דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הבחנה בין נאמנות לבין שליחות (חלק ה') - על בסיס הספר נאמנויות ומיסוי נאמנויות 

מאת    [ 15/11/2011 ]

מילים במאמר: 257   [ נצפה 2588 פעמים ]

נאמנות הדירה = שליחות?

לאור דברינו לעיל, עולה השאלה מהי נאמנות הדירה? מקובל, כי מי שהקים נאמנות (בעיקר על פי הדין הזר) וממשיך לשלוט בה, לדוגמא על ידי קביעת אפשרות להורות לנאמן כיצד לפעול ולשנות ואף לבטל את הנאמנות בכל עת, מקים למעשה "נאמנות הדירה". אם כך האם ניתן לקבוע שקיים סוג של נאמנות שהינה בשליטת היוצר באופן מלא? התשובה לשאלה זו הינה שלילית.

במקרים כאלו כאשר אנו רואים בנאמנות כ"הדירה" באופן מלא הרי שכוונת הדברים, לכל הפחות ביחס לנאמנות קלאסית, הינה שיש לראות בנאמנות כזו "נאמנות מלאכותית" – אין זו באמת נאמנות כיוון שלא עברה הבעלות. עיון במאפייניה של הנאמנות ההדירה מלמד, כי למעשה פעמים רבות (גם אם לא תמיד) המדובר בשליחות ולא בנאמנות. היוצר מעולם לא כיוון להתנתק מנכסיו. הוא ממשיך לשלוט בהם ובפירותיהם ולמעשה אין לנאמנות אמיתית ולנאמנות הדירה דבר וחצי דבר משותף לבד מן "השם המשותף".

לבסוף נבקש להפנות את תשומת לב המעיין כי תיקון 147 מרחיב מאוד את היקפה של "הנאמנות ההדירה" גם על נאמנויות שאין מקום לראות אותן כהדירות על פי הדין הכללי. בנוסף, רשות המיסים בהבחינה בין נאמנות לשליחות התייחסה למעשה לנאמנות הקלאסית בלבד, מכאן היה מקום לכאורה ללמוד כי כוונת רשות המיסים הייתה להחלת הסדרי הנאמנות החדשים לפי תיקון 147 על הנאמנות הקלאסית (הנאמן הוא הבעלים) ולא על כל מקרה של זיקה לנכס, אשר הינו אכן נאמנות על פי חוק הנאמנות אך יכול שיהא בעת והעונה אחת גם שליחות וגם נאמנות הדירה. מאידך כאשר הגדיר המחוקק את הנאמנות במסגרת תיקון 147 לכאורה כלל בו גם נאמנויות הדירות ונאמנויות בהן אין המדובר בבעלות אלא בזיקה לנכס בלבד?

עוסק במיסוי בינלאומי, מיסוי נאמנויות, מיסוי מקרקעין, מע"מ, ירושת וצוואות - לרבות הלבנת הון, מיסוי יהלומנים, מיסוי ענף ההי-טק, רילוקיישן( relocation) ועוד. מחבר הספרים: "אמנות מס - 111 טבלאות השוואה"; אנציקלופדיית אמנות מס כרך ב'; "נאמנויות ומיסוי נאמנויות" ; '"חוק מס הבולים"; סדרת ספרי מס ערך מוסף (כרכים א'-ד'); בעל מדור קבוע: לתכנוני מס בירחון "ידע למידע". ובעיתון "ליצואן" של מכון היצוא הישראלי, מחברם של עשרות פרסומים בירחונים מקצועיים; מרצה ב: לשכות עורכי הדין, רואי החשבון ומכון היצוא הישראלי. מ"מ יו"ר ועדת המיסים וסגן יו"ר ועדת הנאמנויות בלשכת עוה"ד בת"א. ליצירת קשר - טל: 077-7051717; E- mail: aryetax@gmail.com; סלולרי: 599600 - 0544, מקור המאמר באתר המשרד - http://www.atax.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב