דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נהג חסר ביטוח-לשנות את החוק! [1] 

מאת    [ 20/10/2007 ]

מילים במאמר: 785   [ נצפה 7857 פעמים ]

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מסדיר מזה למעלה משלושים שנה את הפיצוי לנפגעי תאונות דרכים. בחוק נקבע העיקרון לפיו כל משתמש ברכב זכאי לפיצוי בשל נזקי גוף שנגרמו לו בתאונת דרכים,ללא קשר לשאלה מי האשם בתאונה. משמעות הדברים היא כי גם נהג חסר זהירות זכאי לפיצויים אם נפגע בתאונה,אפילו ייענש עקב נהיגה זו. ייתכן בהחלט כי נהג שכור שגרם לתאונה קשה יישלח לכלא ורישיונו יישלל לתקופה ארוכה,אך זכותו לפיצוי לא תיפגע.

לכלל זה מספר חריגים החורגים ממסגרת רשימה זו. לענייננו החריג החשוב ביותר הוא הקובע כי נהג חסר ביטוח,או שאין לו ביטוח מתאים בעת התאונה,לא יהיה זכאי לפיצוי.יתר על כן אם ייפגע עקב נהיגתו של אותו הנהג נוסע או הולך רגל יפוצה הנפגע על ידי קרנית [קרן מיוחדת שהוקמה לשם פיצוי נפגעים אלו ] אך קרנית תהיה זכאית להשיב לעצמה כל סכום ששילמה לנפגע מאת הנהג חסר הביטוח. "הנחה" במקרה זה [לעניין זכות החזרה של קרנית בלבד] נותן החוק רק למי שתעודת הביטוח שלו פקעה עד 30 יום לפני התאונה.

מדובר בהוראת חוק קשה הקובעת סנקציה אזרחית מרחיקת לכת ביחס לנהג חסר ביטוח. היא מותירה נהגים חסרי ביטוח,שנפגעו באופן אנוש,ללא פיצוי. במקרים בהם נפגעו באופן קשה צדדים שלישיים, הרי שהנהג הפוגע עלול להתרושש שכן מעט מאד יכולים לשלם את הפיצויים הנפסקים לנפגעים.למותר לציין כי את המחיר משלמים לא רק נהגים אלו אלא גם בני משפחותיהם.

הדברים נעשים גרועים יותר כאשר נוהג חסר ביטוח גורם לתאונה בה נפגע ילדו. הילד אמנם יזכה לפיצוי מקרנית,אך קרנית זכאית, על פי המצב המשפטי כיום,לחזור על הנהג הפוגע ובכך כמובן,היא תגרע את הפיצוי מהתקציב המשפחתי של הנפגע ואף עלולה להותיר את משפחתו של הילד הנפגע בחוסר כל.

במאמר מוסגר יש לציין כי נושא זכות התביעה מהורים בשל נזקי גוף שנגרמו לידיהם ראוי לבדיקה מחודשת וכבר שנים אני נאבק,עדיין ללא הצלחה,לקביעת חסינות להורים מפני תביעות חזרה בנזיקין מאחר ובפועל מי שמשלם את מחיר היעדר חסינות ההורים הם הקטינים הנפגעים.

ההסדר החוקי ביחס לנהג חסר ביטוח הוא הסדר רע. בראש ובראשונה מדובר בהסדר רע באשר אין הוא מבחין כלל בין נהג עבריין הנוהג דרך קבע ללא רישיון נהיגה וללא ביטוח לבין מי ששכח פשוט לחדש את ביטח החובה שלו,אם מחמת שהסוכן לא הזכיר לו ואם מחמת שפשוט שכח לשלם את תעודת הביטוח. יש לציין כי שיעור התקלות מסוג זה גבוה יחסית אצל אלו שאינם נוהגים לשם את דמי ביטוח החובה בכרטיס אשראי.

מקרים קשים מאד הם גם אותם נהגים ששאלו רכב מחבר ולא בדקו אם הוצאה לרכב תעודת ביטוח חובה מתוך הנחה שבוודאי החבר דאג לכך.לעתים מדובר בצעירים שהשאילו זה מזה אופנוע לנהיגה זמנית ושכחו,או לא שמו לב לכך כי ביטוח החובה הוא לנהג "נקוב בשם" בלבד. המציאות מלמדת כי גם נהגים נורמטיביים ושומרי חוק המקפידים מאד בנושא רכישת ביטוח חובה עלולים להיקלע לנהיגה ללא ביטוח עקב אי שימת לב.

הסדר חוקי נכון הוא הסדר חוקי אשר לא ישלול פיצוי ממי שנהג ללא ביטוח עקב תקלה או שכחה. ניתן להגיע להסדר חוקי כזה וכן ניתן על ידי סדרה של הסדרים משלימים לצמצם מאד את תופעת הנהיגה ללא ביטוח,על מנת לצמצם את מספר המקרים בהם הנהגים שהקפידו לרכוש ביטוח יסבסדו את אלו שלא עשו כן.

הצעד הראשון המוצע הוא ביטול ההוראה המחייבת שלילה מוחלטת של פיצוי מנהג חסר ביטוח וכן ביטול ההוראה המאפשרת לקרנית,כמעט ללא סייגים,זכות חזרה על נהג כזה. במקום הוראות אלו יש להקנות לבתי המשפט שיקול דעת לשלול חלק יחסי מוגדר[עד לסכום מקסימאלי שיוגדר] של הפיצוי, או של חובת השיפוי כלפי קרנית, באופן שבית המשפט יוכל לשקול את עברו הביטוחי של הנוהג,הנסיבות שהביאו אותו לנהיגה ללא ביטוח ונסיבות דומות רלוונטיות.

סמכות זו שתוקנה לבית המשפט תגרום לכך שבמקרים בהם מדובר בשכחה מקרית של נהג אשר הוכיח כי הקפיד לרכוש תעודות ביטוח לכל רכב בו נהג ,או שנהיגתו ללא ביטוח נבעה בעקר ממחדלו של אחר,יהיה הנהג זכאי לפיצוי בכפוף להפחתה מסוימת שתיקבע על ידי בית המשפט ואשר תשקף את מידת אחריותו לתקלה.

כך גם ינהג בית המשפט במקרים של תביעות חזרה של קרנית, אם ברור שמחדלו של הנהג או זה של מתיר השימוש ברכב ללא ביטוח נעוץ בתקלה טכנית,או באי שימת לב רגעית,רשאי יהיה בית המשפט לשלול או להפחית את זכות החזרה של קרנית..

הסמכות לשלול או להפחית פיצוי או השבת פיצוי לא יהיה בה לעודד נהגים לנהוג ללא ביטוח באשר מדובר בכל זאת בעבירה פלילית. ייתכן שבכך נגרום להתייקרות מתונה בעלות הביטוח אבל זהו מחיר שניתן וצריך לשלמו על מנת למנוע טרגדיות של הרס משפחות בשל מחדלים שאינם מצדיקים סנקציה כה קשה.

מעבר לכך ניתן וצריך לערוך רפורמה כוללת בכל הנוגע לדרך רכישת פוליסות ביטוח חובה ותשלום דמי הביטוח, רפורמה שתבטיח כי מספר הנהגים השוכחים לשלם את דמי הביטוח יפחת למינימום וכך נאלץ לטפל בעבריינים ממש,אלו הנוסעים ללא ביטוח תוך מודעות מלאה. עבריינים אלו אינם ראויים להקלה ויש אף להחמיר בעונשים המוטלים עליהם. האבחנה בין סוגי העבריינים תאפשר גם מלחמה יעילה יותר במי שחייבים להילחם בהם, אלו הנוהגים ברכב ללא ביטוח ואף ללא רישיון נהיגה תוך זלזול מוחלט בהוראות החוק.
עו"ד משה גולדבלט
מתמחה בנזקי גוף זכויו, תנפגעי תאונות ,נכים ונפגעי רשלנות רפואית



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב