דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צורך מוגזם בשליטה הוא מחלה נפשית לכל דבר - מהי המחלה ומה משמעותה? 

מאת    [ 10/08/2011 ]

מילים במאמר: 444   [ נצפה 5417 פעמים ]

צורך מוגזם בשליטה הוא מחלה נפשית לכל דבר - מהי המחלה ומה משמעותה? 

 

 

התמכרות לשליטה טוטאלית

 

אנשים רבים לוקים במחלת השליטה. מחלת השליטה מתאפיינת בצורתה הקיצונית בהתמכרות לשליטה טוטאלית ובצורך בלתי נשלט להיות בעמדת שליטה וביתרון מובהק מעל לכל אדם אחר, לא משנה מי הוא ומה מעמדו: הבוס, בן הזוג, ההורים, האחיות, הילדים או כל גורם אחר.

 

מחלת השליטה היא מחלה חמורה והרסנית במיוחד, משום שתוצאותיה הן קשות ביותר: מאבקי כוח ושליטה אינסופיים עם גורמים רבים בחיים, חיים המבוססים על כוחנות, גישה כפייתית כלפי החיים וכלפי אנשים, נוקשות ודעתנות פנאטית, חוסר יכולת לקבל אנשים ששונים ממך, דחף כפייתי להתערב בחיים של אחרים ולשלוט בדעותיהם וברגשותיהם, בדידות רבה, בידוד עצמי, גירושין ופרידות וסימפטומים נוספים כגון טירוף, אנורקסיה, התמכרויות שונות ושיגעון.  

 

 

 

ביטויים למחלה: כפייתיות, פראיות, בדידות ואנורקסיה

 

אנשים הלוקים במחלת השליטה מתאפיינים בניתוק חמור מהמציאות הריאלית. הם חיים בעולם משלהם, עולם שבו יש חוקים שהם המציאו, כללים וצדק משלהם, עולם ערכים פרטי לחלוטין המנותק ואינו קשור למה שקורה באמת סביבם.

 

הניתוק הזה מהמציאות הריאלית מוביל באופן בלתי נמנע לכפייתיות רבה ולקושי לקבל את המילה "לא", לגישה פראית ואגרסיבית כלפי אנשים ומצבים, לבדידות ולאטימות. אחת הדוגמאות הבולטות לאטימות ולהתעלמות מהמציאות הריאלית אצל אנשים הלוקים במחלת השליטה היא תופעת האנורקסיה - הניסיון הטוטאלי והקיצוני לשלוט בגוף ולהתעלם מצרכי הגוף אך ורק בשל הרצון להיות רזה. זוהי אחת הדוגמאות האומללות, המסוכנות והקשות ביותר למחלת השליטה, ונשים רבות החולות במחלת השליטה לוקות גם בתופעת האנורקסיה שעלולה להוביל אף למוות.   

 

 

 

ריסון עצמי

 

אנשים החולים במחלת השליטה הם אנשים חסרי מעצורים שאינם יודעים כיצד לרסן את עצמם ולהגיד לעצמם את המילה "לא", "אסור", "אי אפשר" או "די".

 

אצל אנשים החולים במחלת השליטה ישנה כמיהה עמוקה, אפילו זעקה לעזרה, מגורם חיצוני, יציב וחזק שיעמוד מולם ויעצור אותם, יבלום אותם, יציב להם גבול ויאפשר להם להשתחרר מעט מהמחלה שלהם ולעצור את הטירוף הפנימי שמתחולל בתוכם.

 

 

 

הכמיהה לגבול חיצוני

 

הדרך להתמודד עם מחלת השליטה היא כפולה: הצבת גבולות חיצוניים לצד בניית גבולות פנימיים. אדם הלוקה במחלת השליטה חייב לקבל תמיכה חיצונית מגורם בלתי תלוי המסוגל לשקף לו את המחלה שלו ואת התוצאות שלה, ללמד אותו כיצד לבלום את עצמו ולהציב לו גבולות ברורים ובריאים. במקביל, עליו ללמוד כיצד לעזור לעצמו לבנות גבולות פנימיים שירסנו את המחלה ויבלמו את התפרצויות הקיצוניות שלה.

 

ללא בניית גבולות פנימיים וחיצוניים אדם הלוקה במחלת השליטה מאבד שליטה על חייו, מביא את עצמו למצבים קיצוניים ביותר הגובלים בטירוף ובשיגעון מנטאלי, אינו מוכן לוותר לעולם ומזיק לעצמו ולסביבתו בצורה חמורה.

 

 

וטיפ לסיום: למרבה הצער, מחלת השליטה היא מחלה נפוצה בקרב אוכלוסיות הולכות וגדלות. החופש הכללי הנהוג בעידן המודרני ביחד עם לגיטימציה דתית פנאטית לביטוי אישי ולשחרור עצמי הובילו אנשים רבים להתמכר לשליטה, מבלי שהם בכלל מודעים לה ולחומרתה.

 

 

יואב ברנזון הוא עורך דין לשעבר ובעל תואר בפסיכולוגיה. מתמחה בטיפול אישי, יעוץ זוגי והכוונה מקצועית בקריירה.  הוא פיתח שיטות טיפול רבות וייחודיות והוא בעל ניסיון עצום ומגוון בטיפול פרטני. הוא מוביל אנשים להצלחה בתחום האישי, הזוגי והתעסוקתי ב-25 השנים האחרונות ונחשב לאחד המומחים המובילים בישראל. הוא מקבל לקוחות ישראליים מכל יבשות העולם. יואב ברנזון כתב עד היום 12 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם. כמו כן, הוא פרסם למעלה מ-3,000 מאמרים בתחום הצמיחה האישית והזוגית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב