דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכל (לא) נשאר במשפחה 

מאת    [ 24/10/2007 ]

מילים במאמר: 855   [ נצפה 4434 פעמים ]

הכותב: רו"ח אלון ברוידא


לפני חודשים אחדים הגיע אל רו"ח אלון ברוידא לקוח כבן 50 פלוס, המנהל את אחד הקונצרנים הגדולים, קבוצה שנמצאת בבעלות משפחה ידוע בארץ. "הוא סיפר לי, שהוא נהנה מאחת המשכורות הטובות יותר במשק", מספר ברוידא, "הוסיף, שיש הערכה לביצועים הניהוליים שלו הן מצד בעלי העסק והן מצד גורמים חיצוניים. לדבריו, את תוצאות עבודתו רואים במאזנים, הטבות השכר שלו מפליגות ולא ניתן להתחרות בהן, ובכל זאת, הוא רוצה להתפטר".

בהמשך השיחה התברר לברוידא, מומחה לעסקים משפחתיים, כי לא מכבר הצטרף לעסק בנו של הבעלים, צעיר שאפתן בן 25, המתהדר בשלב זה רק בתואר שני במינהל עסקים ואפס ניסיון. עובדה זו לא הפריע לו להתחיל לחלק הוראות גם למנכ"ל, שמונה על ידי אביו המייסד.

התינוק הבועט
לדברי ברוידא, זהו תרחיש נפוץ, שהוא מכנה בשם הבלתי מחמיא "תמונת התינוק בחיתולים". במקרה כזה, המנהל הוותיק, שהוא איש אמונו של האב המייסד, מכיר את הבן מלידתו, ראה אותו בחיתוליו וליווה את כל תהליכי גדילתו, מוצא את עצמו לפתע מאוים על ידי אותו תינוק, שמבקש להיכנס למוקדי השליטה בחברה.

"מנהל חיצוני בחברה משפחתית נדרש להתמודד עם מספר בעיות ייחודיות, הקשורות לכך שהוא אינו נמנה על בני המשפחה", מציין ברוידא. "אבל התרחיש שתיארנו כאן הוא הנפוץ מכולם. תרחיש, שבו המנהל מוצא את עצמו לפתע חושש שאותו "תינוק", הנהנה מגיבוי רב עוצמה של קשרי הדם ולא בהכרח מכישרון ניהולי בולט, יבעט בו בהזדמנות הראשונה. מנהל כזה עובר פתאום ממצב של ביטחון לחוסר ביטחון, ולמרות כל הכוחות הפנטסטיים שעומדים לרשותו, הוא פוחד לפעול".

עד כמה משפיע המצב על תפקוד העסק
"ההשפעה דרמטית. במקרה הטוב, מנהל כזה ירצה להתפטר, והעסק שנהנה מפריחה תחת ניהולו, ימצא עצמו מפסיד מנהל מקצועי מוכשר, על כל ההשלכות הנובעות מכך. הליך ההתפטרות מונע על ידי אמוציות טעונות, כי אותו מנהל מונה על ידי האב, מעריך את האבא, אבל רואה בבן הדור השני "אידיוט". הוא לא רוצה ולא מסוגל לקבל ממנו הוראות".

הכשלה בסיבוב
ובמקרה הרע?
"במקרה הרע, אם מדובר במנהל מניפולטיבי, הוא יישאר בתפקידו, אבל ינסה לנקוט בדרכים סמויות ונפתלות, כדי להכשיל את הילד, ולשכנע את האבא ש"יוסי שלו" אידיוט. כך, למשל, הוא עשוי להטיל על הבן פרויקט כבד, ללא הקצאת משאבים מספיקים, ולהמתין בסבלנות לנפילתו. בדרך כלל, הבן חסר הניסיון אף יהיה תמים מכדי לנסח את המצב ולהבין מה עמד מאחורי הכישלון שלו".

מה תפקידו של האב המייסד?
"גם האב המייסד מוצא את עצמו בבעיה. הוא לא מבין מה קורה נוכח עיניו, וכמעט תמיד אפשר לשמוע ממנו את התלונה, "אני לא יודע מה המנהל הזה, שכל החיים היא איש אמוני, רוצה מחיי". האב המייסד אינו מודע לזרמים החדשים, שהחלו לנוע בעסק בעקבות מינוי בנו, והוא לא מצליח להבין מה המנהל רוצה מעבר למשכורת המפליגה ולבונוסים השמנים".

איך אפשר למנוע את עזיבת המנהל החיצוני?
"ראשית, על האב המייסד להיות מודע לקשיים האמוציונליים, שעוברים על המנהל, ולחזק את כוחו מול בני המשפחה. כך, למשל, הוא יכול להעניק למנהל הזה מצנחי זהב, שיקשו מאוד על בני המשפחה האחרים לפטר אותו בטווח קצר, או לפחות יגרמו להם לחשבו פעמיים על העלויות הכרוכות בצעד כזה. גישה כזו עשויה להעלות את הביטחון העצמי של המנהל החיצוני, ולגרום לבני המשפחה להבין, שהם חייבים לחיות איתו בתוך העסק. מובן, שהסכם כזה חייב להיות גלוי וידוע. לא סעיף סודי".

יש הבדל בין מנהל ותיק לבין מי שהצטרף לעסק מאוחר יותר?
"בהחלט. מנהל חיצוני, שהצמיח את העסק ביחד עם האב המייסד משלביו הראשונים, יהיה חלש יותר ממנהל חיצוני, שהצטרף לעסק בשלבים מתקדמים של קיומו. בחברות משפחתיות, שמתקשות למצוא מנהל ממשיך בתוך המשפחה, מחפשים מנהל מקצועי עם רקורד הולם. מנהל כזה מגיע לזירה המשפחתית עם הרבה יותר תנאים. אם הוא גם מסכים להצטרף לעסק, הוא יהנה מהרבה יותר כוח מול בני המשפחה".

מה הסיבה לכך?
"מנהל מקצועי, שמגיע לעסק בשלב מאוחר יותר, מתהדר בדרך כלל ברשימת הישגים מפוארת, ואינו מוכן שמלחמת יורשים תפגע ברקורד האישי שלו. הדוגמה המפורסמת ביותר לכך התרחשה בחברה לישראל, כאשר אייזנברג הביא בזמנו את מאיר שני מעלית. ערב כניסתו של שני לתפקיד, ביקש ממנו אייזנברג, שבנו יהיה מספר שניים בחברה. מספרים ששני השיב לול: "אני לא גננת. תן לי מאזן תחילת שנה, ואני אביא לך תוצאות".

"מנהל חזק מסוג זה רוצה עצמאות מול בני המשפחה, ולא יהיה מוכן להמיר אותה בכסף. 90% מהמנכ"לים הבכירים במשק לא יהיו מוכנים לנהל חברה משפחתית, שבה בנו של המייסד הוא מספר 2. הסיבה לכך פשוטה: הם לא יכולים לפטר את הבן, והם לא מוכנים לקחת סיכון, שהמחדלים הפוטנציאליים שלו יחבלו בתוצאות העבודה שלהם".

מותר לפטר את הבן?
איך מתמודדים עם המצב?
"אני נוהג לבקש ממיסד העסק, להשיב על שאלה פשוטה, שמשאירה אותו על פי רוב נבוך: "האם למנהל החיצוני מותר לפטר את הבן שלך?". אם אתה לא מוכן לתת למנהל את הוכח הזה, אל תתחיל עם זה. זה לא מנהל אמיתי אלא "מנהל צעצוע". אבות מייסדים, שמוכרחים לראות את הבן שלהם בפנים, צריכים להיות מדעים לכך שהם עלולים לאבד מנהלים איכותיים, ולהסתפק בתחליפים נחותים יותר, בגלל הרצון לשלב משפחה עם עסקים".

אילו קשיים נוספים מצפים למנהל חיצוני בעסק משפחתי?
"מינוי כזה טומן בחובו בעיה אינהרנטית, שנובעת מחוזה העבודה המקובל בישראל. חוזה כזה מבטיח, בדרך כלל, משכורת ובונוס על הגדלת הרווחיות. לפיכך, מנהל כזה יתנגד לחלוקת דיווידנדים, המקטינה את רווחיות החברה. כבר בנקודה זו מתחיל ניגוד אינטרסים שכיח.

"הפיתרון יכול להיות באמצעות חוזה, שמבטיח את היקף הבונוס לא רק על בסיס הרווחים אלא גם על בסיס חלוקת דיבידנדים. לצערי, במרבית החוזים בארץ, לא נמצא סעיף כזה".

רו"ח אלון ברוידא
מנכ"ל מחשבה קדימה בע"מ
יועצים לעסקים משפחתיים
www.thinkahead.co.il

אם את או אתה חושבים על שאלות אלה ועל שאלות נוספות אשמח לשמוע את הערותיכם
והארותיכם לכתבה זו במייל a_braude@netvision.net.il

שיהיה לכם בהצלחה

רו"ח אלון ברוידא
מנכ"ל מחשבה קדימה בע"מ
יועצים לעסקים בבעלות משפחתית

מחשבה קדימה היא חברת היעוץ המובילה והותיקה בישראל לעסקים משפחתיים ולבני משפחות השותפים בעסקים משפחתיים. אנחנו שם כדי להיות לצידכם ולסייע לכם בקבלת החלטות על בסיס ניסיון וידע שנצבר בטיפול בלמעלה מ 1500 משפחות ועסקים בארץ ובחו"ל. בצוות מחשבה קדימה אנשי מקצוע המתמחים בתחום - ראיית חשבון, שותפויות חברות פרטיות וחברות ציבוריות, בנקאות, פסיכולוגיה גישור ומשפטים.רק במחשבה קדימה תמצאו צוות קבוע המשלב ידע של אנשי מקצוע בכירים ומובילים בתחומם.
לפרטים נוספים ולתאום פגישה 972 52 52 03



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב