דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תרומתה של רייקי והחסידות לטיפול התבנתי zadok krouz 

מאת    [ 06/11/2007 ]

מילים במאמר: 3234   [ נצפה 3763 פעמים ]

רייקי, שמקורה מהחכמה הגבוהה-הרוחנית ומכוח החיים הקוסמי והמביאה חיים לעולם, תרמה רבות לטיפול הגשטלטיאני פרי פדריך (פריץ) פרלס, המייסד והדמות המרכזית של טיפול הגשטלט. גם לחסידות הייתה חלק נכבד בגיבוש דרך החשיבה ההוליסטית של מייסד הגשטלט הטיפולית, שכן, פרלס קבע ש "תרפיית התבנית היא פילוסופיה המנסה לחבור יחדיו עם כל השאר, לעלות בקנה אחד עם כל השאר - עם הרפואה, עם מדעי הטבע, עם היקום, עם מה שיש (גשטלט מלה במלה 21 ) . המאמר מבקש להצביע ולו על קצה המזלג ממכלול ההיבטים הרבים בין רייקי, הגשטלט והחסידות.

הגדרות

רייקי מוגדר כאנרגיית חיים הוליסטית שמביאה חיים לעולם ומזינה אותו וכולה מודרכת באופן רוחני ועל פי חוקים רוחניים השולטים בה. גשטלט (Gestalt) [מגרמנית תבנית או שלם] מוגדר כשיטת טיפול נפשית העוזרת להגיע לרמת מודעות עצמית רחבה ומעמיקה יותר. מודעות לרגשותיך, לגופך, למחשבותיך ולסביבתך. החסידות מוגדרת כתנועה חברתית שהדגישה את חשיבות כוונת הלב ואת ההתלהבות הדתית יותר מאשר את הלמדנות וההקפדה בקיום המצוות. החוויה הדתית והשאיפה להגיע לדבקות באלוהים הן העיקר, ומי שלא מסוגל להגיע לדבקות בכוחות עצמו יכול להשיג זאת באמצעות הצדיק, הרבי, שהוא המנהיג הדתי המעורב בענייני הציבור ודואג לכולם. המנהיג הראשון של תנועת החסידות היה רבי ישראל בעל שם טוב (בעש"ט), שבלט באישיותו המיוחדת והסוחפת.

רייקי וגשטלט, רואים בתופעות, הקשרים אפריוריים המהווים יחידות ברשות-עצמן, המגלים אחריות הדדית פנימית וכפופים לחוקים משלהם. מכאן, שאופן-קיומו של כל יסוד ("רי" או "קי") תלוי במבנה המכלול ובחוקים השולטים בה. מכאן האמרה הידועה, לפיה "השלם הוא יותר מסכום מרכיביו". רייקי על יסודותיו, אינו קיים קיום הקודם למכלול, לא מבחינה פסיכולוגית ולא מבחינה פיזיולוגית; היא אינה ותיקה יותר ולא בלתי-אמצעית יותר; הכרת הכוליות, הכרת חוקיה, אינה אפשרית על ידי הכרה נבדלת של הפרטים המרכיבים אותה: בחינת לימוד מן הפרט על הכלל".

רייקי מורכבת משתי מלים יפניות:

"רי" (REI), שהיא חכמה גבוהה-רוחנית, אלוהית - אוניברסלית (עולמית), ידע על טבעי. זו תודעה רוחנית המגיעה מהיקום: תודעה אלוהית היודעת הכל, מבינה כל אדם כיחידה שלמה, הוליסטית המורכבת מגוף ונפש, מבינה את הסיבות לכל הבעיות והקשיים, ויודעת מה לעשות כדי לרפאם. ההארה מגיעה ישירות מהבריאה כאנרגיה.

ו"קי" (KI), היא כוח חיים קוסמי, בלתי מוגבל, המקביל ל"פרנה" (בהודית-סנסקריט), ל"מנה" (בהוואית), ל"צ'י" (בסינית), ל"אורגון" (רייך)(, לה"פנאומה" (ביוונית), ל"יסוד" (בקבלה היהודית), ל"כוח המרפא של הטבע" (היפוקרטס), ל"אנרגיה הביוקוסמית" (ברונר) ול"גשטלט" של ורטהיימר וקופקה. הוא נמצא בשימוש גם באנרגיות אחרות (טאי צ'י, צ'י קונג). כוח חיים זה אינו פיזי, אך הוא מניע את כל היצורים החיים בכל היקום, זורם בתוכו ומקיפו. כוח זה דומה לאנרגיית האורגן של רייך ששימש אבן פינה בתרפיית הגשטלט. גם לפיו, אנרגיית האורגן )החיים הקוסמיים(, משפיעה על מכלול החיים, ויכולה לשלוט על תהליכים מורכבים, כגון מזג אוויר וקרינת כוכבים. אדם, שיש לו חסימה, חולה ופגיע למחלות, ה"קי" יכול לשחררו כמו שעשה רייך, באיתור שדות אנרגטיים בעזרת תגובות העין. ההברה "קי" - היא עצמה חלק מה"רי", החלק החיוני של אנרגיית החיים הזורם דרך כל יצור חי.

תהליך התיאום

הרייקי היא שיטת התחברות לאנרגיה קוסמית לשם העברה לאנרגיית חיים יקומית, לשם ריפוי בני-אדם. אנרגיית חיים זו מתבטאת באופן רוחני, המדריכה את עצמה בחכמתה, היא בתווך של המרפא ברייקי, העובר הכשרה מיוחדת )חניכה( באמצעות "תיאום רייקי" )INTIATION - ATTUNEMENT(. במלים אחרות, היכולת לשמש כלי, דרכו תזרום הרייקי, מועברת לתלמיד הרייקי דרך המאסטר, בתהליך תיאום )ATTUNEMENT(. יכולת זו, תשכון בתלמיד עד סוף חייו. היא אינה מתנוונת ולעולם אין מאבדים אותה.

שיטה בטוחה

מכיוון שרייקי מודרכת ביסודה ע"י המודעות האלוהית, היא לעולם לא תזיק, היא שיטה בטוחה, היא תמיד תתאים עצמה לצרכי המטופל ותשפיע עליו בדיוק כפי שדרוש לו כדי להירפא. אין לחשוש מנתינת רייקי. כמו כן, היות והמתמחה אינו מתערב בתהליך הריפוי עצמו, האגו אף הוא אינו שותף לתהליך ובכך מתאפשרת זרימת מודעות אלוהית טהורה.

מטרות ואמצעים ברייקי

שיטת ריפוי זו באה לידי ביטוי בהנחת ידיים על הגוף ובאחיזת כף היד, של המטופל עם כף ידו של המטפל. כמו שהקב"ה הניח ואחז את ידי דוד המלך שדבר מנפשו אל אלוהים: "ואני תמיד עמך אחזת ביד ימיני" )תהל' עד:נג(; "גם שם ידך תנחני ותאחזני ימינך" )שם, קלט:י(. כמו כן, פועלת שיטת הריפוי באמצעות מטופל אחד עם מספר נותני רייקי בו בזמן, דבר המעצים מאוד את אנרגיית הריפוי. אמצעי אחר בריפוי בשליחת אנרגיה במרחק מה ממנו שלא בנוכחות המטופל, באמצעות העין השלישית שלו-המודעות האינטואיטיבית. המגמה בשיטת הריפוי היא לנווט ולכוון על ידי אנרגיה קוסמית )או בלשון רייך אנרגיית האורגן( - אלוהית, דרך המרפא. האנרגיה יודעת את דרכה באבחון ובאיתור המחשבות והרגשות השליליים, ובריפוי הבעיה עם הינתקותה והיעלמותה. הרייקי מטהרת, מיישרת ומרפאת את מעברי האנרגיה, ומאפשרת לכוח החיים לזרום באופן בריא וטבעי. היא נעזרת בסמלים ובערוצי אנרגיה מדויקים. סמלים אלה שבהם משתמשים בריפוי הם אינדיוגמות - סימני כתב ציורי בעלי משמעות מסוימת - שבה רמות אנרגטיות. ומשמעותן חיבור מן האוניברסלי לארצי. דרך הסמלים יכול המטפל להתחבר במחשבתו לערוצי האנרגיה, לצברה ולהעבירה למטופל, ולאזן את שדה האנרגיה של המטופל. פעולת האיזון נעשת ע"י טעינה אנרגטית הרמונית, שגורמת לאנרגיות דיסהרמוניות-חסומות, להתנתק ולהעלם. כוח החיים מחדש ומאזן אז את זרימתו באופן טבעי ובריא. המטרה של הטיפול היא איזון אנרגיות שגרמו למחלה, הן בריפוי עצמי והן בריפוי אחרים. כך אף פעל רייך. הוא אתר שדות אנרגטיים בשימוש העין ככלי לאיתור השדה. הוא הראשון באסכולה הפסיכואנליטית, שנתן את דעתו שלא ביודעין על משמעות הרייקי - התיחסות למצבים אנרגטיים של הגוף והחלמתם. בכך ששם את הדגש על מצב היציבה של הגוף, ביחוד כביטוי לאישיותו. הוא הבחין כשהמטופל חוסם הבעה רגשית, זרימת האנרגיה נחסמת באמצעות כיווץ של מערכות שרירים ורקמות הגוף. ועוד הוא גילה, שכיווץ השרירים הכרוני גורם לדיכוי הרגשות ולהתפתחות מחלות פיזיולוגיות באזור החסימה. במלים אחרות, הוא הראשון מהפסיכואנליטיים, שהסב את מודעותו של המטופל, לאנרגיות דיסהרמוניות - חסומות שנוצרו עקב התנגדויות משורינות מפני תהליכים בלתי מודעים. התנגדויות אלה יצרו הפרעות בהתנהגות, בחשיבה ובזיכרון, חסמה אנרגיות, הגבירה עוויתות שרירים ורגשות עצורים, טפחה כאבים כרוניים, דלקות ומחלות ניווניות.

תכני הריפוי ויעילותו

באמצעות תנוחות הידיים על מרכזי אנרגיה, רייקי מרפאת כל מחלה ופגיעה: טרשת נפוצה, בעיות לב, לחץ דם, סכרת, סרטן עור, חתכים, חבלות, שברים בעצמות )לאחר גבס(, כאבי ראש, גב, צוואר, מפרקים, רצועות, יציבה, גרון, הצטננויות, סינוסיטיס ונשימה, שפעת, שיזוף יתר, תשישות, אימפוטנציה, זיכרון חלש, חוסר ביטחון ומאפשר לנו לחוש שאנו חיים, שלמים וחוזרים אל עצמנו. מחייה את הגוף והנפש. כמו כן, מבטיחה שינה בלתי מופרעת, מונעת חרדות, לחצים ומתח, עצבנות ודאגנות, דכאון ורגשות אשם, דיסהרמוניה, עייפות, כאבים ראומטיים ואברים חסומי אנרגיה. מגבירה זרימת הדם, איזון אנרגטי, חילופי חומרים, ניקוז רעלים. מחזקת את מערכת החיסון, האיזון הורמונלי והלימפה. מביאה להרפיה ונינוחות באדם כולו, כולל הגוף, המחשבות, הרגשות והנפש ובמיוחד מביאה לשמחה וחדוות חיים, אופטימיות, שקט נפשי ושיפור עצמי, לתחושת שלוה, אהבה, ותודעה גבוהה, בטחון ובריאות, לחידוד הראייה הפנימית ולקידום הקשר בין איש לעצמו ובין איש לחברו.

על המודעות ואיכויות הטיפול

רייקי כמו הגשטלט, מגביר את המודעות בהווה, ובכך מאפשר לפציינט לגלות מחדש איך הוא מפריע לתפקוד של עצמו. מודעות בהווה נעשית כלי לחשיפת אותם צרכים, וכלי לגילוי מחדש של הצרכים בהם מונע הפציינט מעצמו מלממש צרכים אלה. אולם בעוד שבתהליך ההגברה שבגשטלט, מעורב הפציינט בצורה אקטיבית עם תהליך הטיפול, אצל רייקי, הפציינט נמצא במצב פסיבי של הריפוי )פיזית בלבד(, ומי שמחולל את הצד האקטיבי בריפוי הוא האנרגיה השמימית - הקוסמית - אוניברסלית, המתקשרת עמו.

רייקי פועלת עם כל סוגי התרפיה האחרים, כמו הגשטלט למשל, משפרת היא את הטיפול הרפואי ומפחיתה תופעות לוואי שליליות. קיומה של "אנרגיית חיים" זו וסגולות שיטת ריפויו הטבעי והפשוט, אומת לאחרונה על ידי המדע, ויותר ויותר רופאים מכירים בחשיבותה, לשם יצירת תהליכים פסיכוביולוגיים חשובים לריפוי טבעי. אלו, העוסקים זה מכבר בעבודות ריפוי, מדווחים שלאחר שעברו תיאום לרייקי, חשו התעצמות של חמישים אחוז לפחות בכוח אנרגיות הריפוי שלהם.

הגדרת פרלס באשר ליעילותו של תרפיית הגשטלט למעשה תואמת להפליא לתרפיית הרייקי. התרפיה, הוא אומר לנו, מאפשרת לאדם להתנהג על בסיס מכסימום אינפורמציה ולהתיחס לא רק לגורמים הרלוונטיים בתחום החיצוני, אלא גם לאינפורמציה רלוונטית מתוך העולם הפנימי שלו. )Gestalt Therapy Approsch p. 63( אף רייקי מאפשר לאדם להתנהג על בסיס מכסימום האינפורמציה אולם בשעה שאצל הגשטלט מקור האפשרות הוא מהארצי, אצל רייקי מקור האפשרות נובע מהשמימי.

מקור האנרגיה

אנרגיית הרייקי מגיעה ישירות מהמקור - מהבריאה )הקוסמוס-תוצר אלוהים( ומשפיע בכל היצורים עלי אדמות. רייך הגדירה, כאנרגיית האורגן )החיים הקוסמיים(, ואף הרחיק לכת באומרו שאנרגיה זו אף משפיע על מכלול החיים, ויכולה לשלוט על תהליכים מורכבים, כגון מזג האוויר וקרינת כוכבים. לאנרגיה זו יכולים לקרוא מקור, אלוהים, הכוח העליון, המושכל העליון, אהבה רוחנית או כל דבר המקביל לאמת המוחלטת. אנרגיה זו פונה אל ההרה, הוא המרכז האנרגטי הגדול ביותר בגוף )מסביב לטבור(, ומשם פונה לכל מקום פגוע שבו עליה לאזן את הגוף.

שיטת ריפוי פשוטה ועממית

היכולת ללמוד ולהעניק אנרגיה בסיסית אינה מותנית בידע קודם, בכשרון כלשהו או בהתמחות ממושכת. כל אחד יכול ללמוד את השימוש בה. ברגע שהתלמיד עבר תיאום הוא יכול להתחיל מיד לעסוק ברייקי. אחד היתרונות המופלאים של רייקי, הוא היכולת הפשוטה והגישה הבסיסית לטפל בעצמך בדיוק כמו באחרים. היא קיימת בכל היצורים החיים, והיא זו הזורמת דרך ידינו בצורה מרוכזת כאשר אנו מטפלים במישהו בעזרת הרייקי. פשטות הטיפול אף היא נחלת רייך )טיפלוי ביואנרגיה( והגשטלט )כאן ועכשיו(. לפי רייך, תרגילים פשוטים כמו, בכי, רעידות, פיהוק, מתיחות, ובמיוחד צחוק גדול יכולים לשחרר אנרגיות חסומות. לפי תרפיית הגשטלט, טכניקות כמו למשל ההגזמה, החזרה, ה"איך" וה"מה", המגע והנסיגה, נטילת האחריות, הציפייה העצמית וכדומה, מביאה את המטופל לשלמות מודעת ורגשית בוגרת.

רייקי אינה דת או אמונה

רייקי הנה אנרגיה רוחנית אך בפירוש אינה דת. אינך צריך לאמץ כל אמונה או מערכת עקרונות חדשים על מנת לעסוק ברייקי. מעבר לכך - רייקי תרפא גם אם לא תאמין בה. כמו כן, אין לה שום קשר לרוחות, לשדים, להיפנוזה או לטכניקת ריפוי מתוכנן.
אין צורך שתאמין ברייקי כדי שתהיה לה השפעה עמוקה עליך. כמו שאין צורך שתאמין מראש שפרי הוא טעים כדי ליהנות ממנו, אולם אתה צריך קודם לקחת ממנו ביס. אף בטיפול הגשטלט אין צורך בחומר מוקדם, מחשבה או אמונה. הגשטלט פועל כאן ועכשיו - בהווה הצרוף.

מיניות קוטבית

הפסיכולוגיה האכסיסטנציאליסטית והתבניתית, סבורה, שפעולה קיטובית חייבת שתתקיים בהתנהגותו הפסיכולוגית של האדם, מכיוון שניגודים אינם מבטלים זה את זה, אלא משלמים זה את זה. הם מביאים את אישיותו המקוטעת של האדם לידי שלמות מאורגנת ומשמעותית. הקוטביות מפגישה את החלק "המנצח" ("TOP DOG") והחלק "המנוצח" ("UNDERDOG", "הכסא הריק", המגע והנסיגה, תסכול ותמיכה. רייקי רואה בתהליך הקוטביות באישיות האדם, גורם המרחיב את מודעותו והבנתו של האדם ומעמיק את ממשותו וגורם לו לפעול במיטבו הפוטנציאלי.
כמו ההבחנות הגשטלטיאניות בכלל, ובפרט כמו יונג, שהבחין בין אנימה ואנימוס, אף רייקי מבחינה בין הקוטב הזכרי הקרוי "שיבה" )Shiva""( ולבין הקוטב הנקבי הקרוי "שאקטי" )Shakti""(. הראשון קשור לצ'קרת הכתר והאחרון לצ'קראת השורש. כדי לטפל באדם השיבה והשאקטי משתלבות בשילוב אנרגטי מאוזן על פי העקרון הגישטלטיאני הצרוף.

שיטת ריפוי הפועלת מעצמה

מאחר שבבסיסה, זו אנרגיה בעלת מודעות עצמית משלה, היא יודעת לאן, מתי וכמה צריך להגיע לגוף )זכרית, נקבית, יותר, פחות(. היא אינה זקוקה להדרכה מצד המטפל ואף לא יכולה לקבלה, מכיוון שאנרגיה זו מתקשרת עם האני העליון של המטופל, שואבת את המידע הדרוש לה מאנרגיה לא נראית ומתאימה עצמה לצרכיו של המטופל. לכן אין המרפא צריך להחליט איך ובמה לטפל, כל שעליו לעשות הוא - לאפשר לאנרגיית הרייקי לזרום דרכו ולסמוך על החכמה הטבעית הטבועה בה. מצב זה מאפשר למטופל לזהות בתוך עצמו דפוסי חסימה פיסיים, נפשיים ורוחניים אותם יוכל לבחור להחליף בדפוסים חיוביים ובונים, שיאפשרו לו להיות בזרימה הרמונית ומאוזנת עם עצמו ועם סביבתו. כתוצאה מכך, השיטה הפשוטה של הנחת ידיים המרוכזת והאינטנסיבית על מקומות שונים בגוף מן הראש ועד לרגליים, היא הוכחה כיעילה ביותר.

כמו שברייקי מניח המטפל את ידיו על המטופל, כך מניח המטפל בגשטלט את ידיו על הנפש, על הרגש ועל המודעות ואף לעתים על גופו ממש של המטופל. כמו שברייקי המטפל לא מרפא, אלא משמש כלי דרכו עובר כוח הריפוי, כך בדיוק קורה בגשטלט. המטפל משמש כמסייע בלבד למטופל, להתפתח באופן שיעזור לו למצוא, הוא המטופל, מטרות בעלות משמעות עבורו ולעבוד על השגתן בדרך בוגרת.

ההיסטוריה של הרייקי

הרייקי הייתה במקורה טכניקה בודהיסטית-טיבטית, לפני אלפי שנים, שהלכה לאיבוד.

ואולם, רייקי התגלתה מחדש ברבע האחרון של המאה התשע עשרה על-ידי ד"ר מיקאו יוסואי )Dr. Mikao Usui(, נזיר בודהיסטי, שנולד בשנת החמישים של המאה התשע עשרה ומת בשנת 1930. ד"ר יוסואי שהיה תושב העיר קיוטה ביפן ומנהל סמינר, התרשם עמוקות מחיפושו של בודהה אחר הארה, וכמו כן התלהב מרצונו לעזור לאחרים ומהיכולות המטפיסיות שהוא קיבל לאחר שהשיג הארה.

ד"ר יוסואי גילה שבודהה היה מסוגל, לרפא מחלות פסיות, ושרבים מתלמידיו של בודהה רכשו יכולות ריפוי לאחר שלמדו את תורתו.

ד"ר יוסואי חש רגשי חמלה כלפי האנשים שמסביבו שהיו חולים ומוגבלים ועקב זאת חייהם היצרניים ירדו לטמיון ויחד עם זה גם אושרם. רגשות אלה הניעוהו לרכוש יכולות לרפא כמו בודהה ובכך לעזור לאנשים סובלים. לצורך זה הוא יצא למסע ברחבי יפן, לחפש אחרי נוסחת סוד הריפוי ההילירי. הוא שוחח עם כמרים בודהיסטיים, שאפשרו לו לחקור את הכתבים המקודשים בכל מקדש, והעתיק כל דבר הנוגע בריפוי.

במהלך מסעותיו הוא התידד עם רב הנזירים של מנזר זן )Zen(, והוזמן לגור וללמוד שם את שפת הספרים המקודשים שנכתבו בסינית וסנסקריט. רק בסוטרות ההודיות, הוא גילה נוסחה להתקשרות עם כוח גבוה יותר, המסוגל לספק ריפוי. אולם הנוסחה לא העניקה לו את היכולת או ההבנה לרפא. ביעוץ עם רב-הנזירים הוחלט שהוא יסע להר הקדוש קורי-ימה )Kori-Yama( ובמשך עשרים ואחד יום יצום, יעסוק במדיטציה ויעקוב אחרי הוראות הנוסחה וכך הוא עשה.
על ההר הוא הניח לפניו עשרים ואחת אבנים, וכל יום זרק אבן. היה זה מעין לוח ימים שאפשר לו למנות את ימיו בהר.

בתום עשרים ואחד יום הוא נעמד. היה זה לילה, החלק האפל ביותר בלילה, בדיוק לפני זריחת החמה. בעודו מתבונן לעבר האופק, הוא ראה נקודת אור מתקרבת לעברו. הוא הבין שלאור כוח ריפוי שאותו חיפש ועליו לקבל את שהאור מציע לו. לשם כך עליו לאפשר לאור לפגוע בו.

אלומת האור הפכה גדולה יותר ויותר ולבסוף פגעה בו במצח, וגרמה לו לאבד את הכרתו. לפתע ראה מיליוני בועות קטנות בצבעי כחול, סגול ורוד ושאר צבעי הקשת. בתוך הבועות נראו סימני הסנסקריט אשר היו בכתובים שקרא. בתוך כדי עיון בכל סמל, הוא קיבל תיאום )attunement( לסמל זה וידע לגבי השימוש בו. באופן כזה, הוא הוסמך להשתמש בכוח הריפוי רייקי. הייתה זו שעת לידתה של שיטת היוסאי של הרייקי.

כאשר חזר למצב הכרה רגיל, חש ד"ר יוסואי מלא כוח ומרץ והחל יורד מההר. בחפזונו הגדול נדקר בבוהן רגלו. הוא אחז בבוהן בעזרת ידיו למשך מספר דקות עד שהדם פסק והכאב נעלם. היה זה הנס הראשון שאירע לו.

ד"ר יוסואי טיפל במחלות של קבצנים בשכונות העוני של קיוטו כשבע שנים. יום אחד בעודו מטפל באנשים הבחין שרבים ממטופליו המבוגרים שבים וחוזרים אליו לטיפולים נוספים. הוא שאל אותם מדוע לא החלו בחיים חדשים לאחר שריפא אותם. התשובה שקיבל הייתה שעבודה היא עניין קשה מדי, ועדיף להמשיך ולהיות קבצנים ומקבצי נדבות.

ד"ר יוסואי זועזע מאוד מהתשובה ובכה מרות. הוא הבין שהוא שכח ללמד את מטופליו הקבצנים היבט חשוב של ריפוי, והוא הכרת טובה. בימים הבאים גיבש את כללי התנהגות לגבי הרייקי אשר מופעים בחוברת זו. זמן קצר אחר כך עזב את שכונות העוני וחזר לקיוטו. הוא השיג לפיד גדול, הדליק אותו ועמד עמו ברחובות. כאשר נשאל על ידי עוברים ושבים מדוע הוא עומד כך ברחובות עם לפיד בוער, הוא ענה שהוא מחפש אנשים אשר יעזרו לו למצוא את האור האמיתי. אנשים חולים ומוכים המחפשים דרך להתרפא. פעולה זו הייתה תחילתו של פרק חדש בחייו שקבע היבט חשוב נוסף: לקיחת אחריות לריפוי מצד הלקוח ולקחת חלק פעיל בו. אי לכך, מערכת רייקי של יוסואי היא יותר משימוש באנרגיית רייקי. היא חייבת לכלול גם מחויבות פעילה לשפר את עצמי, כדי שתהווה מערכת מושלמת.

ד"ר יוסאי עסק ולימד רייקי בכל רחבי יפן בשאירית ימיו.

לאחר מותו של ד"ר יוסואי מילא את מקומו אחד מעוזריו הקרובים, ד"ר צ'ודירו היאשי )Dr. Chudiro Hayashi(. הוא הפך להיות המסטר הגדול השני של רייקי. הוא קיבל את ההסכמה כמומחה רייקי מד"ר יוסואי בשנת 1925. ד"ר היאשי המשיך לפתח את מערכת הריפוי של יוסואי. עד 1940 ניהל ד"ר היאשי מרפאת רייקי פרטית בטוקיו, בה נרפאו אנשים שסבלו ממחלות קשות ביותר.

כדי לוודא שהרייקי תישמר על רקע מלחמת העולם השנייה ומותו של ד"ר יוסואי, הוא החליט להעביר את השיטות במלואן להוויו טקטה )Hawayo Takata(. היא נולדה בשנת 1900 באי הוואי כבת להורים יפנים, אולם הייתה אזרחית ארצות הברית.

בשנת 1935 כאשר הושכלה לראשונה ברייקי הייתה אלמנה, אם לשני ילדים קטנים שעבדה קשה מאוד לכלכלתם. היא הייתה חולה מאוד במספר מחלות קשות. היה לה גידול, אבנים בכיס המרה ודלקת תוספתן. קול פנימי אמר לה לנסוע ליפן כדי לחפש מזור. כאשר הגיעה ליפן, הובלה מיד לחדר הניתוחים. בעודה שוכבת שם, ממתינה לניתוח, הופיע הקול בשנית והודיע לה שהניתוח מיותר. היא שאלה את הרופא על שיטות ריפוי אחרות, והוא יעץ לה להגיע אל מרפאת הרייקי של ד"ר היאשי. שם טופלה מידי יום בידי שני מרפאי רייקי. לאחר מספר חודשים היא נרפאה לחלוטין.

גברת טקטה בקשה מד"ר היאשי לאפשר לה ללמוד רייקי. מיכוון שגברת טקטה הייתה נחושה מאוד בדעתה הוא החליט ללמד אותה. הוויו טקטה עבדה ולמדה עם ד"ר היאשי במשך שנה. אז חזרה להווי עם בנותיה. היא הוסמכה להיות מסטר ברייקי בעת ביקורו של ד"ר היאשי בהוואי בשנת 1938. לאחר מותו בשנת 1941 היא המשיכה את המפעל כיורשתו לתואר המסטר הגדול של הרייקי. ב-11 בדצמבר 1980 נפטרה הוויו טקטה כאשר היא משאירה אחריה 22 מסטרים ברייקי בארצות הברית ובקנדה שבניהם נמנת גברת פרן בראון, שמחבר המאמר הוסמך כמסטר רייקי בחסותה.

על השיתוף בין החסידות, לרייקי ולבין הגשטלט

קיימות נקודות משותפות בין ד"ר מיקאו יוסואו ולבין ר' ישראל ה"בעל שם טוב", מייסד החסידות.

· ד"ר יוסואי עשה נסים, טפל וריפא, עזר לאנשים סובלים, טובים ורעים גם יחד וסלל להם את האושר הנצחי. הבעש"ט ריפא בהשבעות, בקמיעות ובלחשים, ברפואות טבעוניות מסורתיות, מגרש שדים, דיבוק ומזיקים שהוציאו בני-אדם משלוות הנפש, נתן צדקה, פדה שבויים, עזר ליהודים שנלחצו ע"י יהודים חוכרים, קשוב ליהודים ולנכרים, לגזלנים ושודדים, למד הדרך להתרוממות הנפש.

· ד"ר יוסואי יצא למסעות ברחבי יפן, בשכונות עוני לטפל וללמד תורתו. הבעש"ט במסעותיו הרבים נדד מכפר לכפר להפיץ תורתו ומעשיו.

· ד"ר יוסואי למד מספרים שנכתבו בסינית וסנסקריט ומסוטרות ההודיות, הנוסחה להתקשרות עם כוח גבוה יותר, המסוגל לספק ריפוי. ובהר הקדוש קורי ימה התגלה לו היכולת וההבנה לרפא ע"י קבלת התיאום. הבעש"ט למד הרזים והסתרים מכתביו של ר' אדם, אחי השילוני, שהיה מבית דינו של דוד המלך והיה רבו של אליהו הנביא והוא מן העולם העליון, ושנמצאו במערה. [גרשם שלום: זהו הנביא השבתאי ר' השל צורף, מוילנא ונפטר ב-1700, ומספרו, ספר הצורף העוסק בתכנים קבליים נסתרים למד, ונתגלה בגניזה הסטולינאית, והעתק היה בידי תלמיד המגיד ממזריץ, הספר הגיע מכת].

· ד"ר צ'ודירו היאשי, עוזרו של יוסאו, המשיך את תורתו, ולאחר מכן, המשיכה את התורה הוויו טקטה. בשנת 1980 השאירה עם מותה 22 מסטרים ברייקי. היא יסדה את ההתאחדות האמריקנית והבין-לאומית לרייקי.
ר' יעקב יוסף מפולנאה, היה הממשיך את תורתו המסוכם בספרו הנודע "תולדות יעקב יוסף" אולם את יורשו ראו תלמידי הבעש"ט בר' דב-בער, ה"מגיד" ממזריטש בזכות אישיותו הכריזמטית ונועם הליכותיו.
ברוסיה עברה תורתו דרך ר' אהרון מקרלין, ר' מנחם-מנדל מוויטבסק ור' שניאור זלמן מלאדי. באוקראינה ובגליציה עברה תורתו דרך לר' אריה לייב, ר' נחום מצ'רנוביל, ר' אלימלך מליז'נסק, ר' ישראל מרוז'ין, ר' נחמן מברסלב ואחרים.
בפולין נמשכה תורתו ע"י ר' ישראל ה"מגיד" מקוזיניץ, ר' אברהם ישוע השל מאפטא, ר' מנדל מקוצק, ר' יעקב יצחק "החוזה מלובלין", ר' יעקב יצחק "היהודי הקדוש" מפישסחה ואחרים. ברומניה והונגריה נמשכה תורתו דרך ר' חיים מצרנובל, דרך המרכזים במונקאץ, ספינקה וסאטמר.

· פדריך (פריץ) פרלס, המייסד והדמות המרכזית של טיפול הגשטלט, חשב עצמו לגורו בדמותו של ד"ר מיקאו יוסואו. הוא התלבש ונראה כמוהו - שיער וזקן לבנים וארוכים, מחרוזות, סנדלים וגלימות רחבות. גם התנהגותו היתה ברוח ד"ר מיקאו, ברוח מסורת הנזירים של מנזר זן.
זה התבטא בהשקפתו הטיפולית קבוצתית. הטיפול תלוי באדם אחד המשמש כמנהיג וכאני עליון של הקבוצה. פרלס לא הסס לתבוע לעצמו את כל הזכויות והעצמה שיש לרב הנזירים של מנזר זן.

· כמו ד"ר מיקאו, אף פרלס, עבר השתלמות בזן ביפן. פרלס אמץ את השקפתו של ד"ר מיקאו באשר לכוחו המרפא של רייקי. גם פרלס סבר שהטיפול (הגשטלט), הוא אמצעי הבלעדי להצלת המין האנושי וחלק מהותי מהטבע.

· כמו ד"ר מיקאו, אף פרלס, האמין שהוא המטפל הטוב ביותר בארצות הברית, ואולי בעולם כולו - לכל סוגי הנאורוזות". (ראה סימוכין: In and Out of the Garbage and Gestalt Therapy).



*) המאמר מבוסס על עבודה סמסטריאלית שהגיש המחבר בנושא: רייקי כתרומה לטיפול הגשטלטיאני, במסגרת הכשרת מטפלים במסלול טיפולי בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל-אביב, בשנת 1996.




©

Dr. Zadok Krouz PhD,DHD,DD
zdkphd@gmail.com
His academic career began at the Hebrew university of Jerusalem, where he obtained a master`s degree, `cum laude`, in Philosophy and Religious studies. He also studied Religious Philosophy in association with Columbia University of New-York, where he obtained a doctorate. He studied psychology and the philosophy of education at Tel-Aviv University, where he also completed a teachers` training program and Gestalt training program.

Dr. Zadok David Krouz, was born in Jerusalem . In his youth, he studied in various `yeshivoth` in Israel and U.S.A.. He later enlisted in the army, where he served in a combat engineering unit.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב