הלמידה מהווה את הבסיס החשוב ביותר להתקדמותו של האדם. רכישת הידע שהיא כוח והמיומנויות גורמות לעיצוב דמותם של האנשים ומאפשרות להם להתמודד עם עולם משתנה ללא הרף עם סביבה אחרת בכל זמן. אנו יודעים, שההשתלמויות התכופות ורכישת ההשכלה במהלך כל חיי האדם חשובים להתערותו של האדם העמל בעבודתו. כל מפעל מצליח יודע, שהצלחתו הנוכחית לא תסייע לו בעתיד אם לא ימצא דרכים וכלים להשתנות ולהשתפר כל הזמן. תהליכי השינוי בדור זה הם התשתית לכל הצלחה. ככל שהמפעל התעשייתי, הצבאי, הפיננסי או החינוכי ישכיל למצוא את הדרכים המגוונות להשתפרות המתמדת ולהתאמתה לאותו הדור, כן יקבל הוא שכר בעמלו. אלה הם כללי היסוד המוצקים בדור זה.
היהדות מדגישה בתפיסתה האידיאולוגית חשיבות הלמידה ללא הרף וקביעת עתים לתורה. באותה עוצמה וחשיבות רואה היא את הנחלת התורה לדור הבא, וזאת משום ללמוד וללמד. העברת תורה ומסירתה לדור הבא היא העיקרון החשוב ביותר לשמירתו של עם. כך עוברת מסורת מדור לדור וכך נשמרת תורה בכל הגלויות. כתוב "ללמוד וללמד" וגם "לשמור ולעשות". ההשכלה התורנית, למידת התורה שבכתב ושבעל פה, צריכות יישום מעשי, קיום מצוות בין אדם למקום ובין אדם לחברו. שמירת שבת על כל פרטיה, דיני תפילות, חגים ומועדים, צריכות עיון רב ולמידה. תהליכי הלמידה מגוונים וחייבים להיות מרתקים, מעניינים ומושכים.
ברור לנו שלמוסדות החינוך, למנהלים ולמורים השפעה רבה על חינוך הילדים. אנו יודעים בבירור השפעת החברים והחברה שמסביב, על כן פיתוח מנהיגות נוער שתהא ערכית, תורנית, חברתית והתנהגותית חשובה מאוד, שהרי נוער משפיע על נוער מאוד מאוד.
הגורם הנוסף החשוב ואולי בעל הנפח הגדול ביותר של הזמן הוא ההורים. הילד מקטנותו ועד לנישואיו מבלה עם הוריו ברות. הם אולי גורמים דומיננטיים בעיצוב דמותו של ילדם.
המורים והמנהלים, לומדים להיות כאלה, אף משתלמים במהלך כל השנים. המוסד החינוכי הטוב והקהילות האיתנות מפתחות מנהיגות נוער כדי שהשפעתם תהא חיובית. הגוף הדומיננטי, כאמור – ההורים, מעולם לא למדו להיות הורים ואף אין הם משתלמים במהלך חייהם כדי להיטיב דרך חינוכם את צאצאיהם. בקיצור – לא לומדים להיות הורים. ההורה משמש פעמים רבות דגם מוצק ואיתן אל מול ילדיו; מודל אליו שואפים רבים מהילדים להידמות בהתנהגות, בלבוש, בנימוסים, בהליכות, בקביעת עתים לתורה, בצורת הדיבור, בשימוש הלשוני המגוון, בהומור, בהשקפת עולם, בלשון הרע ובמתן צדקה. יש כיום צורך בבית בו ההורים ישתמשו בכלים דידקטיים נכונים ועדכניים אל מול ילדיהם הגדלים למציאות משתנה באופן מתמיד. לעולם מרתק ומתחדש, לסביבה תחרותית ומשפיעה (לעתים שלילית).
בזמנו, בהיותי מפקח בכיר במשרד החינוך נפגשתי עם הורים רבים. פעמים ביקשתי כי ירשמו על דף נייר חמישה תחומים בהם ילדיהם שלהם פועלים בדרך שלילית. תוך דקות ספורות מילאו הם את הדף בעשרות דוגמאות. אינו ממושמע, לא מוריד הזבל, מכה אחיותיו, אינו מסודר, דוגמאות שליליות בשפע.
משביקשתי לציין חמישה תחומים חיוביים המאפיינים הצאצא שלהם, גירדו הם בראשם – היה להם מאוד מאוד קשה למצוא התנהגות חיובית ערכית של ילדיהם.
ממה נובעת התנהגות זו? מה הן הסיבות שאנו מתבוננים ומנתחים התנהגותם בדרך המוצאת הקלקולים במקום הטוב והמצוין?
כאמור, אין בית ספר להורים. צריך ללמדם עקרונות בסיסיים בהתפתחותו הפסיכולוגית האנושית וההתנהגותית של ילד. להלן כמה דוגמאות:
• לימוד משותף הורים ילדים מקטנות, קוראים יחדיו פרשת השבוע – כחומר הניתן לנו מדי שבוע – "מבראשית" של הרב מרדכי אלון.
• קריאת ספרים – לילדים.
• שימוש בשפה עשירה ומגוונת.
• להרגילם למעשי צדקה, תוך אושר והגינות.
• להדגיש דוגמאות חיוביות ולא להעיר רק על קלקולים. במקום – "שוב שפכת את החלב", לציין כמה הוא שותה יפה.
• דברי שבח ועידו יגבירו את הביטחון האישי.
• גלישה משותפת באינטרנט תוך הסבר, יוסיף ידע עולם בכל גיל.
• לבוש יפה ומסודר של ההורים.
• קביעת עתים לתורה של ההורים משפיע מאוד על קביעה זו לילדים.
• המתפלל במניין שחרית מנחה וערבית ימצא כי ילדיו עושים כמוהו.
• הרגל הילד לקבל אחריות על תחומים רבים ומגוונים.
• ראייה פוזיטיבית על כל תחום.
• שמירה מפני לשון הרע.
• ראייה אופטימית של החיים, תלמד אותו לראות תמיד את מחצית הכוס המלאה, שהרי בעולם יש עליות, נסיקות והמראות בצד גלישות, נחיתות והתגברות על בורות ומהמורות.
• לפתח בילד שאילת שאלות שיביאו לתהליכי חשיבה מעמיקים.
• מתן כבוד, יחס ואהבה לכל אדם ימחיש לילד התנהגות הולמת.
• השיתופיות בחשיבה ובכול, מקנה לילד ביטחון, עוצמה וקבלת אחריות שבין אדם לחברו.
• להקשיב, באמת להקשיב לכל ילד.
• יחסים קרובים בין הורים לשכנים.
• לשבת שבע דקות כל יום עם כל ילד לשיחה, לעידוד.
• שמחה, שירה, הומור, חיוך ומילה טובה היוצאים מההורים נטמעים בילדיהם.
ויש... עוד ועוד שפע של דוגמאות. צריך ללמוד כל הזמן להיות הורים. זוכר אנוכי כי בהיותי נחלאי צעיר – קצת לגלגנו על משפחה ביישוב שחינכה ילדיהם ללא הרף בכל תג ותג, בכל אירוע, בשיחה, בהתנהגות ובשיתופיות. להלן משפט ששמענו: "היזהרנה בנותיי לבל תמעדנה בדרככן לבלות אצל חברותיכן וזכורנה כי עליכן לשוב לביתכן טרם השקיעה"... אנו, הצעירים, צחקנו, ובנות אלה גדלו ופרחו מבית משפיע זה מעלה מעלה. הדוגמה שהן קיבלו בביתן טיפחה בהן עוצמה רבה של חן, יופי, עדינות ושפע של טוב ובעיקר רצון לשפר, להתחדש ולהתקדם מתוך ראייה פוזיטיבית אמפתית, סובלנות, הקשבה ועידוד. השפעה האוריינית המשופעת באמרות חז"ל מחד גיסא, ומאידך גיסא עברית צחה ולשון נקייה הובילו אותן במעלות המוטיבציה להתגבר ולהצליח.
שילוב ההורים בתהליכי למידה צריכים להיות חלק מהעשייה החינוכית במוסדות החינוך היסודי והעל-יסודי, ובעיקר בגני הילדים. לזמן הורים לא רק למסיבות ולאירועים, אלא לראות עבודתן החשובה של הגננות ב"טיפול" בהורים באותה העוצמה כמו בילדים. שיעורי בית להורים כל הזמן ובמגוון פעילויות.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.