרוס שכבה של פולימר מוקצף (ספוג) לפילוס, ספיגת לחות ובידוד מרעשים. ישנם מגוון מוצרים של שכבות בסיס שניתן לפרוס מתחת לפרקט. ניתן לראות מוצרים אלו באתרי החברות המומלצות.

ניתן למרוח חומר מיוחד על חיבורי הפרקט שמונעים הדבקות של הלוחות אחד לשני. זהו חומר מומלץ במידה ומתכננים בעתיד לפרק ולהתקין את הפרקט במקום אחר.
אתר http://www.HomeAid.co.il מאמרים והדרכות וידאו מידי מקצוענים. בתחומי עיצוב, שיפוץ, יצירה ואחזקת הבית.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב