תכנית עסקית - כלי גדול לעסק קטן וכלי ענק לעסק גדול!
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

תכנית עסקית - כלי גדול לעסק קטן וכלי ענק לעסק גדול! 

מאת    [ 28/10/2007 ]
מילים במאמר: 756   [ נצפה 7173 פעמים ]

 
 
תכנית עסקית - כלי גדול לעסק קטן וכלי ענק לעסק גדול! / לילך זיו-קנדלי


תכנית עסקית, לשם מה ?!
התכנית העסקית היא הבסיס לכל פעילות עסקית ומהווה כלי תכנוני המלווה את בעל העסק לאורך כל הדרך.
מיועדת לכל מי שמעוניין לתכנן את פעילותו העסקית, להקים עסק, להיכנס לפרויקט, להכניס שותף, להכניס משקיע לעסק, לקבל הלוואה מהבנק או מכל גורם אחר.
התכנית העסקית מלמדת את הקורא על העסק, על המדיניות העסקית ובעיקר על הערכת העתיד- הצפי למחזור כספי ולרווחים על פני זמן.

מהן המטרות שעבורן כותבים תכנית עסקית ?
1. לבחינה מסודרת ומבנית של כל רעיון, פרויקט או עסק - עבור בעליו.
2. לבדיקת כדאיות כלכלית .
3. לגיוס הון.
4. לשיתופי פעולה עסקיים.
5. לגיוס ערוצי שיווק חיצוניים לעסק.

מהם היתרונות של תכנית עסקית, עבור בעל העסק ?
התכנית העסקית היא תכנית פעולה אופרטיבית- מורידה את החזון והופכת אותו לתהליך עבודה לצרכי העסק.
משמשת כ"מצפן" בתהליך הניהול השוטף- כחלק מניהול עסק, על בעליו לעסוק לא רק בכיבוי שריפות ובעבודה שוטפת אלא, לפחות שעה בשבוע, להקדיש לבנייה ארוכת טווח של העסק, בחינת הכדאיות של מרכיבים עסקיים שונים, תכנון האסטרטגיה העיסקית והשיווק להמשך. תכנון זה מתבצע היטב בעיקר מול התכנון ההתחלתי אשר מפורט בתכנית העיסקית.
עליך לעיין בה, לשאול שאלות ולבדוק את עצמך. לדוגמה:

• האם אני משווק בכל דרכי השיווק שתכננתי? אם לא, מדוע?!

• האם אני באמת מתחרה באופן שקבעתי? האם הכנסותיי עולות בהדרגה על פי המתוכנן?

• האם הגיע הזמן לפרוץ קדימה? האם אני מעל נקודת האיזון החודשית?

איך כתובה תכנית עסקית ?
את התכנית כותבים בהתאם למי שאליו היא מיועדת. מסיבה זו ניתן לראות תכניות עסקיות שונות אשר כתובות באופנים שונים.
כשאנו כותבים את התכנית לעצמנו, היא יכולה להיות תמציתית יותר, כי אנו מבינים הרבה הנחות בסיס ואין צורך לפרטן. לעומת זאת, כאשר התכנית נכתבת לגורם חיצוני יש צורך במיומנות רבה יותר, דיוק בפרטים וכתיבה באופן מובנה ומסודר.

מרכיבי התכנית העסקית ?
בכל תכנית עסקית המרכיבים והמבנה שונים מעט. אני מפרטת בהרחבה את הסעיפים הכלולים בתכנית עסקית, בתכנית שלך, תציין את הסעיפים הרלבנטיים בהתאם לגורם עבורו נכתבת התכנית.

חלק 1 - פרק מילולי

• תמצית המנהלים - כרטיס הביקור של התכנית העסקית. תמצית של כל הסעיפים בחלק 1. מהות העסק, סכום הגיוס, פירוט התגמול למשקיע, יצירת רושם שזו הזדמנות פז עבורו.

• חזון ומטרות העסק - לאן רוצים להגיע ומה מתכוונים לבצע.

• תיאור העסק, פרופיל חברה - מוצג רק במידה והעסק קיים, וכעת משדרג את עצמו. כולל תחומי פעילות, מבנה הבעלות של החברה, מצב פיננסי בשנים אחרונות, מבנה פעילות ותפעול עד כה.

• תיאור בעל העסק - מיהו, מה הרקע שלו, השכלתו, ניסיון קודם. בשותפות יש לתאר גם את מבנה השותפות.

• תיאור המוצרהמיזםהשרות - הייחודיות שלו, היתרונות והחסרונות, תיאור טכני של המוצר, תכונות עיקריות, תחומי פעילות, עלות, השוואה למתחרים.

• ספקים - הספקים שעליהם מסתמך העסק, רמת הקשר והתלות, הסדרי עבודה, אופן השרות, תנאי אשראי.

• מתחרים - מתחרים ישירים ועקיפים. איפיון שלהם, SWOT, מי הם, יתרונותיהם וחסרונותיהם בהשוואה לעסק, דרכי ההתמודדות של העסק.

• לקוחות - מהם קהלי המטרה, הרקע שלהם, מעמד סוציו-אקונומי, עיסוקם, השכלתם, שפות.

• השוק - ניתן לתאר בכמויות או ב-% מהשוק או בכסף. יש לתאר את השינוי החזוי על פני השנים.

• תכנית השיווק - בוחנים את התפיסה השיווקית וערוצי השיווק העדיפים.
מבנה מערך השיווק, אסטרטגיה שיווקית, צינורות השיווק, טקטיקות שיווקיות.
תמהיל השיווק, מדיניות מחירים, מדיניות הפצה, מדיניות קידום מכירות.
תוכנית המכירות- כמויות, מחירים.
אמצעים ותקציבי שיווק- לפרוספקטים, כנסים, פרסום.

• המישור הארגוני - בחינת משאבי כח האדם הנדרשים להפעלת העסק ואת המבנה הארגוני של העסק, אנשי מפתח, תפקידם, רמת מקצועיותם וכישוריהם.

• המישור התפעולי - איך נפעיל בצורה יעילה את משאבי העסק. מערך הייצור, מערך השירות.

• תכנית המחקר ופיתוח - מהם נושאי הפיתוח העיקריים, שלבי הפיתוח, הערכת הסיכון, האמצעים הנדרשים לפיתוח.

• לוח-זמנים ואבני דרך - מצוינים על ציר זמן הפעולות והתוצאות.


חלק 2 - החלק הפיננסי - תרגום החלום למספרים

• תזרים מזומנים - משקף את מצב הקופה או החשבון בבנק.

• רווח והפסד צפוי - בחינת ההכנסות וההוצאות הקבועות והמשתנות הצפויות בעסק.

• חישוב נקודת איזון חודשית - הנקודה שבה ההכנסות מכסות את הוצאות העסק. ונקודות איזון להחזר ההשקעה.

• פירוט ההשקעה הנדרשת - כוללת את ההשקעה הכספית הנדרשת עד לפתיחת העסק. כל ההוצאות המתבצעות באופן חד פעמי לקראת הפתיחה: כמרכיבי דמי שכירות מראש, שיפוץ, רכישת ציוד, מתן ערבויות בנקאיות, רכישת מלאי ראשוני, ייעוץ וליווי מקצועי. ועלויות שנצטרך לממן בחודשים הראשונים בהם ההכנסה חלקית.

• מקורות המימון להשקעה

• סיכום - במלל, המשקף את רמת הסיכון ואת סיכויי ההצלחה של העסק.


חלק 3 - נספחים
הנספחים הם בהתאם למי שאליו מיועדת התכנית העסקית.
כוללים את מסמכי היזם, תעודות הסמכה והשכלה, קורות חיים, הסכמים שונים, סימוכין ותימוכין למה שנרשם בתכנית העסקית, חוות-דעת מקצועיות, צבר הזמנות עתידי, רישיון עסק, אישורי רשויות וכיוצא בזה.
ניתן להוסיף דוגמאות של פרסומים והמלצות מלקוחות.



לילך זיו-קנדלי, מאמנת עסקית ואישית, KIVOONIM.COM, 054-6706050

שמי לילך זיו-קנדלי, בעלת חברת כיוונים - פיתוח עסקי ואישי, מלווה עסקית, מאמנת עסקית ואישית, בעלת תואר B.A במנהל עסקים.
054-6706050,

בתחום האימון:
-בעלת הכשרה מטעם 6 מסגרות להכשרת מאמנים: e-פלונטר, Coaching Academy- שרה ארבל, טל רונן, Simplify, מכון רפאל וליווי עסקי מטעם עמותת סביבה תומכת.
-חונכת רשומה במרכז לטיפוח יזמות
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב