דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הרזיה ואנרגיה, קלוריות ודיאטה מהירה 

מאת    [ 10/07/2011 ]

מילים במאמר: 604   [ נצפה 3821 פעמים ]

הרזיה ואנרגיה, קלוריות ודיאטה מהירה

  קלוריה מי את ?

קלוריה הינה יחידת אנרגיה. באופן ספציפי, קלוריה היא הכמות האנרגיה, או החום, אשר גורם להגביר את הטמפרטורה של 1 גרם מים ב- 1 מעלת צלסיוס (1.8 מעלות פרנהייט). אחד קלוריה שווה ל- 4.184 ג'ולאס.

רבים מאיתנו חושבים על הקלוריות בהקשר למזון ואכן הדבר נכון, למרות שכאן ישנה התפצלות לשלושת אבות המזון הגדולים: פחמימות, חלבונים ושומנים.


בנייה ופירוק - מה קלוריות עושות לגופנו ?

בני אנוש צריכים אנרגיה בכדי לחיות ושרוד - לנשום, לפעול ולזוז במרחב, על כן אנו  מקבלים את אנרגיה הנ"ל מהמזון אותו אנו אוכלים.

מספר הקלוריות במזון הינו מידת האנרגיה הפוטנציאלית שבמזון. כעת נסביר אודות אבות המזון הגדולים שכמות האנרגיה בהם אינה זהה.בגרם אחד של פחמימה יש כ- 4 קלוריות, בגרם של חלבון יש 4 קלוריות ובגרם של שומן יש 9 קלוריות.

 מזוננו הינו אוסף של שלושת אבות המזון הגדולים: פחמימות, חלבונים, שומנים, בנוסף למיקרו אלמנטים: ויטמינים ומינראלים.

אם נביט בערכו התזונתי של שיבולת שועל אנו נגלה שמנה מכילה כ- 160 קלוריות, מכאן ניתן להבין כי אם היינו שורפים את המנה הנ"ל היינו מקבלים תגובה אנרגטית של כ- 160 קילו קלוריות (קק"ל). מכאן נסיק, כי באמצעות מנה זו נוכל להגביר את הטמפ' של 160 קילוגרם מים במעלה אחת צלזיוס.

כשנביט שוב בערכו התזונתי של שיבולת השועל אנו נראה כי המנה מכילה, שני גרם שומנים, ארבעה גרם חלבון ו- 32 גרם פחמימות, סה"כ 162 קלוריות. מכאן נוכל להבין שכמות הקלוריות המגיעה משומנים הינה 9X2 כלומר 18 קלוריות. כמות הקלוריות שמגיעה מהחלבונים הינה 4X4 כלומר 16 קלוריות. כמות הקלוריות שמגיעה מהפחמימות הינה 4X32 כלומר 128 קלוריות.

כך למעשה לאחר אכילת שיבולת השועל, מערכת העיכול מפרקת את אבות המזון ע"י אנזימים: הפחמימות המורכבות מתפרקות לסוכרים פשוטים, בכדי להיספג למחזור הדם ולהבנות שוב פעם לגליקוגן ולשמש אנרגיה. החלבונים מתפרקים לחומצות אמינו לשם ספיגתן, כך בונות ומתקנות רקמות ושרירים. השומנים מתפרקים לחומצות שומן ומשמשים לאנרגיה ובניית רכיבים שונים.


צרכים הקלוריים שלנו מבחינה גופנית


אובכן, השאלה הנשאלת הינה: כמה קלוריות אנו זקוקים בכדי לתפקד באופן אופטימאלי? התשובה הינה מורכבת היותר, היות וכל אחד מאיתנו בעל נפח מנוע שונה, באופן הדומה לכלי תחבורה: טוסטוס אוכל 1:25 דלק = אוכל = אנרגיה, לעומתו מנוע של משאית אוכל 1:3 דלק – כלומר צרכן גבוהה של דלק=אוכל! מכאן ניתן להבין כי ישנו שוני בין כלי תחבורה כזה למשנהו. למרות זאת בבני אדם הדבר הרבה יותר מורכב ותלוי בגורמים ומשתנים רבים ושונים, לרבות: גובה, משקל, מין, גיל ורמה של פעילות כל השפע שלך קלורי צרכים (קלוריות והשמנה).

מאיפה אנרגיה ולאן?

נעים מאוד תכירו: חוק שימור האנרגיה. חוק זה אומר בטרמודינמיקה, שאנרגיה לעולם לא הולכת לאיבוד ולא נעלמת אלא פשוט יכולה לשנות את צורתה.

אנו מכירים בעולמנו כ- 6 סוגי אנרגיה:
1. אנרגיה מכאנית.
2. חשמל.
3. חום.
4. אור.
5. אנרגיה כימית.
6. אנרגיה אטומית.


אם כן, גופינו מקבל את האנרגיה שלו מהמזון ומהשתייה. המזון והשתייה מכילים את האנרגיה בצורה כימית. גופינו ממיר את האנרגיה הכימית לשלושה סוגים: אנרגיה מכאנית (תנועה ופעילות גופנית), חום (טרמית) וקצת אנרגיה חשמלית (בדומה למילות השיר: חשמל זורם בכפות ידיך...).


המתאמן, הקלוריות, השומן והדיאטה

בתהליך הדיאטה אנו רוצים לאבד שומנים כמה שיותר! למרות כי מי שעושה זאת באופן בלתי מבוקר הוא יפרק שריר ומעט שומן. ואז אנו פשוט מצמצמים את נפח המנוע, כלומר במקום לשרוף יותר דלק,קלוריות,מזון,שומנים אנו נשרוף פחות והיתר יצטבר כשומנים – בבטן, בישבן ובירכיים.

חלבון קלוריה אף שונה משומן קלוריה -- הם פשוט יחידות של אנרגיה. כל עוד אתה השרף מה שאתה אכל, אתה ישמור המשקל שלך; וכל עוד אתה השרף יותר מאתה אכל, אתה אבד משקל. למרות זאת הדבר לא תמיד נכון! היות וישנם רכיבים כאלה ואחרים (שינויים בחומציות של המזון וכו') אשר יסייעו לנו לשרוף יותר שומן ולבנות יותר שרירים ! ! !

 

 

יעקב עזרא מומחה לרפואה נטורופטית, תזונאי ומאמן כושר אישי. מרצה ומלמד בתחומי התזונה, הרפואה והספורט בבית הספר למאמנים אוניברסיטת ת"א - וינגייט, במדרשה לתרבות הגוף - אמריקה ישראל, ובמכון מור (חברת בת של קופת חולים כללית). לפגישת ייעוץ בקליניקה: 0528567140 ספרים שכתב: אבן הפינה בתחום פיתוח-הגוף", ספורטולוגיה - המדריך לספורטאים, סטרואידים כל מה שרצית לדעת! ולא העזת לשאול?.


דיאטה והרזיה, פיתוח שרירים, פיתוח גוף.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב