דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדוע מרבית האנשים פועלים בצורה אוטומטית ומתקשים לחשוב בצורה עצמאית? 

מאת    [ 13/09/2011 ]

מילים במאמר: 486   [ נצפה 4614 פעמים ]

מדוע מרבית האנשים פועלים בצורה אוטומטית ומתקשים לחשוב בצורה עצמאית? 

 

 

חשיבה עדרית

 

חשיבה עדרית היא היכולת לחשוב כמו כולם או היכולת להתאים את החשיבה הפנימית שלך למה שמקובל ונהוג בחברה בה אתה חי. מרבית האנשים חושבים בצורה עדרית ואינם מעיזים לחשוב בצורה עצמאית.

 

מתי ניתן לזהות חשיבה עצמאית, מקורית ואמיתית? ברגע שאדם יוצא כנגד המוסכמות החברתיות רק אז ישנה הוכחה חד-משמעית לחשיבה עצמאית. כל עוד אדם חושב כפי שמקובל לחשוב משמעות הדבר היא שהוא אינו חושב בצורה עצמאית מכיוון שלעולם לא נוכל לדעת האם החשיבה שלו היא אכן חשיבה מקורית משלו או שהוא "במקרה" התאים את החשיבה שלו "בדיוק" למה שמקובל לחשוב. 

 

 

 

לצאת מהקופסה זה לצאת כנגד החברה

 

רוב האנשים אינם מסוגלים ואינם מנסים בכלל לחשוב מחוץ לקופסה לא בגלל שהם אינם יצירתיים או אינם גאוניים אלא בגלל שלחשוב מחוץ לקופסה פירושו להתריס כנגד החברה ולצאת חוצץ כנגדה.

 

העונש על חשיבה מחוץ לקופסה הוא עצום ורב, והמחיר הכבד שאנשים עלולים לשלם על חשיבה עצמאית הוא הסיבה האמיתית לכך שמרבית האנשים פשוט נמנעים לחשוב בצורה שנוגדת את המוסכמות ומעדיפים לחשוב בצורה אוטומטית, כמו כולם, העיקר להמשיך ולהשתייך לכלל, העיקר לא להיות מוחרם או ממש להיזרק מהחברה.     

 

 

 

האוטומטיזים הוא תוצאה של כפייה עדרית

 

החברה, ביסודה, אינה מוכנה לאפשר חשיבה מחוץ לקופסה או חשיבה עצמאית משום שחשיבה זו נוגדת את עצם מהותה וקיומה של חברה כחברה. יחד עם זאת, יחידים ובודדים אשר מעיזים לחשוב שונה ובצורה "אחרת" מובילים לא פעם את החברה לשינוי ולאימוץ תפיסה חדשה. 

 

תפיסה "חדשה" שאומצה על ידי החברה הופכת במהירות לנורמה מקובלת ונפוצה שהחברה שוב אוסרת על האנשים לסטות ממנה ולחשוב אחרת. כך יוצא, שמרבית הזמן אנשים נאלצים לחשוב, להתנהג ולחיות בצורה אוטומטית על פי הצו - הלא מפורש אבל התת-הכרתי, החזק והמשפיע - של החברה.

 

 

 

דוגמה

 

הבאת ילדים לעולם היא נורמה חברתית חזקה, במיוחד בישראל. כתוצאה מכך, מעט מאוד אנשים מנסים בכלל להרהר על התפיסה הזאת או לערער עליה. באופן אוטומטי, אנשים יחזיקו בדעה מוצקה וחזקה ביותר בעד הבאת ילדים לא כי זו בהכרח החשיבה המקורית שלהם אלא מכיוון שזו המחשבה השלטת, המקובלת, המושרשת והנורמטיבית.

 

במציאות הישראלית, לכל ישראלי "ברור לחלוטין" שבשלב כלשהו בחייו הוא יביא ילדים ולכן מעטים כל כך מעזים להרהר בכך. סוג החשיבה האוטומטי הזה הוא דוגמה מצויינת לאוטומטיזם חברתי ישראלי. יציאה כנגד מוסכמה מקודשת זו היא מעשה שלא יעלה על הדעת בשיח הישראלי, לאו דווקא בגלל שלאנשים אין מחשבות בנושא או שאין חשיבה שונה מזו המקובלת בישראל אלא מכיוון שאנשים רבים יחששו לתת מקום למחשבות אלה ולהעלות אותן בצורה רצינית מחשש שמא יבולע להם.

 

 

וטיפ לסיום: העדר אינו מוכן לקבל סטייה, כל סטייה. הנורמה היא בסך הכל קביעה שרירותית של העדר שנכונה לפרק זמן מסויים. בשלב כלשהו, הנורמה תעבור שינוי, זה טבעה. ברגע שהנורמה תשתנה, כל העדר ישנה כיוון בבת אחת ולפתע העדר יאמין בחוזקה בנורמה חדשה, אחרת ושונה. אבל העדר אינו מוכן שיחידים יחשבו בצורה עצמאית ויחרגו מאורח החשיבה של העדר, כי העדר חייב להגן על עצם קיומו, על כוחו, על השליטה שלו.

 

 

יואב ברנזון הוא עורך דין לשעבר ובעל תואר בפסיכולוגיה. מתמחה בטיפול אישי, יעוץ זוגי והכוונה מקצועית בקריירה.  הוא פיתח שיטות טיפול רבות וייחודיות והוא בעל ניסיון עצום ומגוון בטיפול פרטני. הוא מוביל אנשים להצלחה בתחום האישי, הזוגי והתעסוקתי ב-25 השנים האחרונות ונחשב לאחד המומחים המובילים בישראל. הוא מקבל לקוחות ישראליים מכל יבשות העולם. יואב ברנזון כתב עד היום 12 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם. כמו כן, הוא פרסם למעלה מ-3,000 מאמרים בתחום הצמיחה האישית והזוגית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב