דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיול מאורגן לויטנאם - מידע מקדים פרק 1 

מאת    [ 28/07/2011 ]

מילים במאמר: 612   [ נצפה 3846 פעמים ]

טיול מאורגן לויטנאם - פרק ראשון ובו תיסקר ההסטוריה של וייטנאם על רגל אחת.

מקור השם וייטנאם - השם וייטנאם (Vietnam) הוא בעצם וריאציה של הביטוי נאם וייט (Nam Viet) מהמאה השניה לפני הספירה אשר משמעותו דרום וייט והוא מתייחס לקבוצות אנשים שחיו בתקופה זו בדרום סין ווייטנאם של ימינו.

ההיטוריה של ויטנאם רצופה מלחמות ותהפוכות מדיניות הכוללות נסיונות חוזרים ונישנים של מדינות שונות לשלוט באיזור ושל המדינה לשקם את עצמה ולהגיע לעצמאות. המסע החל בשליטת הקיסרות הסינית באיזור דרך הפיכת האיזור לקולוניה צרפתית, הכיבוש ע"י קיסרות יפן במלחמת העולם השניה, החתירה לעצמאות ומלחמת ויטנאם, המלחמה עם קמבודיה וקרבות מול סין לביסוס הגבולות ולבסוף הנסיון לשיקום כלכלי למרות
המדיניות הקומוניסטית של המדינה.

שושלת הונג באנג של מלכי הונג היתה הראשונה המוגדרת ע"י הויטנאמים כשולטת במדינת ויטנאם שנקראה אז ואן לאנג.
החל מ-257 ועד 111 לפני הספירה נכבשו השבטים באיזור וויטנאם סופחה לקיסרות סין אשר שלטה כ-1000 שנה. ויטנאם קיבלה את עצמאותה מסין בשנת 938 לספירה לאחר ניצחון צבאי. מאז, ידעה ויטנאם תהפוכות שלטוניות רבות ומאבקים רבים על השליטה באיזור ע"י שושלות ויטנאמיות הטוענות למלוכה  או לשלטון, חלקן נתמכות ע"י הקיסרות הסינית. עצמאותה של וייטנאם הלכה ונשחקה בהדרגה על ידי צרפת אשר החלה להתערב באיזור כבר במאה ה-17 תחילה ע"י מסחר ומאוחר יותר ע"י הסתייעות במליציות קתוליות ובסדרה של כיבושים צבאיים שהתרחשו מ 1859 עד 1885. במהלך תקופה זו הפכה המדינה כולה לחלק מהקולוניה הצרפתית של הודו-סין (French IndoChina). הממשל הצרפתי ערך שינויים פוליטיים ותרבותיים משמעותיים בחברה הויאטנמית בין השאר במערכת חינוך מודרנית בסגנון מערבי של והפצת הקתוליות באופן נרחב בחברה הויאטנמית. רוב המתיישבים הצרפתים בהודו-סין רוכזו במה שנקרא קוצ'ין-צ'יינה (Cochinchina) שהיה הכינוי האירופאי לחלק הדרומי של וייטנאם. הקולוניה הצרפתית החזיקה מעמד (למרות נסיונות הפיכה) עד מלחמת העולם השנייה בה הפסידה את השליטה על האי לקיסרות היפנית אשר שלטה ביד חזקה וניצלה את המשאבים של וייטנאם למלחמה נגד בורמה, חצי האי המלאי והודו שהיוו את הקולוניות הבריטיות של הודו-סין. השלטון היפני בתקופת מלחמת העולם השניה הביא לרעב כבד בויטנאם שגרם למותם של 10% מהאוכלוסיה.

לאחר מלחמת העולם השניה קמה ה-וייט מין תנועה קומוניסטית ולאומנית בראשותו של הו-צ'י-מין ושמה לה למטרה להשתחרר מהשלטון הצרפתי שחזר לחלק מויטנאם ולהתנגד לכיבוש היפני במקביל. באוגוסט 1945 נוצחו הכוחות היפנים ומפלגת ה-וייט מין השתלטה על האנוי והכריזה על עצמה ממשלה איזורית. באותה שנה הגיעו לויטנאם כוחות צרפתיים אשר נשלחו במקור להלחם ביפנים ולהשיב את השליטה באיזור
לצרפת. בנובמבר 1946 החלה מלחמת הודו-סין הראשונה בין כוחות ה-וייט מין לכוחות הצרפתיים ונמשכה עד ה-20 ליולי 1954.

וייטנאם נחלקה בשנים אלו לתומכי הוויט מין אשר נתמכו ע"י הסינים והסובייטים (וייט מין היתה תנועה קומוניסטית) ולתומכי צרפת ועם הזמן הפכה החלוקה לצפון ויטנאם ודרום ויטנאם כאשר הצפון היה בשליטת הוייט מין. מלחמות פנימיות וחילוקי דעות בין צדדים (חלקם על רקע אידיולוגי וחלקם על רקע דתי) הביאו לנסיונות השתלטות של גורמים צבאיים על המשטר ולהתחזקות התנועה הקומוניסטית שהתנגדה להם. התחזקות הקומוניזם וחוסר היציבות באיזור גרמו לארה"ב להתערבות בנעשה בתחילה בשליחת יועצים צבאיים ולאחר מכן ע"י שליחת כוחות צבאיים על מנת לסייע לדרום נגד הקומוניסטים מצפון. ב-2 ביולי 1976, לאחר נצחונם של צפון ויטנאם אוחדה וייטנאם לרפובליקה הסוציאלית של וייטנאם.


ב-1978 פלש הצבא הויטנאמי אל קמבודיה בשל מתקפות חוזרות ונישנות של קמבודיה על כפרים בגבול קמבודיה ויטנאם. פעולה זו הביאה להתקררות היחסים עם סין ולתלות גוברת בכלכלה ובסיוע הצבאי הסובייטים.

ב-1986 בשל דאגה מחוסר ההתאוששות הכלכלית במדינה עברה וייטנאם ל"כלכלה סוציאליסטית מכוונת שוק" שכללה הפרטה של תעשיות אשר לא נחשבו אסטרטגיות והכנסת השקעות זרות. הרפורמות הצמיחו את הכלכלה מחד אך הביאו להקצנת הפערים בתחומים חברתיים רבים וגרמו להפלייה על רקע כלכלי ועל רקע מיני.

כיום, כאשר אנו יוצאים לטיול מאורגן לויטנאם אנו יכולים לראות את ההשפעות השונות של התהפוכות במדינה על האנשים ולהבחין בהבדלים תרבותיים באיזורים שונים במדינה.

טיולי בוטיק קולינריים עם השף שלום שטרית. טיול לוייטנאם קמבודיה ולאוס, טיולים קולינריים לאיטליה ,צרפת ,סלובניה וקפריסין הכוללים מפגש עם המטבח המקומי ולימוד רזיו.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב