דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תיקון מס 3 לתמא 38 

מאת    [ 08/07/2011 ]

מילים במאמר: 734   [ נצפה 4060 פעמים ]

שלשום פורסם באתר משרד הפנים "נוסח להעברה לוועדות המחוזיות ולהשגות בציבור" של תיקון מס' 3 לתמ"א 38 אשר יקרא תמ"א 38/3 לפי פרסום זה יהווה תיקון מס' 3 לתמ"א 38, שינוי זה אינו מהפכני כתיקון 2 אולם יש לו השפעות מרחיקות לכת בכל הקשור לדו"חות הנדסיים הכוללים בדיקות הנדסיות בתנאי לדיון בוועדה.

להלן עיקרי הדברים ומשמעותם:

 

סעיף 9 א': הינו שינוי מהותי בתמ"א 38 בכל הקשור לתנאי סף ל"פתיחת תיק" בוועדה המקומית. לרשויות שונות תנאי סף שונים אשר לעיתים כוללים כעשרה אישורים מקדימים ובינם היה כמובן אישור עקרוני של מהנדס הוועדה (בפועל וועדות הסמיכו מהנדסים חיצוניים לביצוע הבדיקות היות ולמהנדסי הוועדות אין ניסיון רב בנושא, רק שמשום מה עלות הבדיקה מושתתת על היזם ואינה כלולה באגרות הרבות בשל היתרי הבנייה).

תיקון 3 מסדיר את הנושא המהותי של תכנון החיזוק באמצעות נספח מס' 3 לתמ"א. אין ספק בחשיבות הנספח ובנחיצותו על מנת להגדיר ולהסדיר את נושא החישובים והצגתם אולם מצד שני לנספח זה השפעות ישירות הן על עלויות התכנון והן על לוחות הזמנים של הפרוייקט בכל הקשור למועד פתיחת התיק בוועדה המקומית.

 

סעיף 11.1.3: קומת גג חלקית לא תשמש לדירות חדשות אלא רק להרחבת יחידות הדיור בקומה מתחתיה כלומר – חדרים על הגג – דופלקס.
בערים בהם אין "תכנית גגות" ניתן יהיה לממש עד חצי משטח הגג החדש עבור חדרים על הגג אשר ישמשו את הדירה בקומה מתחת לקומה של החדרים על הגג כלומר דירות דופלקס בלבד. 
בערים בהן ישנה תכנית גגות הזכויות יהיו בכפוף לזכויות אלו (לרוב 23 מ"ר לכל דירה ובערים אחרות 40 מ"ר לכל דירה).

מכאן בגג ששטחו 355 מ"ר ברוטו במבנה בעל 4 דירות בקומה, באם ייבנו חדרים על הגג לפי 23 מ"ר יבנה 108 מ"ר ברוטו מכאן שהניצולת של שטח הגג הינה רק 30% וזאת במקום 178 מ"ר שהם 50% כלומר 70 מ"ר פחות.

בניין זהה ששטחו 355 מ"ר ברוט באם ייבנו חדרים על הגג לפי 40 מ"ר יבנה כ 176 מ"ר ברוטו הניצולת של שטח הגג הינה כ 50%.

להלן מספר דוגמאות לתכניות בניית חדרים על הגג בערים מרכזיות:

רמת גן:
ניתן לבנות 40 מ"ר חדר על הגג ליח"ד לפי תכנית רג/340/ג/21 לרבות ניוד זכויות להרחבת החדרים לפי תיקונים לתכנית זו. לפי תיקון 3 ניתן יהיה לבנות קומת דירות דופלקס בלבד ויתרת הזכויות מכורח תכנית רג/340/ג/30 על תיקוניה.

 

ראשון לציון:

ניתן  לבנות 23 מ"ר חדר על הגג ליח"ד לפי תכנית  רצ/1/1/ו'/א' וקיים עדכון לתכנית הממתין לאישור ומתן תוקף על פיו ניתן יהיה לבנות 40 מ"ר ליח"ד. לפי תיקון 3 ניתן יהיה לבנות קומה טיפוסית וקומת דירות דופלקס (סה"כ 2.5 קומות). ויתרת הזכויות מכורח תכנית רצ/106 על תיקוניה.

 

תל אביב:
ניתן לבנות  40 מ"ר חדר על הגג ליח"ד או 65% (הקטן מבניהם) לפי תכנית ג' 1. לפי תיקון 3 ניתן יהיה לבנות קומה טיפוסית וקומת דירות דופלקס.

ברוב הערים תכנית לבניית גגות וברובן ההולך וגדל תכניות אלו מורחבות לכדי 40 מ"ר חדרים על הגג, דוגמאות אלו מראות כי אין בסעיף זה ובוודאי לאחר תיקון 96 לחוק, תוספת/חידוש משמעותי בתמ"א 38 לעניין זכויות בנייה בגגות.

יתרה מכך לא ברורה כוונת המחוקק שהרי תיקון זה בנוסף לתכניות הקיימות ייצור בערים רבות תמהיל דירות אחיד של דירות דופלקס יקרות במקום לאפשר ליזם בחירה בין קומה/שתי קומות (תלוי ביישוב) טיפוסית/יות ודירת פנטהאוז מפוארת אחת או יותר בשטח של 120-140 מ"ר. במתכונת זו ייווצרו יותר דירות בנות השגה בעלות 3-5 חדרים (תלוי בקיים ובאם היזם ירחיב דירות קיימות).

 

סעיף 13:
ניתן לנצל זכויות בנייה מתכניות קיימות ובתנאי שיותאם הבניין לתקן וכן ההיתר יחשב לפי תמ"א באם השטחים הינם לפי סעיף11 לתמ"א. משמעות הדבר היא שלא ניתן לנצל גם זכויות בנייה מכורח תכניות קיימות וזכויות בנייה שלא נוצלו וגם תמ"א 38.

 

סעיף 20 א':
מסדיר ניוד זכויות מוקנות לפי תמ"א 38 למגרש אחר.
ניוד הזכויות מבניין שחוזק ולא הורחב מותנה בקבלת טופס 4 לבניין שחוזק. נשאלת האלה באם ניתן לנייד חלק מהזכויות המוקנות עפ"י תמ"א 38 המידה ונוצלו חלקית במבנה שחוזק.

 

אין בתיקון מס' 3 לתמ"א 38 כל התייחסות להרחבת תכולת התמ"א על מבנים שנבנו לפני שנת 1992 וזאת לשם שיפור המיגון בהם.

 

אין ספק כי תמ"א 38/3 מסדירה נושאים תכנוניים רבים ותרחיב את ההיתכנות הכלכלית לביצוע חיזוק מבנים לעמידה ברעידת אדמה ליישובים ושכונות נוספות בהן לא הייתה נכון לתיקון זה הצדקה כלכלית אולם לא ניתן להתעלם מהעובדה כי תמ"א 38/3 מחמיצה במידה רבה הזדמנות להיטיב עם זוגות צעירים בכל הקשור להנחיות הבנייה על הגגות כאמור בהתייחסותי לסעיף 11.1.3 לעיל.

 

 

 

עמוס מור - מפקח בניה


הנדסה עירונית - פיקוח בניה למען הדיירים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב