דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תלמוד עשר הספירות - חלק א' פרק א' פסוק ד', מאמר 2: הנברא מרים מסך 

מאת    [ 04/07/2011 ]

מילים במאמר: 551   [ נצפה 1826 פעמים ]

תלמוד עשר הספירות - חלק א' פרק א' פסוק ד' מאמר 2
המחבר: שמואל קרמרמן

מדרגות האור ו-"הרמת מסך"
כאמור מקודם, תהליך "הצמצום" מתייחס לבריאה עצמה ואינו גורם לשום השתנות שהיא באור האינסוף ואינו יוצר בו מדרגות של זכות אור. תהליך הצמצום גורם אך ורק לסילוק אור האינסוף מסביב לנקודה האמצעית במובן של כמות האור. שום שינוי לא חל באיכות האור - לא לגבי אור האינסוף ואך לא לגבי האור שמצוי בתוך חלל הבריאה.
אמנם, מה שנראה, מבחינת הנברא "הצופה" כשינוי בזכות האור כתוצאה מתהליך הצמצום, יכול להיתפס כשינוי באיכותו. אולם אין זה כך מכיוון שאור האינסוף נשאר תמיד כמות שהוא וללא שינוי, תמורה או חילופין. מה שקורה הוא, שלאחר הצמצום, התחוללות הבריאה נעשית הודות להחזרה הדרגתית של אור האינסוף, דרך צינור דק אחד, אל המקום הפנוי שהוקצה לבריאה ולפיזור האור במידות שונות של "עיבוי" שמכונות "מדרגות" האור. בין שהסיבה לכך הינה התמעטות האור, "החזר חלקי" של האור מנברא לבורא "עיבוי האור" או החזר מלא של האור מהנברא אל הבורא "הרמת מסך". התגלות מדרגות אור בבריאה היא שיוצרת מובחנות בין סוגי העולמות בבריאה ובין סוגי הנבראים שמצויים בכל עולם.
מכיוון שהתחוללות הבריאה כולה הינה מתוך אור האינסוף, שחודר לבריאה ברמות עיבוי שונות, ובצורות חדשות של אורות שמתגלות ממנו, ההבחנה בין "אור" ו-"כלי" שמאפיינת בעיקר את הניגודיות שבעולם הגשמי בין חומריות "הכלי" לבין הרוחניות "האור", מתבצעת לפי רמות העיבוי או הזכות של האור. במילים אחרות - עד כמה הכלי מסוגל להעביר את האור דרכו.
לפי גישה זו, הנשמה הינה בחזקת אור זך ומסוגלת להכיל בתוכה אור אינסוף בכמות רבה ואילו הגוף הינו בחזקת אור מעובה במובן של חומר המסוגל לחסום מעבר של האור בתוכו עד כדי אטימות מלאה.מכיוון שישנו עיקרון חשוב בבריאה, שאין חשיבות לאור בלי הכלי ואין חשיבות לכלי מבלי האור - עיקרה של הבריאה ותכליתה גלומים דווקא בעולם השפל ביותר, העולם הגשמי, שבו מתלכדים אורות וכלים.
המנגנון שמסנן את מעבר האור דרכו קרוי בשפת הקבלה בשם "מסך" או "פרגוד" והוא מסוגל להעביר את האור דרכו ברמות שונות של חסימה ואף להחזיר בחזרה את האור כפי שעושה השתקפות במראה. "המסכים" בנויים לכשעצמם מאור האינסוף שחודר לבריאה אך נבדלים ביניהם לפי שיעור עיבוי האור שבם. כתוצאה מחסימת האור ע"י המסך, האור שמסתנן ממנו נעשה מועט יותר, או בשפת הקבלה, נעשה מעובה יותר. יש להבחין בין המקרה שבו האור שעובר דרך "המסך" מסונן ומגיע לכלי כשהוא "מעובה" יותר מהאור שלפני הסינון לבין המקרה שבו שהוא מוחזר בשלמותו בחזרה באותה רמת זכות, מבלי שהכלי מקבל ממנו ולא כלום.
הפעלת " המסך" על ידי הכלי, או הנברא, מתבצעת לפי הבחינות של הרצון לקבל:
? ככל ש-"הרצון" לקבל" מצוי בדרגה גבוהה יותר "אפקט המיסוך" קטן יותר וזכות האור שחודרת אל הכלי הינה גבוהה יותר. כך קורה בבחינה א' של הרצון לקבל.
? "המסך" נגזר אף היא ממאור האינסוף שחודר לבריאה ומתעבה ולכן גם הוא מכונה בשם "כלי". מסך שאטימותו לאור גבוהה, יגרום לירידה רבה בזכות ויגרום לאור להיות "עביות רבה", כפי שמתואר בבחינות ב' ג' של הרצון לקבל.
? במושג "הרמת מסך" הכוונה להווצרות מסנן שהינו אטום לגמרי בפני מעבר אור דרכו ועל כן האור שפוגע בו מוחזר בחזרה אל מקורו. כלומר, הנברא מרים מסך על מנת למנוע את חדירת האור לתוכו ומקרין את אור ממנו בחזרה אל הבורא. כתוצאה מכך הנברא מצוי במצב של "חושך". מצב זה מציין שליטה מלאה של הנברא ברצון לקבל את האור, כפי שמתואר בבחינה ד' של הרצון לקבל, וביכולתו להמיר את הרצון לקבל ברצון משלו "הרצון לקבל כדי להשפיע".



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב