דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בית אבות - ברכה או קללה? 

מאת    [ 02/10/2011 ]

מילים במאמר: 395   [ נצפה 2231 פעמים ]

בעבר הלא רחוק נחשב בית אבות למוסד מאיים, בעיני מרבית האוכלוסיה בישראל; מוסד המצטייר כמקום של בדידות, מסכנות ואפלה נפשית ופיזית. מקום אליו שולחים את אלו המוגבלים בגופם ו/או ברוחם מפאת גילם המתקדם; אלו אשר אינם מסוגלים עוד לדאוג לצרכיהם היומיומיים ומהווים נטל על סביבתם. בית אבות היווה תחנה אחרונה בדרכם של קשישים עריריים, שאין להם דבר אליו הם יכולים לייחל.

בעשורים האחרונים חל מהפך בתפישת המושג, בית אבות ; מהפך, המושתת על שינוי תרבותי וחברתי, כמו גם על ההתפתחות הרבה בכל הנוגע לטיפול, מחקר ונתינת מענה מהנה לצרכי אלו, המגיעים לשלבים האחרונים בחייהם. את המהפך ניתן לחוש אפילו דרך, השמות הנוספים בהם מתכנים מוסדות רבים, השייכים לתחום. ישנם כיום שפע מוסדות ציבוריים ופרטיים, הקרויים בית גיל הזהב, דיור מוגן, מגורים מוסדיים ועוד.

היהדות, שמה דגש רב על ערכי משפחה, כיבוד הורים, מחויבות הדדית ודאגה לאלו בקהילה, הזקוקים לעזרה. עם התפתחות התרבות הישראלית-יהודית, אף כי המשפחה נותרה ערך עליון, הקירבה הכמעט שבטית של העבר, התחלפה באורח חיים פרטי ומרוחק יותר, בהפרדה דורית והתרופפות המחויבות הישירה. קצרה היריעה מלפרוש כאן את כל הגורמים לשינוי תרבותי זה, די בכך שנציין כי שורשיה של אותה תרבות ישראלית מודרנית וגרעין כוחה עד היום, מצויים באיזור המרכז, שם נמצא נתח גדול מהאוכלוסיה המתקדמת.

אין שונה בהכרח בית אבות במרכז הארץ מאחיו המפוזרים בפריפריה; אך הרעיון, כי בית אבות יכול להיות מקום מאתגר, מענין ונעים, מקום אליו אנשים מגיעים מבחירה חופשית, בגילאים שונים ובמצב בריאותי טוב, החל עם פתיחתם של בתי אבות במרכז המדינה, שלא ענו עוד להגדרות הצרות ששלטו בעבר.

בתי אבות במרכז, בישובים כתל אביב, רעננה, הרצליה וכדומה, בעיקר אלו שנוהלו בידי ידיים פרטיות למטרות רווח מסחרי, הביאו עמם רוח חדשה. מטרתם היתה ליצור בית אמיתי ונוח לאנשים, הזקוקים  לעזרה, אך רוצים לשמור על כבודם, עצמאותם ורווחתם, בתוך סביבה מודרנית, המציעה להם פעילויות, חברה, שירותים מגוונים, תנאי מחיה מפנקים וטיפול רפואי איכותי.

בימינו בוחרים אנשים בגילאים מתקדמים לעבור מרצונם למוסדות מיוחדים, בהם  החיים דומים לחיים בכפר נופש, יותר מאשר לחיים במוסד. אין צורך להגיע למצב סיעודי או ערירי, בכדי לעזוב את הבית הפרטי ולהתישב במוסד ייעודי. נכון הדבר, שכל מוסד שונה מרעהו בלי קשר למיקומו הגיאוגרפי. אין בית אבות במרכז טוב או רע מאחר בצפון או בדרום. ישנם מדדים רבים, המבדילים בין המוסדות השונים וכמו בכל תחום, המדד העיקרי הוא העלות הכספית, אשר עשויה לרפד את חיינו או להקשות עליהם בכל גיל.

 

Prog4Biz הינו בית תוכנה המתמחה בפיתוח תוכנה ומערכות מידע. בנוסף לכך פרוג4ביז מספק מגוון פתרונות אינטרנט החל מאפיון ופיתוח ועד הטמעה ושיווק.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב