דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התהליך במבחן התוצאה 

מאת    [ 10/10/2011 ]

מילים במאמר: 843   [ נצפה 2698 פעמים ]

לפני כשלוש שנים פורסם על התנהגות פרועה של תלמידי כיתות יב' בתיכון מכובד וידוע, מיד לאחר סיום המבחן האחרון בבחינות הבגרות זרקו מספר נערים "ביצים" על המורים. בבירור שערכתי התברר שהישגיהם של התלמידים היו מהטובים בארץ 93% מהבוגרים היו זכאים לתעודת בגרות. בדיון שהיה לי עם מנכ"לית המשרד העליתי הסברה כי במבחן התוצאות (93% זכאות) הם טובים מאוד, אך במוסד זה אין טיפוח חיי חברה, אין תהליך של חינוך חברתי, אהבת אדם ועזרה לזולת, ההתמקדות היא בחינוך הישגי = במבחן התוצאות. כמובן הצדק היה עימי.

מתברר שלא די במבחן התוצאות, עלינו להשקיע "משהו" נוסף בחינוך - לבנות תהליך בדרך למבחן התוצאות.

אומר הרבי מקוצק יגעת ומצאת תאמין, יגעת ולא מצאת גם תאמין, שרגעי היגיעה הם המציאה, היינו כיבוש התהליך כלול במבחן התוצאות.

הרמב"ם מדגיש שיש 7 תחומים בחינוך, הראשון שבהם הוא ההרגל, היינו כדי להטביע רעיון,יעד, מטרה מסוימת יש לתרגל ולתרגל כדי להפנימה, כלומר יש ליצור תהליכים חוזרים ונשנים כדי שהיעד הסופי יוטמע, תהליכי הביניים חשובים אף הם אותם צריך לתרגל ולבדוק עם ההישגים.

לימוד תלמוד - דף יומי חשוב ביותר, רבים מאוד מאוד מעם ישראל בעולם כולו קובעים עיתים לתורה בלימוד גמרא והיום נושא הדגל הוא לימוד הדף היומי. 2,700 דפי גמרא שהם כולם "תהליך" לימוד השקלא וטריא, הבנת הויכוחים בין הדורות השונים של התנאים, וכן של האמוראים ארגון, סידור, ועריכתה של הגמרא הנראה לכאורה כדיון סביב שולחן אחד, הוא בעצם תוצאה של מחלוקות במהלך הדורות כאשר דור רביעי מתווכח עם דור ראשון אלא הם תוצאות של למידה משמעותית בבתי המדרש, ועריכה איכותית של הנלמד.

למידת התהליכים והבנתם הם מבחן התוצאות האמיתי בלימוד הגמרא למשל אף כי הטמעתם של תכונות שונות מתבצע לאורך זמן ובשיטות מגוונות.

לתהליך יש חשיבות מעמיקה ביותר !

הקנית מצוות כמו הנתינה, העזרה לזולת, לסייע לחבר או אהבת הגרים אינה יכולה להלמד כדין, כהלכה, כהוראה, כדי לבצעה הלכה למעשה ובכך לזכות במבחן התוצאות עלינו להחדיר תכונות אלה של נתינה, עזרה, אהבה הקשבה, יחס, התחשבות, סבלנות, אומץ לב, אופטימיות, נחישות, עידוד ועוד..

במשך זמן רב התהליך הוא משמעותי מאוד להפנים רעיונות חינוכיים עד לקבלת האיכות הרצויה, הינו - עמידה איתנה במבחן התוצאות.

אין ספק שכל שלב בתהליך צריך להיבדק, המבחן הראוי היינו גם בשלבי התהליך יש לקבוע "מבחן תוצאות" ולהתייחס אליהם כראוי.

תוצאות הלמידה במוסדות החינוך נבדקות לעיתים קרובות "רק" במבחן התוצאות - הציון הסופי. עלינו לשנס מותניים ולהתחשב מאוד בתהליך שקדם "למציאה" - לסוף.

החינוך החברתי מהווה אחד ממוקדי העשייה החשובים ביותר במוסדות החינוך, כאשר ההשפעה של "החברים" היא הגדולה והמשמעותית ביותר. אי אפשר להשיג יעד בסוג זה בהוראה חד משמעית, כמו תרגול מתמטי של שניים ועוד שניים, אין ספק שעלינו גם לבדוק את מבחן התוצאות בחינוך חברתי האם התהליך החינוכי נשא פרי, האם בסופו של חינוך ערכי התנהגותי וחברתי התלמידים אוהבים איש את רעהו, מכבדים אחד את השני, מתייחסים במאור פנים לכל בעיה עם חבר, מסייעים לחלשים לבעייתיים, לנזקקים יוזמים הוראת עמיתים ודואגים לביקור חולים בעת הצורך, התכונות המהותיות שהוזכרו- חייבים להיות משולבות בחינוך נכון ובמבחן התוצאות עליהם לקבל ציון מעולה. מצב אופטימאלי כזה יתרחש "רק" אם הקניית התכונות הראויות נעשו "בתהליך" מכובד, איכותי ואיתן. הוראה חד פעמית של מתן צדקה לתלמיד הזקוק לכך, תמחיש לנו תפיסת עולם זו, באשר למבחן התוצאות כולם יתנו צדקה זו - כולם מילאו אחר ההוראה ההגיונית לכאורה, אך אם רעיון הצדקה לא נלמד בדרך מתודית ארוכה ומייגעת, הרי שגם אם מבחן התוצאות היה חיובי ביותר, אין לה משמעות עמוקה באשר "הצדקה" לא תינתן כאשר ההוראה אינה קיימת כאשר התהליך אינו מחובר בעבותות ברזל לתוצאה כאשר התהליך לא קיבל את הזמן להקנייתו בתוכנו הרי במבחן התוצאות הגלובלי - קיים כשלון.

"אין קיצורי דרך בחינוך" משפט זה נכון גם בתחומים שונים אחרים באופרה "כרמן" מספר מערכות בסוף האופרה - הגיבורה מתה. בבדיחותא שאלתי רעייתי ומביני ואוהבי מוזיקה, הרי יכולנו לחסוך זמן רב אם הגיבורה הייתה "מתה" כבר לאחר המערכה השנייה.

במבחן התוצאות - היה זהה לחלוטין, אך החוויה המוזיקלית בתהליך האזנה וההקשבה היה לקוי ביותר ובכך נוצר פגם חשוב במבחן התוצאה.

הניתן לקצר קונצרט מוסיקלי ובלבד שבמבחן התוצאות הוא יסתיים?

בפרקי אבות כתוב "קנה לך חבר" ברטנורא - מפרש ב"דמים" היינו בכסף, במתנות ובזמן, אם תקנה שי לחבר פעם אחת הרי במבחן התוצאות קיבלת ציון 10, אך קניה זו חייבת להיות מוטעמת לאורך זמן - בתהליך ממושך ומייגע אם רוצים לרכוש ידיד נפש אמיתי, תהליך זה אינו נפסק לעולם.

הקניית כישורי רטוריקה דורשים זמן - ותהליך, כך בדיבור רהוט מכובד ומנומס, כל הזמן אי אפשר לתת "ציון" במבחן התוצאות למשימות אלו ללא תהליך ממושך של שנים, יש הנוהגים לסמן מילות מפתח בכל מאמר שהם קוראים, במבחן התוצאות הרעיון חכם, הנך רוכש לך אוצר מילים נכון בתחום הנקרא, שהרי הם הם מהווים את העיקר בנלמד אך האושר לכתוב רעיון פילוסופי מרתק ומעניין "רק" במילות מפתח? במבחן התוצאה אולי נקבל ציון טוב, אך ההקשרים שבין מילות המפתח המבנה בבניית משפט כדבעי חייב להיות מלווה במילים ומשפטים נוספים וחשובים המהווים יחד שלמות איכותית. חייבים להתייחס גם לתהליך כולו לכל המאמרים, למבנה הספרותי של כל הנכתב, ביהדות, בפילוסופיה, במדעים או במוסיקה ואומנות. 

היצירתיות שבאדם הינה תכונה חשובה ביותר כדי להתחדש כל הזמן ולהוסיף רעיונות כלים נוספים כדי להגיע ליעדים חדשים תכונת היצירתיות חייבת להילמד כל הזמן, היינו "מבחן התוצאה" תלוי באופן החלטי בתהליך הממושך בכל מהלך החיים המלווה בחלום חזון, חשיבה, הצבת יעדים ותהליכי ביצוע.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב