דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גני הרפתקאות, סביבות משחק טבעיות - קצת על הנעשה בעולם... 

מאת    [ 16/08/2011 ]

מילים במאמר: 695   [ נצפה 2783 פעמים ]

בחודש יולי 2011 התקיים באנגליה (Cardiff) כנס של ארגון בינלאומי שנקרא (IPA (International Play Association העוסק במשחק של ילדים. האירגון חגג בכנס 50 שנות פעילות!

מטרת האירגון היא להגן, לשמר ולקדם את זכות הילדים לשחק, וזאת כחלק מהזכות הבסיסית המעוגנת בסעיף 31 באמנה לזכויות הילד של האו"ם.

בארגון הזה חברות 50 מדינות בעולם ובכנס נכחו כ-500 נציגים מכ-40 מדינות שונות.

אני הייתי הנציגה היחידה מישראל !

 

למה לא היו עוד נציגים מישראל? האם משחק ילדים אינו דבר חשוב?

על פי פירמידת הצרכים של מסלו, לא ניתן לעבור לרמה עליונה יותר של צורך, ללא סיפוק צרכים ברמה תחתונה יותר. למשל, ילד רעב או ילד שלא סופקו לו צרכיו הבסיסיים, לא יוכל לשחק בהנאה.

מדינת ישראל, נמצאת במידה מסויימת (בהשוואה להרבה מדינות אחרות בעולם) במצב קיומי מבחינה בטחונית, ולכן היא כנראה לא יכולה לעסוק בקיום צרכים ברמה גבוהה יותר כמו זכות הילד לסביבת משחק מאתגרת ומפתחת.

 

אז על מה מדברים בעולם? למה בכלל צריך אירגון שעוסק במשחק ילדים וששם לו למטרה להגן, לשמר ולקדם את זכות הילד לשחק ?

כביכול הילדים שלנו משחקים, יש גני משחקים בכל יישוב ובכל שכונה (ואפילו יותר מאחד), רוב הילדים הולכים לחוגי ספורט כאלו ואחרים, משחקים בהפסקות בבית הספר, רוכבים על אופניים, וכמובן משחקים בבית.

האם מתקני גן המשחקים, ההופכים להיות יותר ויותר בטיחותיים, מאפשרים לילדים לפתח את כל היכולות שלהם? האם יש מיומנויות שהילדים שלנו מנועים מלפתח מכיוון שאין להם את הסביבה המתאימה לכך?

הסביבה שלנו, שמשתנה במהירות עצומה, דורשת אנשים עם יכולת גמישות ויצירתיות. האם במתקנים מקובעים שלא ניתן להזיז או לשנות, היצירתיות של הילד יכולה בכלל להתפתח?

 

במדינות רבות מתמודדים עם נושא הבטיחות והדרישות המחמירות, אך ישנן מדינות, שכתוצאה ממחקרים רבים הנעשים בתחום, מבינות את הנזקים הנגרמים לילדים מאי לקיחת סיכונים ומאי חשיפתם לסביבות משחק העונות על צרכיהם. בזכות אירגונים כמו IPA, מצליחות מדינות אלו לפעול לשיפור סביבות המשחק, היות והן תורמות להעלאת המודעות לנושא הזה בקרב הציבור.

 

למדתי בכנס כמה מושגים חדשים: Adventure Playground, Play-worker, Natural Play-space, Loose parts.

אם נחזור לרגע במנהרת הזמן לילדות שלנו, נגלה שאולי המושגים האלו חדשים, אבל הסביבה שממנה לקוחים המושגים האלו, מוכרת לנו.

אם תשוו את סביבת הילדות שלכם, לסביבת הילדות של הילדים שלכם, תגלו שהייתם הרבה יותר בחוץ, אתם תיווכחו לדעת שלכם היה הרבה יותר זמן למשחק חופשי, משחק ללא פיקוח של מבוגרים, משחק ללא מתקנים מוגדרים, משחק הרבה יותר יצירתי, בנייה עצמית (משטחים עם גלגלים, עגלות...), משחק בחומרים שונים, חקירה, התנסות, גילוי, חוויתם את העולם באופן בלתי אמצעי, טיפסתם על עצים, בניתם עליהם, התנדנדתם על הענפים וגם קפצתם מהם, התחבאתם בשיחים ודילגתם על אבנים, שיחקתם בבוץ ובגשם, ויצרתם עולם סודי משלכם. שיחקתם במשחקים שהיתה מעורבת בהם מידה רבה של לקיחת סיכונים, נפלתם, נפצעתם, ולמדתם להעריך ולהתמודד עם הסכנות הקיימות, ולמצוא מענה למצבים שונים שדרשו גמישות מחשבתית.

 

יש מדינות המשמרות סביבות משחק כמו אלו שחווינו בילדותנו, והן נקראות גני הרפתקאות (Adventure Playgrounds) - גן הרפתקאות הוא מקום שילדים יכולים ליצור ולעצב לעצמם את הסביבה שלהם, ולא להסתמך על מתקנים קבועים שסופקו להם, שרק מגבילים אותם. בגן כזה עובד Play-worker  שנמצא שם על תקן של מבוגר אחראי.

 

Natural Play-space אלו הן סביבות משחק טבעיות המנצלות אלמנטים או נתונים טבעיים כמו גבעה, מים זורמים, חול, סלעים, צמחיה, גזע עץ שנפל, היוצרים סביבה פתוחה ולא מקובעת, סביבה הניתנת לשינוי על ידי הילדים המעודדת את היצירתיות ואת הדמיון.

העולם הטבעי הוא חיוני לבריאות הנפשית של ילדים. התנסויות בגיל מוקדם עם העולם הטבעי מקושרות באופן חיובי להתפתחות הדמיון ולפיתוח חוש הפליאה. לסביבה טבעית ישנן איכויות אשר קוסמות לילדים כסביבת משחק: מגוון בלתי נגמר, העובדה שהסביבה לא נעשתה על ידי מבוגרים וחוסר תחושת הזמן. ילדים חווים את הטבע, לא כרקע לאירועים, אלא כמרכיב מעורר ומגרה אותם לפעילות. טבע עבור הילדים הוא התנסות חושית מוחלטת. ילדים שופטים את הטבע לא על פי האסתטיקה, אלא בדרך שבה הם יכולים ליצור אינטראקציה עם הסביבה.

 

המונח Loose parts מתייחס לאלמנטים שאינם מחוברים לקרקע, זה יכול להיות אלמנטים מהטבע כמו ענפים, בולי עץ, חול, מים... וזה יכול להיות אלמנטים תעשייתיים כמו בדים, קופסאות קרטון, שאריות של תעשיות שונות וכו', זה למעשה הבסיס של גני ההרפתקאות וגם של סביבות משחק טבעיות.

 

נקודה למחשבה:

שאלו אותי אנשים בכנס, איך זה שאתם הישראלים, ששולחים את הילדים שלכם לצבא, לא מאפשרים להם להתנסות בלקיחת סיכונים בגיל הצעיר...

 

שחקו יותר ! העזו יותר ! נסו יותר !

 

יערה בשן חכם  


מומחית לגני משחקים - הדרכה, ייעוץ, תכנון


מעצבת תעשייתית העוסקת בהדרכת גננות, בתכנון גני משחקים מתוך ראיית הצרכים ההתפתחותיים של הילדים, ובקידום המודעות בציבור לחשיבות הפעילות בגני משחקים להתפתחות הילד.


http://yaaraplayground.wordpress.com/


054-2490390


yaarahaham@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב