דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו מחנק האשראי (Credit Crunch) בארהב? 

מאת    [ 25/07/2011 ]

מילים במאמר: 636   [ נצפה 2698 פעמים ]

בפוסטים קודמים הזכרתי את המונח  "מחנק האשראי" (Credit Crunch) מספר פעמים. בעבר המונח מחנק אשראי היה שגור רק בפיהם של כלכלנים, כיום, הרבה מאד אנשים משתמשים בו וחשוב להסבירו פעם אחת ולתמיד.

מהו מחנק אשראי?

מצב בו המלווים (בד"כ בנקים אבל לא רק) מפחדים להלוות כספים ללקוחות וגם בינם ובין עצמם. הדבר מוביל לכך שהרביות בגין הלוואות שניתנות גבוהות יותר מהרגיל ושיעור המימון (שיעור המינוף) נמוך.

איך זה משפיע עלינו?

הכלכלה המערבית מבוססת על מתן אשראי: אשראי לגופים בנקאיים ע"מ לפתור בעיות של נזילות, אשראי לחברות על מנת לאפשר צמיחה וכן להתנהלות שוטפת ואשראי ללקוחות פרטים ע"מ לרכוש דירה למשל. ברגע שהבנקים מפסיקים להלוואת כסף, הפעילות הכלכלית במשק מואטת והדבר יכול להוביל למיתון.

מה זה מיתון?

ההגדרה המילונית של המונח היא 2 רבעונים של צמיחה שלילית במשק. צמיחה שלילית הוא מצב שהתוצר של הכלכלה של המדינה קטן ביחס לתוצר ברבעון הקודם.

האם מחנק אשראי הוא מיתון?

התשובה היא לא ! אבל קיים קשר הדוק בין התופעות. מחנק אשראי מפריע לפעילות המשק ומאט אותה וכתוצאה מכך יכול ליווצר מיתון אולם לא בהכרח. יתכן והצמיחה עדיין תשאר חיובית למרות שהיא תקטן ביחס לתקופה שלפני מחנק האשראי. הדבר נכון גם במקרה ההפוך, לא כל מיתון מוביל למחנק אשראי, לעיתים דווקא הפוך, במצב של מיתון יש כסף בידי גופים בשוק אשר מעוניינים להלוואת/להשקיע אבל מתקשים למצוא אפיק מתאים.

מה גרם למחנק האשראי בארה"ב?

בתקופה לפני משבר הסאב-פריים הבנקים נתנו הלוואות בהיקף של טריליוני דולרים לאנשים שכושר ההחזר שלהם נמוך (Sub-Prime) -  חסרי עבודה, חסרי נכסים, בעלי היסטוריית קרדיט נמוכה. מכוון ששוק הנדל"ן פרח, וסביבת הרבית במשק האמריקאי היתה נמוכה (ללא הצדקה), הרבה מאד לווים בעייתיים קבלו הלוואות ועמדו בתשלומים באמצעות מחזור המשכנתא (Refinance). כאשר הרבית החלה לעלות, מצאו את עצמם לווים אלו לא מסוגלים לעמוד בתשלומי המשכנתא (Delinquent)  ולאחר מכן במצב של חדלון פרעון (Default).

 

 הבנקים, שמצאו את עצמם בקשיים לגבות הלוואות, הפסיקו לתת הלוואות חדשות. אלו מבין הבנקים ששרדו את משבר הסאב-פריים החלו נוהגים על פי הפתגם הידוע: "מי שנכווה ברותחים, נזהר גם בצוננים...", והקשו מאד את תנאי קבלת משכנתאות חדשות. המשק האמריקאי עבר מקיצוניות אחת בה כל אחד היה מקבל כמה כסף שרצה ללא תלות בכושר ההחזר שלו למצב שבו לא ניתן לקבל הלוואות כמעט בכלל.

מה ההשלכות של משבר האשראי?

ההשפעה העיקרית של משבר אשראי היתה על שוק הנדל"ן בארה"ב. כמות הבתים המעוקלים שבידי הבנקים, היתה אדירה, אין אף אחד שיכול לרכוש אותם (ללא אשראי), ולכן המחירים החלו לצנוח. קבלנים ובנקים החלו לפשוט רגל ואנשים פוטרו מעבודתם – אחוז המובטלים עלה והצריכה הפרטית במשק האמריקאי ירדה.

גרף על שיעור האבטלה

כתוצאה מכך נגרמה האטה בעוד ענפי משק אחרים המבוססים על צריכה של משקי הבית (שחלקם הפכו לחדלי פרעון). התוצאה הסופית והבעייתית ביותר היא עליה בחוסר הוודאות במשק, גורם לאנשים לחסוך וכתוצאה מכך להוריד עוד יותר את הצריכה ולגרום לעוד פיטורים שממשיכים להגדיל את אי הוודאות – זה מעגל קבמים שקה לשבור אותו.

איך יוצאים מחנק האשראי?

ראשית אציין כי רבים וטובים ממני עוסקים בסוגיה זו ואין נוסחת קסם. אולם אני מאמין כי היציאה מן המשבר מחייבת מספר צעדים שהממשל בארה"ב בשיתוף עם הנגיד עושים, רצ"ב העיקריים שבהם:


    • הרגעת השוק – נדרש זמן וסבלנות.
    • הוזלת מחיר הכסף, כלומר שמירה על רבית נמוכה. הרבית שעל פיה הבנק המרכזי של ארה"ב מלווה כסף לבנקים המסחריים.
    • צמצום הייבוא לארה"ב והגדלת הייצוא ככל שניתן (במגבלות של אמנות בינלאומיות וכד'), ע"מ לספק מקומות עבודה לאמריקאים.

לסיכום

עלייה ברבית --> משבר הסאב-פריים --> מחנק האשראי --> עלייה בשיעור האבטלה בארה"ב --> מיתון/האטה בצמיחה --> ירידה במחירים של הנדל"ן בארה"ב.

אחד האלמנטים החשובים לחזרה של מחירי הנדל"ן בארה"ב למצב נורמלי (לא מחירי הבועה שהיו טרם המשבר) הוא שחרור מחנק האשראי שיוביל לפעילות המשק האמריקאי וכתוצאה מכך ליצירה של מקומות עובדה אשר לבסוף יגדילו את כח הקניה של המשקי הבית ויובילו לצמיחה. הנתיב ברור לכולם, אולם כמו בהרבה תחומים אחרים בכלכלה דרוש זמן וסבלנות. ובנתיים ישנן הזדמנויות מאד אטרקטיביות בשוק הנל"ן בארה"ב ששוה לנצל.

 

CIG השקעות נדל"ן בארה"ב בכל שאלה לגבי המאמר או בנוגע להשקעות נדל"ן בארה"ב ניתן לפנות לגיא חיימי guy@cig-re.com  |  www.cig-re.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב