דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אורי לופוליאנסקי - גם חצי כוס מלאה 

מאת    [ 07/10/2007 ]

מילים במאמר: 1008   [ נצפה 3517 פעמים ]

האם יש חדש בירושלים. תמיד. לא בעיריית ירושלים . שם עולם כמנהגו נוהג. במיוחד, בפוליטיקה העירונית. ראש העירייה אורי לופוליאנסקי עדיין מתמודד עם צילם של קודמיו. טדי קולק המיתולוגי שהטביע חותמו על העיר משך עשרים ושמונה שנות כהונה, ואהוד אולמרט ( היום ראש ממשלה) ובעבר הלא רחוק, "רק" תשע שנים בראשות העיר, אותה הכניס לקדחת של פיתוח בתחום תשתיות התחבורה. . לופוליאנסקי, מייסד ויו"ר ארגון "יד שרה" שקנה לו שם בסיוע לאנשים במצוקה, שהגורל לא הטיב עימם ( על פעלו זה זכה גם ב"פרס ישראל"), נכנס לעיריית ירושלים כשסיסמת הבחירות שלו הייתה "ירושלמי בראש טוב",ברוב גדול נבחר. מיו"ר יד שרה ציפו התושבים לניהול יעיל של הפעילות העירונית ועשייה למען מענה סביר לצרכים היומיים של האוכלוסייה על כל מגזריה. משימה לא קלה כלל, במיוחד בירושלים.

כניסתו לתפקיד של ראש העירייה החרדי הראשון בירושלים, לוותה בלא מעט חששות וציפיות. האם ידע לאזן בין צרכי המגזר החרדי/דתי לבין אלה של החילונים? מה עם בילויי השבת? האם יסגרו כבישים לתנועה בשבתות ובחגים? איך יתמודד עם צרכי הכלכלה והתיירות. ומוסדות החינוך? איך יאזן בין הצרכים השונים והתקציבים הנקצצים? וזאת רק על קצה מזלג. משנתפזר "אבק הבחירות" וגובשה הקואליציה העירונית, החלו מאבקיו של ראש העירייה החדש במציאות הירושלמית. האופוזיציה ובראשה אנשי מרץ , שכמעט נכנסו לקואליציה, וניר ברקת, המועמד שהפסיד בבחירות, וחלקים מסיעתו הובילו. לא חשוב מה יעשה ראש העיר, מיד נמצאו נימוקים לביקורת עליו. הנימוק המרכזי - הוא עושה לסיפוק צרכי המגזר החרדי על חשבון החילוניים. (לא חשוב שבמגזר החרדי נשמעו טענות הפוכות). האם עשה ראש העיר משהו חיובי? על פי האופוזיציה העירונית התשובה היא לאו מוחלט.

עד מהרה נמצאו שותפים ל"מנגינה" הזו בתוך המנגנון העירוני. בשנים האחרונות מתמחה היועץ המשפטי לעירייה בהנפקת חוות דעת המציגות את פעולות העירייה וממילא את העומד בראשה כמי שפועלים בניגוד לחוק. ברוב המקרים היועץ אינו מצביע על דרכים חלופיות לביצוע. באותם מקרים בהם הוא עושה זאת, הוא מצביע על דרכים בלתי מעשיות. ביקורת העירייה תורמת את חלקה.(כאן יטענו כי זה תפקידה). תוצר לוואי לכך היא התדמית השלילית.. אין באמור כדי לחלוק על ממצא כזה או אחר העולה מחוות הדעת או מהביקורת. מה שקובע הוא לא הליקוי הנקודתי אלא הטון המערכתי העולה מהן. גם האופוזיציה וגם גופי הבקרה אמורים למקד מבט ב"חצי הכוס הריקה". אבל , צריך לזכור כי לכל חצי כוס ריקה יש גם חצי מלא.

 נמנה מעט על קצה המזלג ורק על מנת לסבר את האוזן:

קודם כל התבדו החששות  לא נסגרו מקומות בילוי לא נסגרו כבישים בשבתות; עסקים שפעלו בשבתות בעבר לא נפגעו.

 * שיפור איכות השירות. מייד עם כניסתו לתפקיד העמיד לופוליאנסקי את הנושא בראש סולם העדיפויות של המינהל העירוני. נעשו גם פעולות. הוכנה אמנת שירות לחלק גדול מיחידות העירייה הביצועיות ובה מחויבות לתת שירות בפרק זמן קצוב, ניתנים פרסי עידוד לעובדים שהוכיחו עצמם במתן שירות טוב, יחידה עירונית מבצעת מעקב ובדיקה אחר המענה הטלפוני של עמדות השירות בעירייה , ישנם מדים ייצוגיים למקבלי קהל , ישנו קבלת משוב מאזרחים וכיוב',

 * נעשו פעולות לעידוד התיירות.- השנה הושג שיא במספר התיירים המבקרים בבירה. בתי המלון מלאים. התיירנים מרוצים. נכון גם למצב הביטחוני ששופר בעיר יש השפעה, אבל נא לא להמעיט בפעולות לעידוד התיירות שהפעילה הרשות העירונית., והתוצאה מדברת בעד עצמה.

 * עידוד לסטודנטים - בהקלות ומענקים כהשתתפות בשכר דירה. הנהנים העיקריים סטודנטים מהמגזר החילוני שמחוץ לירושלים.

מצוקת חנייה באזורי בילוי- לאחר שהמועדונים, הבארים והפאבים בירושלים הגיעו לשיאים במשיכת קהל מבלים אליהם, נעשתה פעולה רחבה להקלת מצוקת החנייה באזורים אלה בשעות הלילה.

הנחות בארנונה לאזרחים ותיקים - בשל אילוצים תקציביים הנחתה הממשלה את הרשויות המקומיות לבטל הנחות ופטורים בארנונה העירונית. במסגרת זו בוטלו גם ההנחות מארנונה לאזרחים ותיקים. בעקבות המחאה התערב ראש העירייה ובתיאום עם גורמי הממשלה הוחזר חלק גדול מההנחה. גם בתקופת הקיצוץ, אזרחים ותיקים שמצבם הכלכלי הצדיק זאת נהנו מהקלות. היום כאמור ההנחה הוחזרה והורחבה לכלל האוכלוסייה בעיר .

* ניקיון העיר - נערכת פעולה עקבית לשיפור מצב הניקיון ברחבי העיר.(יש עוד הרבה מה לעשות בנושא זה) באחרונה הוחלט לבצע הפרטה של הניקיון בעיר העתיקה והוצאת הנושא במכרז לקבלן חיצוני על מנת לשפר. עובדי העירייה שעסקו בכך, במספר לא מספיק, יועברו למשימות ניקיון באזורים אחרים. כל הנושא סוכם להפעלה בשיתוף עם ועד העובדים בעירייה. נושא לא קל אשר מהווה עילה לשביתות ושיבושים במקרים אחרים.

יש כמובן עוד נושאים רבים אחרים למנותם, בראש ובראשונה התקציב המאוזן של העירייה. המעוניין ברשימת הנושאים המלאה מוזמן לפנות למערכת הדוברות העירונית.

מטרתה של רשימה זו היא לאפשר מבט חטוף לחצי הכוס המלאה שמחזיק עימו ראש עיריית ירושלים. (בהמשך תתכנה רשימות שתתמקדנה בחצי הריק של הכוס..)הדוגמאות שנמנו לעיל ממחישות כי אורי לופוליאנסקי אינו עוסק בנושאים מיגזריים חרדיים כפי שמנסה האופוזיציה העירונית להדביק לו. הוא מתעסק בנושאים כלל עירוניים לרווחת כל המגזרים. הדוגמאות ממחישות שיש תגובה בלשכת ראש העיר גם לטענות ציבורים שונים (סטודנטים,בליינים, אזרחים ותיקים ).

 אורי לופוליאנסקי יודע שלמילוי התפקיד דרושה סבלנות רבה. הוא מתכוון להמשיך ולדחוף קדימה את נושא איכות השירות בעיריית ירושלים. לדעתו הפעילות צריכה להתבסס בין השאר ובעיקר על "משולש שירות" שקדקודיו הם המוקד העירוני (106) ששודרג בשנים האחרונות, נציב התלונות העירוני (המורשה לטיפול בתלונות), הפועל במסגרת אגף ביקורת העירייה , והיחידה לאיכות השירות שהוקמה בשנים האחרונות, ומתמקדת בפעולות הסברה והדרכה בקרב עובדי העירייה וקבלת משוב מהציבור. בכוונת ראש העיר לפעול לחיזוק מעמדם של גורמים אלה במגזר העירוני ולדחוף להגברת שיתוף הפעולה ביניהם כשכל אחד מהם שומר תוך כדי כך על יחודו.

בשיחה שקיים איתי באחרונה, אמר לופוליאנסקי כי אם לאחר סיום תפקידו יאמרו תושבים בעיר כי השירות הניתן להם בעירייה הוא סביר ולעיתים יותר מכך ?או אז יהיה זה הישג גדול עבורו.

ואחרי כל הנאמר : האם כל כוס הפעולות מלאה וחיובית? רחוק מכך. יש עוד הרבה מה לעשות בתחום ולתקן ליקויים. ראש העיר הוא הראשון לדעת זאת. אבל חשוב מאד הוא "הניגון" שבו מוצגים הדברים. אז מי יציג את הדברים בצורה מאוזנת? אנשי האופוזיציה בעירייה יאמרו שאין זה תפקידם.. התקשורת מעוניינת בראש ובראשונה בחשיפת לקויים וחילוקי דעות, ביקורת העירייה? היא מתמקדת , בצדק בחצי הכוס הריקה. הנהלת העירייה? היא בעלת עניין ועל כן יגידו שאין לסמוך על תמונת המצב שהיא מציגה. אז מי יאמר את הדברים? אולי חלק מהם נאמרו ברשימה בלתי מייצגת זאת.

גילוי נאות: הכותב שימש בתפקידים שונים בעיריית ירושלים משך כ -20 שנה. תחילה כדובר העירייה ויועץ לראש העירייה טדי קולק ז"ל. לאחר מכן כאחראי לטיפול בתלונות הציבור בעירייה, במסגרת אגף ביקורת העירייה. היום כבר לא שם. הדעות ברשימה זו הן של הכותב בלבד, ומתבססות על היכרות קרובה עם המינהל העירוני ודרכי הפעולה של העירייה.

מנחם רבוי
הנתונים: תפקידים בכירים בשירות הציבורי בעבר,כותב דעתן בהווה וסבא לשלשה
פורסם גם באתר המחבר:http://www.notes.co.il/raboy/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב