דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לישראל אין כל סיבה להתנצל בפני טורקיה - יורי גנקין 

מאת    [ 30/08/2011 ]

מילים במאמר: 578   [ נצפה 2169 פעמים ]

לישראל אין כל סיבה להתנצל בפני טורקיה- מאת יורי גנקין

פיגועי הטרור הקשים שאירעו בדרך לאילת גבו את חייהם של שישה אזרחים ושני לוחמים אך מעבר לכך הם היו בבחינת תזכורת לכך שבחודשים האחרונים חווינו לא יותר משקט מדומה. על אזרחי מדינת ישראל וקברניטיה להבין כי אין כל סיכוי להידברות עם החמאס או עם ארגוני הטרור האחרים הפועלים ברצועה. בסופו של יום מדובר על משחק סכום אפס – או אנחנו או הם – כך זה תמיד היה וכך זה גם ימשיך. כל ניסיון ללכת באפיק אחר פירושו כישלון ידוע מראש.

מדינת ישראל היא המדינה היחידה בעולם המאפשרת לאויביה להפר את שגרת חייהם של אזרחיה באמצעות ירי טילים מתמשך. בעוד תושבי בירת הנגב, אשדוד, אשקלון והישובים הסמוכים לעזה נתונים תחת איום מתמיד במציאות בלתי נסבלת – ממשיכה הממשלה להפגין את אוזלת ידה ולבגוד בייעודה העיקרי – לספק ביטחון לאזרחי מדינת ישראל. לא ייתכן שאנשים החיים במרחק שעה מתל אביב הופכים לברווזים במטווח מבלי שתגיע תגובה הולמת למען יראו וייראו. המציאות הבלתי נסבלת מחייבת פעולה מאסיבית ואינטנסיבית שתהפוך את שלטון החמאס לנחלת העבר ולשם כך – כל האמצעים כשרים, לפני ספטמבר ולאחריו.

בבואו לתאר את תפיסת הביטחון של ישראל המשיל דוד בן גוריון את המסכסוך הערבי-ישראלי לזירת אגרוף שבה כל עימות מזוין כמוהו כסיבוב בודד בקרב הכולל. לדידו, היתרון הדמוגרפי המשמעותי של המדינות הערביות ביחס לישראל מעניק להן את הפריבילגיה להפסיד בסיבוב זה או אחר ולאגור כוחות בדרך לסיבוב הבא. לישראל לעומת זאת אסור להפסיד אף סיבוב כי גם הפסד אחד יספיק בכדי למחוק את ישראל מהמפה. למרות שחלפו קרוב ל-60 שנה מאז שהדברים הללו נכתבו עושה רושם שהם תקפים בימינו יותר מתמיד. 

מלבד הפיגוע עסקה השבוע מדינת ישראל בסוגיה מזרח תיכונית נוספת: שאלת ההתנצלות בפני טורקיה. חשוב להעמיד את הדברים על דיוקם כבר מהרגע הראשון – טורקיה לא מחפשת הבעת צער על מותם של אזרחיה במהלך המשט. טורקיה מחפשת התנצלות פומבית שתאלץ את מדינת ישראל לקחת אחריות על מעשים שהיא אינה אשמה בהם – כפי שגם קבע דו"ח ועדת פאלמר. באותה הזדמנות חגיגית תדרוש טורקיה מישראל להעביר פיצויים למשפחות ההרוגים ואם זה לא מספיק אז התנצלות ישראלית תכתיר את ארדואן למנהיג אזורי נוסח נאצר – ארדואן ייתפס כגיבור שהצליח להשפיל את ישראל ולגרום לה לרדת על ברכיה.

בימים האחרונים שמעתי לא מעט אנשים מדברים על כך שישראל צריכה לשים את האגו בצד ולהתנצל בפני הטורקים למען שיפור היחסים בטווח הארוך. צריך להגיד את האמת – זוהי לא יותר מנאיביות מסוכנת הנובעת בראש ובראשונה מקריאה מוטעית של האקלים המזרח תיכוני. במזרח התיכון ויתורים והתנצלויות התפרשו כמעט תמיד כחולשות אותן יש לנצל ויפה שעה אחת קודם. סט הערכים והנורמות שעליהם מבוסס המזרח התיכון שונה במהותו מזה המערב-אירופאי והאמריקאי – אין מקום לויתורים ובדרך כלל גם אין מקום לפשרות.

 התנצלות ישראלית לא תוביל כמובן להשמדתה של ישראל ויכול להיות שלאחריה גם יסתמן שיפור ביחסים עם טורקיה אך בתנאים שהציב ארדואן נכון לעכשיו אסור לממשלת ישראל להגמיש את עמדתה. ישנם רגעים בדברי ימיה של אומה שבהם עליה להציב קווים אדומים – זהו אחד הרגעים האלה.

ראש הממשלה הטורקי מנסה לרקוד על שתי חתונות מקבילות: כולנו זוכרים את החיבוקים החמים בינו לבין בשאר אסד אך לפני מספר חודשים אך מהרגע בו פרצו מהומות הדמים בסוריה מאיים ארדואן לנקוט צעדים כנגד המשטר הסורי על מנת למצוא חן בעיני המערב ולשוות לארצו תדמית של מדינה נאורה הרואה עין בעין עם ארצות הברית ועם חברי האיחוד האירופי שלשעריו היא מבקשת להתקבל. לא רחוק היום בו יידרש ארדואן לתת את הדין על המשחק הכפול אותו הוא משחק, בינתיים אסור למדינת ישראל לשחק לידיו.

לפוסטים נוספים היכנסו לבלוג שלי - ריאל פוליטיק, הבלוג של יורי גנקין

מתמחה במתן ייעוץ בתחום המיתוג האישי והעסקי. מנהל בלוג פוליטי בכתובת: http://www.yurigankin.com בוגר תואר ראשון במדע המדינה ותקשורת ותואר שני בדיפלומטיה מאוניברסיטת תל אביב.. לשעבר עוזר ליועצה הפוליטי הבכיר של שרת החוץ ציפי לבני, עוזר אישי למנהל האגף לקשרי חוץ באוניברסיטת תל אביב ומנהל תוכן בחברת TOP-G העוסקת בייצוג בכירים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב