דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם כבוד השופטת אלשייך פוגעת בזכויות יסוד? 

מאת    [ 27/10/2011 ]

מילים במאמר: 691   [ נצפה 2191 פעמים ]

עו"ד אריה ליבוביץ ממומחי המס והנאמנויות המובילים בישראל, אמר במענה לשאלתינו,  כי: אינו מכיר את התיק של רייפמן, אך אם הדברים שמוצגים כהחלטה של כבוד השופטת אלשייך נכונים, הדבר תמוהה ומביא לפגיעה בזכויות יסוד של אזרח

 

בית המשפט העליון עיכב לאחרונה את יישום פקודת המאסר שהוצאה כנגד אלי רייפמן בגין ביזיון בית משפט. את פקודת המעצר הוציאה השופטת ורדה אלשייך, אשר הורתה לרייפמן להעביר בתוך 24 שעות את כל המניות המוחזקות על ידי נאמנים שונים (על פי דברי רייפמן 41 נאמנים באנגליה) וקבעה, כי למרות טענותיו של רייפמן – שפרקטית הדבר בלתי אפשרי, הוא יוכנס למעצר היה ולא יפעל בדרך זו.

 

עו"ד אריה ליבוביץ ממומחי המס המובילים ומי מוכר כיועץ לנאמנויות רבות, אמר במענה לשאלתנו, כי: אינו מכיר את התיק של רייפמן, אך אם הדברים שמוצגים כהחלטה של כבוד השופטת אלשייך נכונים, הדבר תמוהה ומביא לפגיעה בזכויות יסוד של אזרח דוגמת הזכות לחופש וללא הצדקה. עו"ד ליבוביץ מציין, כי לפעמים בתי משפט ואפילו רשויות שלטון בישראל טועות לחשוב שבתי משפט בחו"ל, עו"ד ונציגים שלטוניים זרים אחרים המצויים במקום מושבם "עובדים אצלם" או חייבים לסור למרותם ולא כך הדבר. דבר דומה קרה כאשר רשות המיסים הורתה לנאמנים זרים לדווח לרשויות המס בישראל על נכסים שהם מחזיקים עבור תושבי ישראל – תוך התעלמות מן העובדה שחלק מן המדינות אוסרות בהוראת חוק על נאמנים אלו לבצע את הדיווח.

 

לדברי עו"ד ליבוביץ חשוב לזכור שגם במקרה בו אכן ניתן לבצע העברה של מניות הרי שמדובר בנאמן היושב במדינה זרה, שיש לו עוד עיסוקים חוץ מלעזוב מיד את כל עיסוקיו ותוך יום לבצע העברת בעלויות וזכויות. עו"ד ליבוביץ מציין, שבהנחה שאכן המניות של רייפמן מוחזקות בנאמנויות זרות הרי שכוונת הדברים הינה לאחת הצורות המשפטיות הבאות (או כל חלק בצורה אחרת):

  1. מניות למוכ"ז – הכוונה למניות שאינן רשומות על שמו של אף אדם, וזהותו של בעל המניה נקבעת בהתאם לזהות של האגם המחזיק בה בפועל ! במקרים אלו פעמים רבות מופקדות המניות בידיו של "נאמן" עו"ד, אך זה למעשה הינו שליח בלבד של בעל המניה המקורי כיוון שמוסכם ביניהם שלאותו נאמן אין כל שיקול דעת ענייני ביחס למניה. אותו נאמן יעשה ככל שיורה לו בעל המניות המקורי. יתירה מכך פעמים רבות מניות מסוג זה פשוט מוחזקות בכספת על ידי  בעל המניות המקורי – במקרים אלו אין בעיה פשוט להביא אותם באופן מיידי.
  2. מניות על שם – המדובר במניות שרשומות על שמו של אדם או גוף כלשהו, אלא שישנו הסכם בין האדם הרשום על המניות כבעלים, לבין בעל המניות המקורי - האמיתי שההחזקה והרישום נעשו עבורו. פעולה בדרך זו נעשית בכדי שלא ניתן יהיה לעקוב אחר נכסיו של בעל המניות המקורי. אך גם במקרה זה ה"נאמן" (האיש הרשום על המניות) הינו שליח בלבד והוא יעשה כל מה שיורה לו בעל המניות המקורי לרבות לשנות את שמו של בעל המניה כפי שנרשם במרשמים של אותה מדינה וכן להעבירה למי שיורו לו.
  3. מניות בנאמנות אמיתית – המדובר במקרה בו מעביר בעל המניות המקורי את השליטה והניהול בנכסים, במקרה זה מניות, לנאמן אמיתי. הנאמן אינו כפוף לשום הוראה של בעל המניות המקורי והוא כפוף למסמך הנאמנות המקורי שהקים את הנאמנות בלבד. משמע ההוראות שנתן לו בעל המניות המקורי, בזמן הקמת הנאמנות (בשפה המשפטית קרוי בעל המניות המקורי כ"יוצר" הנאמנות). אם במועד הקמת הנאמנות לא נקבע שליוצר יש כוח לשנות את הוראות הנאמנות, הרי שהנאמן לא יקשיב לבקשותיו ולא יישמע להוראותיו.

 

עו"ד ליבוביץ מציין שהדרך בה נקט כבוד השופט מלצר נראית לו הדרך הראויה. לצד חובת העברת המניות בטווח זמן סביר, נקבעה לרייפמן חובת דיווח מלאה באשר לאופן ההחזקה של המניות השונות. מניות שמוחזקות באחד משני האופנים הראשונים המתוארים לעיל, אכן אין סיבה שלא ניתן יהיה להעביר את ההחזקה בהם בתוך מספר ימים לידיו של המנהל המיוחד. מאידך, במידה וישנן מניות שמוחזקות באופן השלישי שתואר לעיל, קשה יהיה ליתן הוראות העברה לנאמן, הנאמן הזר לא יהיה כפוף להוראות של רייפמן וגם לא להוראות של בית משפט ישראלי !  מאידך מציין ליבוביץ, כי אם זה המקרה, לרייפמן חייבים להיות מסמכים מסודרים המוכיחים את הנאמנות ותנאיה וייתכן שבמידה ורייפמן הוא גם הנהנה בנאמנות ניתן יהיה לשים יד על הזכויות הנובעות מן המניות מבלי לתפוס את המניות עצמן. היה ומסמכים כאלו אינם קיימים הדבר ילמד, כי רייפמן יכול לעמוד בהעברת המניות כאשר הימנעות מכך אכן תהיה ראויה לעונש.

עוסק במיסוי בינלאומי, מיסוי נאמנויות, מיסוי מקרקעין, מע"מ, ירושת וצוואות - לרבות הלבנת הון, מיסוי יהלומנים, מיסוי ענף ההי-טק, רילוקיישן( relocation) ועוד. מחבר הספרים: "אמנות מס - 111 טבלאות השוואה"; אנציקלופדיית אמנות מס כרך ב'; "נאמנויות ומיסוי נאמנויות" ; '"חוק מס הבולים"; סדרת ספרי מס ערך מוסף (כרכים א'-ד'); בעל מדור קבוע: לתכנוני מס בירחון "ידע למידע". ובעיתון "ליצואן" של מכון היצוא הישראלי, מחברם של עשרות פרסומים בירחונים מקצועיים; מרצה ב: לשכות עורכי הדין, רואי החשבון ומכון היצוא הישראלי. מ"מ יו"ר ועדת המיסים וסגן יו"ר ועדת הנאמנויות בלשכת עוה"ד בת"א. ליצירת קשר - טל: 077-7051717; E- mail: aryetax@gmail.com; סלולרי: 599600 - 0544, מקור המאמר באתר המשרד - http://www.atax.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב