דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם בהלת טורקיה היתה מוצדקת 

מאת    [ 07/09/2011 ]

מילים במאמר: 491   [ נצפה 1716 פעמים ]

האם נפילה של קרוב ל-3% במדדים המרכזיים בת"א היא תגובה מוגזמת להצהרות הלוחמניות שהשמיע אמש ראש ממשלת טורקיה, רג'ב טאיפ ארדואן? זאת השאלה עליה ינסו היום לענות המשקיעים ברחוב אחד העם, שיקוו לראות היום מגמת תיקון אך יחששו מפני המשך הירידות. הנעילה השלילית אמש בוול סטריט (ירידה של 0.9% בדאו ג'ונס, 0.7% ב-S&P 500 ו-0.3% בנאסד"ק) תקשה על הבורסה המקומית לעבור היום לצד הירוק דווקא.

שאלה חשובה אחרת נוגעת לשוק המט"ח: דבריו של ארדואן בדבר הפסקת הסחר עם ישראל שלחו גם את השקל לירידות למול המטבעות המובילים. הדולר היציג רשם עלייה של 0.6% ושערו נקבע על 3.65 שקלים. כזכור, הדולר נמצא בחודש האחרון במגמת עלייה, ורק שלשום רשם המטבע האמריקני שיא של חצי שנה – רגע לפני שההצהרות של ארדואן שלחו אותו לטיפוס נוסף. האם גם כאן מדובר בתגובה היסטרית, של מי שמגזימים בהערכת הפגיעה במאזן הסחר של ישראל ובצמיחה הכלכלית שלה, ובמידת ההשפעה על שוקי המטבע? או שירידות היום החולף מבטאות הבנה ריאלית של עומק המשבר, ולפיכך מעידות על המגמה שתשלוט בשווקים בתקופה הקרובה?

כזכור, ראש הממשלה הטורקי זרק את הפצצה המילולית שלו אמש בשעות הצהריים המוקדמות, לא הרבה אחרי פתיחת המסחר בישראל. בשיחה עם כתבים טורקים לאחר הרצאה שנתן בתא המסחר של אנקרה, הצהיר ארדואן על כוונותיו לנתק קשרים עם ישראל. "יחסי מסחר, יחסים צבאיים, התעשייה הביטחונית – את כל הדברים האלה אנחנו נעצור", הכריז ארדואן באוזני העיתונאים. "נקפיא את הדברים הללו לחלוטין, ואת התהליך הזה נלווה גם בסנקציות מסוג חדש לחלוטין", הוסיף.

לעת עתה כלל לא ברור מה המשמעות האופרטיבית של דברי ארדואן. העיתון האמריקני וול-סטריט ג'ורנל ידע אמש לצטט "דובר מטעם ארדואן" (שמו המלא של הדובר לא פורסם), שטען כי ראש הממשלה הטורקי התייחס בדבריו לביטול חוזי ההגנה והיחסים המסחריים בין גופים רשמיים של ממשלת טורקיה לבין תעשיות ישראליות – ולא לביטול של הסכמי הסחר או לאמברגו כללי על ישראל.

בין האנליסטים והמשקיפים הכלכליים בישראל הדעות חלוקות לגבי עומק ההשפעה של המצב החדש על הכלכלה הישראלית. בקצה הפסימי של קשת הדעות ניצבים האנליסטים של כלל, שמיהרו לחשב כי "משפחת ישראלית ממוצעת תפסיד 1,000 שקל בשנה מניתוק קשרים מלא עם טורקיה", ולהכריז כי "שוק ההון לא הגזים" בירידות השערים.

כזכור, מערכת היחסים המדינית בין ישראל לטורקיה נמצאת בהידרדרות מזה תקופה ארוכה. היחסים הגיעו לשפל בעת פרשת המשט הטורקי לעזה בשנה שעברה, וכעת התחדש העימות המדיני לאחר פרסום דו"ח האו"ם על פרשת המשט. בהקשר הרחב יותר, ייתכן שיש משקיעים הרואים בעימות הנוכחי "חזרה גנרלית" לקראת הסתבכות מדינית ואולי אף בידוד כלכלי בעקבות הצבעת האו"ם על הבקשה להכרה במדינה פלסטינית הצפויה להתקיים ב-20 לספטמבר, בעוד שבועיים בלבד.

אז האם שוק ההון הגזים בהערכת המצב? אם כך, ההיסטריה עשוייה להתפוגג היום ולמשקיע הזריז כדאי להשקיע באופציות  Call על המדדים המרכזיים ובאופציות Put על השקל-דולר. ומאידך, מי שמאמין שהבהלה אמש היתה מוצדקת לחלוטין ומסמנת את הימים השחורים העתידים לבוא – ירצה בוודאי להשקיע דווקא באופציות  Put על המדדים המובילים באחד העם, ובאופציות Call על שער הדולר. בהצלחה!

*כל הנכסים המוזכרים בכתבה מהווים נכסי בסיס לאופציות דיגיטליות באתר easytrade.

easytrade מסחר דיגיטלי מתקדם - אופציות דיגיטליות




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב