דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שוק הנדלן בארהב: יותר זול לקנות מאשר לשכור 

מאת    [ 27/08/2011 ]

מילים במאמר: 711   [ נצפה 1822 פעמים ]

סקר חדש שהתפרסם מציג כי ב-74% מן  הערים  הגדולות בארהב יותר זול לקנות נכס למגורים מאשר לשכור.

מה משמעות ממצא זה?

הכוונה היא כי התשלומים החודשיים בגין המשכנתא על פי מחיר הנכס נמוכים יותר מאשר השכר דירה החודשי המשולם בגין נכס זה. מצב זה אינו מצב נורמלי, מכוון שבניגוד לתשלומי שכר הדירה, תשלומים בגין המשכנתא מהווים חלק מן התשלום בגין הנכס עצמו (החלק השני של התשלום נועד לתשלום הריבית על המשכנתא – לפי לוח שפיצר).

מה הסיבות שבגינן נוצר עיוות שוק זה?

ישנן מספר סיבות שיכולות להוביל למצב זה:

1.         קונים פוטנציאלים מעריכים כי צפויה ירידה משמעותית במחירי הנדלן ולכן כדאי להמתין עם תהליך הרכישה. הירידה חייבת להיות משמעותית מכוון שבנתיים השוכרים משלמים שכר דירה גבוה כל חודש. זה אינו המצב כיום בשוק הנדלן בארהב (למרות שלא בהכרח ראינו את התחתית). אינדיקטורים שונים מראים כי ישנה ירידה משמעותית בהיקף הבתים המעוקלים ובקצב שחרורם לשוק (הקצב שהבנקים מוציאים את הבתים המעוקלים למכירה). הסיבה לך היא שהבנקים כבר מחקו סכומי עתק בגין משכנתאות שהחזרן מוטל בספק וכרגע הם לא ממהרים למכור את הנכסים שברשותם (כפי שקרה בשנתיים האחרונות). הבנקים מעדיפים לטפטף לשוק את הנכסים במחירים סבירים ובקצב שהשוק מסוגל לאכל.

2.         השוכרים אינם יכולים לרכוש את הנכס בגלל מחירו הגבוה - מחירי הנכסים בארהב נמצאים בשפל של עשור. בחלק מן המקומות מחירי הנכסים נמצאים מתחת לעלות הבניה (באחוזים לא מבוטלים).

3.         העדר יכולת לקבל מימון – בגלל משבר הסאב פריים אחוז לא מבוטל מן השוכרים הם בעלי נכסים שאבדו את בתיהם כתוצאה מחוסר יכולת לשלם את המשכנתא. ברגע שלווה הופך חדל פרעון (Default), דרוג האשראי שלו (Credit Score) יורד וכתוצאה מכך גם אם אותו לווה משתכר בצורה סבירה הוא לא יכול לקבל מימון לרכישת נכס אחר במשך תקופה ארוכה.

4.         פחד  של השוכרים לקחת התחייבות לזמן ארוך עקב בעיות תעסוקה/אבטלה. שיעור האבטלה בארהב עלה בצורה משמעותית בעקבות משבר הסאב פריים. אומנם לאחרונה חלה התייצבות ואף ירידה קלה במספר המובטלים אולם עדיין השוק לא חזר לרמות נורמליות של אבטלה. במצב זה גם קונים פטנציאלים, שיכולים, תיאורטית, לקבל מימון לרכישת נכס, חוששים לכושר ההשתכרות שלהם בעתיד ומפחדים לקחת משכנתא (התחייבות לזמן ארוך) בכדי להימנע ממצב של חדלות פרעון.

אנליסטים שונים מעריכים כי מחירי הנדלן בארהב יתייצבו לקראת סוף 2012, כלומר במועד זה צופים האנליסטים כי שוק הנדלן יתאזן וכמות הלווים בסיכון/בהפרה של תשלומי המשכנתא יחזור לרמה נורמלית. חזרה של השוק לנורמל תאפשר עליית מחירים כתוצאה מעלייה בביקוש ותחילה של בניה חדשה.

האם מצב השוק בארהב יכול להסתיים בירידת מחירי השכירות?

בטווח המיידי, התשובה היא חד משמעית לא ! ההיפך הוא הנכון. הסיבה העקרית לירידת מחירי הנדלן היא הצפת השוק בנכסים מעוקלים של לווים חדלי פרעון. אותם לווים צריכים לחפש לעצמם מקום מגורים אחר ומכוון שאין באפשרותם לרכוש נכס הם שוכרים. מדד S&P, המציג את אחוזי הבעלות של האמריקאים על בתים בהם הם גרים, הגיע לשפל של 59.7% (בניקוי הלווים שמפגרים בתשלומים אולם ביתם עוד טרם עוקל). הביקוש הגדל לשכירות בשילוב עם מלאי הנכסים הקיימים למגורים גורם לעליית בביקוש וירידה בהיצע. אי לכך המחירים עולים.

מתי המצב ישתנה?

השינוי במצב הקיים יתרחש כאשר השוק יחזור למצבו הנורמלי, כלומר מחירי הנדלן יחזרו לרמה שפויה (לפחות מעל מחירי הבניה). אמריקאים יחזרו לקנות נכסים והביקוש לשכירות ירד. במאמר קודם שפרסמתי, הסברתי את הקשר בין התאוששות שוק הנדלן בארהב לבין נושא התעסוקה ומחנק האשראי. עיקרי הדברים הם, כי שוק הנדלן יתאושש כאשר רמת האבטלה תחזור לממדים נורמלים (אזור ה-5-6%), ומחנק האשראי (אי מתן הלוואות מצד בנקים למשכנתאות) יצטמצם. האשראי ישמש לווים טובים (בעלי הכנסה סבירה) לשם רכישת הבתים במקום לגור בשכירות.

האם זו הזדמנות? מה צריך לעשות משקיע נדלן?

המצב הנוכחי שבו כדאי לקנות נכס על פני לשכור, הוא א-נומליה זמנית. המשמעות היא שנמצאת בפנינו הזדמנות לקבלת תשואה עדיפה. מצב זה אינו יכול להמשך לאורך זמן ולכן צפויה לנו עלייה במחירי הנדלן בטווח הארוך. מכוון שאין בניה חדשה (נכסים נמכרים במקומות רבים מתחת לעלות הבניה) ועדיין ישנם לא מעט לווים בעייתיים אשר יאבדו את ביתם ויצטרכו להתגורר בשכירות. המשמעות היא שעד לעליית מחירי הנדלן בארהב המשקיעים יכולים להנות מתשואת שכירות גבוהה.

לסיכום,

שוק הנדלן בארהב אינו מתנהג בטבעיות, קיים מצב בו משתלם לקנות על פני לשכור. מצב זה אינו יכול להתרחש לאורך זמן והוא טומן בחובו הזדמנות למשקיעי נדלן. מכוון שהביקוש לשכירות במגמות עלייה (אנשים מאבדים את ביתם) ומחירי הנדלן נמצאים בשפל היסטורי, כניסה לשוק הנדלן בנקודה זו מאפשרת שילוב בין פוטנציאל לעליית ערך וקבלת תשואה גבוהה על ההשקעה בזמן ההמתנה.

 

CIG השקעות נדל"ן בארה"ב


בכל שאלה לגבי המאמר או בנוגע להשקעות נדל"ן בארה"ב ניתן לפנות לגיא חיימי


guy@cig-re.com  |  www.cig-re.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב