דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זכות השימוע - כל מה שצריך לדעת 

מאת    [ 11/07/2011 ]

מילים במאמר: 380   [ נצפה 2026 פעמים ]

החשודים ב"פרשת סיאם", בגביית עמלות של אלפי דולרים מעבר למותר, מעובדים זרים בתחום החקלאות, הבעלים של חברת אינטרמן ואחד מעובדי החברה, קיבלו השבוע, כפי שדווח ב-YNET, מכתבי שימוע לקראת הגשת כתב האישום.

מהי היקפה של זכות שימוע פלילי, המעניקה לנאשמים את היכולת לשכנע את רשויות התביעה להימנע מהגשת כתב אישום נגדם? על כך נעמוד במאמר זה.(קובלנה פלילית)

קודם כל ולפני הכל יש לציין כי זכות השימוע מוענקת אך ורק לנאשמים שנחשדים בביצוע עבירה מסוג "פשע" , הווה אומר עבירה שהעונש המירבי על ביצועה גדול משלוש שנות מאסר. במקביל קיימים בחוק העונשין שני סוגים נוספים של עבירות: עבירת ה"חטא" שהעונש המירבי בגינה לא יעלה על שלושה חודשים ועבירת ה"עוון" שתקופת המאסר המירבית בגינה משתרעת בין שלושה חודשים לשלוש שנים. חשודים הנאשמים בעבירות מסוג זה אינם זכאים לשימוע בטרם הגשת כתב האישום.

זכות השימוע פלילי כוללת בתוכה את החובה ליידע את החשוד בדבר הכוונה להגיש כנגדו כתב אישום וכאמור לאפשר לו את זכות התגובה באמצעות עורכי דינו שמופקדים בדרך כלל על ניהול המשא ומתן בפועל. חשוב לציין כי את המכתב הראשון שבו ינמקו פרקליטיו של הנאשם את הסיבות שבגינן אין להגיש כנגד מרשם כתב אישום – יש לשלוח תוך לא יאוחר מ-30 יום מהרגע בו התקבלה ההודעה המקורית מהפרקליטות.

פעמים רבות לא מנוצלת זכות השימוע עד תום לאור העובדה כי שיעור נמוך מכלל מהנאשמים בכלל יודעים על קיומה. פועל יוצא מכך הוא הגשה של כתב אישום שבסופו עלול למצוא את עצמו הנאשם במצב בו הוא עומד להיות מורשע בעבירה שבגינה יכול להיות שמלכתחילה ניתן היה לשכנע את הפרקליטות לחזור מכוונתה המקורית.

הרציונל שמאחורי חקיקתו של סעיף 60א' המעגן את זכות השימוע בספר החוקים טמון ברצון למנוע עד כמה שניתן כל פגיעה במוניטין ובמהלך חייו התקניים של אדם. הגשתו של כתב אישום שהעיון בו פתוח לכל דיכפין וזאת בנוסף להליך המשפטי המתמשך שעלול להסב נזק רב לנאשם – עוד בטרם הוכחה אשמתו בפועל – הינם בבחינת תמרורי אזהרה מספקים ששיכנעו את המחוקקים כי יהיה עליהם להכניס את התוספת המשמעותית הזו.

לסיכום, עם קבלתה של ההודעה הפורמלית מכוח סעיף 60א' על הכוונה להגיש כנגדו כתב אישום פלילי בגין עבירה מסוג "פשע" חייב הנאשם לשכור באופן מיידי את שירותיו של עורך דין פלילי ומנוסה שמכיר את הליכי השימוע על בוריים על כל המשתמע מכך. רק טיפול מקצועי ואיכותי מצדם של המקצוענים המוכחים בתחום יניב בסופו של תהליך את התוצאות המיוחלות.

שרון נהרי - משרד עורכי דין
משפט פלילי ומשפט צבאי
לפרטים נוספים -
http://www.nahari-law.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב