דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מאבק הממסד בשר המשפטים אינו נבון ואינו נכון 

מאת    [ 06/10/2007 ]

מילים במאמר: 440   [ נצפה 2382 פעמים ]

בויכוח הנמשך ומתלהט לעיתים בין שר המשפטים לממסד המשפטי מתחזק הרושם כי התהפכו היוצרות. השר מעלה הצעות לשינויים, חלקן הכרחיות ומתבקשות מזה זמן, ואילו מנגד קמה כנגדו זעקת התנגדות. המתנגדים, אישים מהשורה הראשונה של מערכת המשפט: שופטים עליונים בדימוס, פרופסורים ואנשי אקדמיה,פרשנים משפטיים ועוד.

בויכוח הציבורי המתלהט לא חסרים ביטויים חריפים, דברי גינוי, איומים , גם הכפשות אישיות - הכול כנגד השר הבא ל"פגוע ולרסק את מערכת המשפט בישראל." השר מצידו אינו מתבל דבריו בביטויים עסיסיים יוצרי כותרות. הוא אינו מאיים "לגדוע ידו" של איש, כמאמרו של הנשיא בדימוס של בית המשפט העליון מיכאל חשין. הוא גם אינו מציג עצמו כ"לודר" היוצא לקרב, כאמירתו של השופט בדימוס.  השר מבקש  דבר אחד: התייחסות עניינית להצעותיו.

נוכח שורת האישים המכובדים שהתגייסו לעצור את השינויים שמבקש השר להכניס למערכת המשפט לא נוח להשמיע דעה אחרת. אפילו אם אלה התוקפים את השר והצעותיו אינם מתייחסים עניינית להצעותיו ואינם מפרטים מה הנזק יגרם אם תיושמנה. אפילו אם הם מנהלים את הויכוח לגופו של אדם ולא לעצם העניין, גם אז קשה להתעלם ממשקלם הציבורי וממעמדם ולהביע דעה הפוכה.

ובכל זאת "לא כל יום פורים" . אי אפשר להתנגד בנימוק שההתנגדות עניינית ולא לנמק עניינית. אי אפשר להתלונן על סגנון כוחני ופוגע של השר, בסגנון נטול טענות ענייניות ומלא כינויי גנאי .

שר המשפטים ניסה להשיב לטענות שמשמיעים נגדו בראיונות רדיו. סיפר שהגדיל תקנים של שופטים לבתי המשפט, שדחף למינוי עשרות שופטים לבתי המשפט וכיוב'. אין טעם לפרט.

 השר ניסה להסביר את הצעתו להקמת ועדת איתור לבחירת נשיאי בית משפט מחוזי ושלום שתציע לו שמות של מועמדים לתפקיד ולאלה יבקש הסכמתה של נשיאת בית המשפט העליון.כזכור הנשיאה גברת ביניש לא אהבה את ההצעה. היא הגיבה במכתב קשה לשר פרידמן. הנימוק הענייני היחיד במכתב זה ואולי חשיבותו רבה, היה כי השינויים המוצעים יש בהם כדי להפר את "המסורת הקונסטיטוציונית שעל פיה מתנהלת מערכת המשפט שנים רבות" נימוקים נוספים: "ההצעה מעוררת ריב ומדון והשר מקדם תכניות מסוכנות משיקולים לא ענייניים..." אני לפחות לא מצאתי נימוקים ענייניים בטענות הללו.

השר התלונן בראיון הרדיו כי את מכתבה הזה שלחה נשיאת בית המשפט במקביל אליו ולתקשורת.

בחדשות השעה הקרובה לשידור הובאה תגובת "המקורבים" לנשיאה. הם מסרו כי גם שר המשפטים העביר את הצעתו לתקשורת. הכול נכון. אבל שר המשפטים אינו נשיא בית המשפט העליון.מנשיאת בית המשפט מצפים ליותר..חוץ מזה בהצעותיו אין השר כולל ביטויי גנאי כפי שנכללו במכתב הנשיאה.

אפשר לקבל או להתנגד עניינית להצעות השר, אבל סגנון המאבק שמנהל הממסד המשפטי בהן אינו נכון ואינו נבון. 

ההתלהמות המאפיינת את התגובות כנגד השר אינה משרתת את מערכת המשפט ופוגעת במגיבים. זאת חרף כותרות התקשורת שמבחינתה כל קטטה מעלה את התפוצה, מגדילה את הרייטינג ואת ההכנסות ולגופו של עניין אין זה משנה לה כלל על מה ולמה המחלוקת.

 

 
מנחם רבוי
הנתונים: תפקידים בכירים בשירות הציבורי בעבר,כותב דעתן בהווה וסבא לשלשה
פורסם גם באתר המחבר:http://www.notes.co.il/raboy/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב