דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פסיכומטרי - האם לעשות? 

מאת    [ 14/09/2011 ]

מילים במאמר: 468   [ נצפה 2065 פעמים ]

פסיכומטרי – בשביל מה והאם לעשות?

לפעמים לפני הצבא, לפעמים אחרי, לפעמים זה אחרי טיול גדול בחו"ל או ממש כשהתקבלה החלטה על לימודים אקדמאיים, אז עולה הענן, ענן הפסיכומטרי. אבל מה שנראה כל כך אוטומטי וטריוויאלי כמו מבחן פסיכומטרי יכול להעלות שאלות על מהות המבחן ויותר מכך, האם יש צורך לבצעו. אז נתחיל קודם כל בסקירה קצרה על המבחן עצמו. המבחן הפסיכומטרי נהוג בישראל משנת 1981 ומשמש למעשב כסוג של אחד ממנגנוני הסינון של מוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל. המבחן בנוי משלושה נושאים (חשיבה כמותית, חשיבה מילולית ואנגלית), שמחולקים לכשמונה חלקים. מתוך שמונת החלקים, שניים מהם, הם חלקי פיילוט אשר לא נכללים בתוצאת המבחן. השאלות במבחן הינן שאלות אמריקאיות כאשר הניקוד במבחן מחולק לפי הפרקים. בכל פרק ניתן לקבל בין חמישים למאה חמישים נקודות אשר תלויים במספר הטעויות של הנבחן.

לאחר שקראנו מעט על המבחן, נחזור אל הנושא המקורי שלנו ונדון בשאלת נחיצותו של המבחן לגבינו. כנראה שלא תהיה תשובה חד משמעית נחרצת לגבי שאלה זו אך ננסה לגבש משהו מוצק בכל זאת. השאלה הראשונה שצריכה להישאל קרוב לוודאי תהיה מה בעצם נרצה ללמוד והיכן. לכל מקצוע כאמור דרישות שונות, ולחלק מהמקצועות אף לא נידרש בתעודה אקדמית. גם מוסד הלימודים ישפיע על ההחלטה, שכן, מכללות מסוימות יסתפקו בציוני תעודת הבגרות. לאחר שהחלטתם לגבי המקצוע והמוסד בדקו את ציוני הבגרות הנדרשים. לעיתים ציוני בגרות גבוהים יכולים להספיק לקבלה ללימודים. למרות כל האמור כאן, אין ספק שאם אתם רוצים לשמור את הקלפים אצלכם, לא להיות תלויים בציוני הבגרות או בדרישות המוסד ולמעשה להחליט לפי מה שטוב לכם, אזי שמבחן פסיכומטרי בעל תוצאה גבוהה יהווה את הקלף המנצח שלכם. בעזרת ציון פסיכומטרי טוב, תהיו לרוב תלויים בעצמכם גם בבחירת המקצוע וגם בבחירת המוסד הלימודי.

על מנת להשיג תוצאת פסיכומטרי טובה, קרוב לוודאי שיהיה צורך בסוג של קורס פסיכומטרי כזה או אחר. קורסי פסיכומטרי היום הם חלק כמעט בלתי נפרד מהמבחן עצמו ולא תמיד בגלל הסיבות שישר יקפצו לכם לראש. כמובן שעצם העובד שתירגול החומר יכול לעזור מאוד ולשפר את תוצאות המבחן, אך אם נסתכל לעומק התופעה נגלה כי הפסיכומטרי הוא מבחן יחסי הלוקח בחשבון את הממוצע של כלל הנבחנים. מכאן אנו יכולים להסיק, שאלו אשר שולטים דווקא לא רע בחומר נאלצים לעיתים לקחת קורס רק על מנת לצמצם את היתרון היחסי של הנבחנים האחרים עליהם. כך נוצר מצב מצחיק בו משיגים את אותה התוצאה אבל מפסידים זמן וכסף, ואני אסביר. ברור לכולם שאם קבוצת נבחנים ניגשת למבחן ללא קורס הכנה אלא רק עם הידע הקיים, נקודת הפתיחה שלהם תהיה שווה ובעקבות כך גם הממוצע שיתקבל מהציונים שלהם באמת ישקף את הרמה. עכשיו, ניקח את אותה קבוצה ונעביר את כולם קורס פסיכומטרי זהה וכולם ישפרו בX נקודות את הציון שלהם ובעקבות כך גם ישתפר הממוצע . עדיין, התוצאה של כל נבחן לעומת הממוצע הכללי תישמר זהה גם הקורס וגם בלעדיו. קצת מסובך אך אם תחשבו על זה מספר דקות תבינו את ההיגיון מאחורי הדברים.

מקווה שמצאתם את המאמר מועיל, תמיד אשמח לתגובות והערות.

 

ניר שלום




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב