דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נהיגה עם רישיון שאינו בתוקף, ומעמדו של רישיון נהיגה זמני 

מאת    [ 27/07/2011 ]

מילים במאמר: 557   [ נצפה 3492 פעמים ]

העבירה מוגדרת בסעיף 10 (א) לפקודת התעבורה כדלקמן:

"לא ינהג אדם רכב מנועי אלא אם הוא בעל רשיון נהיגה תקף לרכב מאותו סוג, שניתן על פי פקודה זו, ולא ינהג אדם אלא בהתאם לתנאי הרשיון זולת אם פוטר מחובת רשיון נהיגה ובמידה שפוטר".

כאמור, החוק קובע כי על כל אדם לנהוג עם רישיון נהיגה התקף לסוג הרכב, ובכפוף לתנאי רישיונו.

כאשר מוציאים רישיון נהיגה, נחשבים בשנתיים הראשונות לנהגים חדשים, ובתום תקופה זו, במידה ולא בוצעה עבירה בניגוד לתוספת השלישית לפקודת התעבורה, רישיון הנהיגה יחודש לחמש שנים נוספות. במידה ובוצעה עבירה בניגוד לתוספת השלישית, על הנהג יהיה לבצע מבחן תיאוריה מחדש, ובמשך השנתיים הקרובות יחשב שוב לנהג חדש. בתום חמש השנים, יחודש רישיון הנהיגה לתקופה בת עשר שנים.  

רישיון הנהיגה יחודש כאמור, למעט במקרים של חובות למרכז לגביית קנסות, חובות להוצאה לפועל (ראו מאמר 'חובות להוצל"פ') ובמקרים בהם המכון הרפואי לבטיחות בדרכים מטיל הגבלה.

חשוב לדעת: בשני המקרים האחרונים, משרד הרישוי לא יחדש רישיון נהיגה שפקע תוקפו, אך במקרה של חובות למרכז לגביית קנסות, רישיון נהיגה זמני יינתן לנהג לתקופה בת שישה חודשים. במהלך תקופה זו יסדיר חובותיו, ואלמלא עשה כן, לא תינתן תקופה נוספת, ורישיונו לא יחודש.

מעמדו של רישיון נהיגה זמני שונה ממעמדו של רישיון נהיגה קבוע (שניתן לתקופות ארוכות) בכך שהפסיקה הנהוגה כיום הינה כי מרגע פקיעתו של רישיון הנהיגה הזמני, בודקים מתי פקע רישיון הנהיגה הקבוע, ובהתאם לכך- נקבעת הסנקציה.

לדוגמא: נהג גילה/ידע כי רישיון הנהיגה אשר היה ברשותו פקע לפני זמן מה- נניח לצורך העניין שמדובר בתקופה של שנתיים, ופנה למשרד הרישוי על מנת לפעול לחידוש רישיונו. בשל חובות למרכז לגביית קנסות, הסכימה נציגת משרד הרישוי ליתן לו רישיון נהיגה זמני לתקופה בת שישה חודשים. במהלך תקופה זו הנהג לא הסדיר חובותיו/ לא החל לשלם את התשלום הראשון במסגרת ההסדר (בו ניתן רישיון נהיגה זמני נוסף) ונהג ביום שלמחרת פקיעת תוקפו של רישיון הנהיגה הזמני. במצב זה, במידה ויעוכב ע"י שוטר, תינתן לו הזמנה לדין בגין נהיגה עם רישיון נהיגה לא תקף וזאת מיום פקיעת תוקפו של הרישיון הקבוע, משמע פקיעה בת שנתיים וחצי, ולא בת יום אחד.

המשמעות במקרה זה הינה זימון לדין וכתב אישום חמור בשל פקיעה ארוכה, ולא מתן קנס ברף הנמוך (250 ש"ח בשל נהיגה עם רישיון נהיגה קבוע שפקע תוקפו לתקופה קצרה).

בבית המשפט, קיים סיכוי גבוה שבמקרה כזה אף תוטל פסילה בפועל וישנה אפשרות שאף תהיה לתקופה משמעותית.

מעמד זה של רישיון הנהיגה הזמני נקבע בפסק דין ארוך של ביהמ"ש המחוזי, ובקשת רשות הערעור שהוגשה לביהמ"ש העליון נדחתה בעיקר בשל בעיות טכניות.

לאחרונה, במספר פסקי דין, שחלקם ניתן למצוא אף באתר משרדי, נקבע ע"י בתי המשפט המחוזיים  כי אומנם מבחינת העבירה יש להרשיע הנהג במקרה כמו הדוגמא שהוצגה לעיל, אך לעניין העונש יש לקחת בחשבון תקופה בה היה לנהג רישיון נהיגה זמני וכמובן להקל משמעותית בעונשו. במילים אחרות, בתי המשפט נוהגים להקל בעונשו של נהג כגון זה מאחר ומביאים את רישיון הנהיגה הזמני במניין השיקולים. ברם, אחרי הכל מדובר עדיין בזימון לבית משפט ובסכנה משמעותית לרישיון הנהיגה.

מניסיוני, מקרים כגון אלו מובילים לפסילות בפועל, לנהיגה נוספת בזמן פסילה ואף למאסר מאחרי סורג ובריח. לכן, הנני ממליץ, במקרים של אי חידוש רישיון נהיגה, לפנות לעורך דין על מנת שיגיע להסדר עם המרכז לגביית הקנסות (כאשר ברוב המקרים הפחתת ריבית הפיגורים הינה בסכום המשתווה לסכום עלות שכר הטרחה ואף סכום גבוה יותר). לאחר הסדר זה ותשלום ראשון במסגרתו, יחודש רישיון הנהיגה לתקופות נוספות וזה עד לסיום תשלום החובות.

מאמר זה נכתב על ידי ניר שלום - עורך דין לתעבורה לכתובת האתר: http://www.nirshalom.co.il לשאלות בכל נושא ניתן לפנות אליי לנייד:052-5522461 או למייל nirshalomlaw@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב