דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיטת התמקדות 

מאת    [ 02/07/2011 ]

מילים במאמר: 396   [ נצפה 3880 פעמים ]

 

שיטת התמקדות

שיטת ההתמקדות פותחה ע"י יוג'ין גנדלין, פסיכולוג ופילוסוף אמריקאי, אשר חקר יחד עם עמיתיו את ההבדל בין מטופלים בפסיכותרפיה אשר הצליחו ליצור שינוי במהלך הטיפול וחוו הצלחה, לבין מטופלים אשר לא חוו שינוי או הצלחה.

גנדלין ועמיתיו שמו לב, כי חלק מהמטופלים נוהגים בנקודה מסוימת בפגישת טיפול להאט את דיבורם, להתייחס לתחושת גוף מסוימת שעלתה ולתאר אותה בעזרת דימויים, מילות רגש ותחושה ותנועות ידיים וגוף. במקרים אלה הטיפול היה מוצלח.

ג'נלדין, יצר תהליך מובנה אשר מסייע לאנשים להקשיב לתחושות הגוף שלהם. הוא קרא לתהליך "התמקדות" ולחוויה הנפשית גופנית, הוא קרא בשם "התחושה המורגשת" Felt" Sense".  את המידע שאסף הוא פרסם בספר "התמקדות" שתורגם לשפות רבות ועזר להפיץ את שיטת ההתמקדות בכל רחבי העולם.  היום, ניתן למצוא יישומים של השיטה, במגוון רחב של תחומים כמו טיפול, אימון, הוראה, יצירה, עסקים, ניהול ועוד.

מהות שיטת ההתמקדות

התמקדות היא מיומנות טבעית ולא המצאה, שכן זוהי יכולת טבעית בסיסית של כל אדם, לחוש את הגוף ומתוך המסרים של הגוף להגיע לידע פנימי עמוק.  יכולת זו נשכחה מחייהם של אנשים רבים בעולם המערבי על רקע של התפתחות טכנולוגית, תיעוש ותרבות אשר נותנת קדימות לחשיבה שכלית על פני תהליכים רגשיים ותחושתיים.

שיטת ההתמקדות מלמדת להתעמק בתחושות גוף בעלות משמעות, המתבטאות בדרך כלל באזור הבטן, החזה והגרון, ולאפשר להן להתפתח. ההקשבה העמוקה מאפשרת לזהות לדוגמא, סוגים שונים של "פחד אשר כל אחד מהם בא לבטא צורך הגנתי אחר. נוכל למשל לחוש פחד שיתבטא בתחושת קיפאון באזור הבטן וינחה אותנו לנוס על נפשנו לעומת "פחד" אחר שיתבטא בתחושה קופצנית של התרגשות וכשנקשיב לתחושה נגלה שהיא מבקש מאיתנו לרוץ קדימה.

השלב החשוב בתהליך הוא פשוט להיות שם, בהקשבה לתחושה המורגשת, לקבל אותה בסבלנות ואמפטיה ,עד להתעוררות החוכמה הפנימית העמוקה המביאה עימה תובנות חדשות לגבי מקור התחושה.

הדרך לשינוי, הפיתרון של הבעיה, על פי גישת ההתמקדות, אינם בעשייה או בפעולה כפי שמקובל להניח בגישות אחרות, אלא בהקשבה לגוף והכלה של כל התחושות.

התמקדות בתרבות המודרנית

חכמת הגוף נזנחה ע"י התרבות שלנו. גופנו אוצר בתוכו ידע עצום ונרחב לגבי כל שאלה שמעסיקה אותנו: מי אנחנו, מה נכון עבורנו, מה הפוטנציאל שלנו ואיך לממש אותו, מי האנשים שמתאים לנו לקיים איתם מערכות יחסים קרובות ואיך לייצר קשרים בריאים. הגוף יודע היטב מהו הצעד הבא שעלינו לעשות, בכדי לחיות חיים מלאים ומספקים. שיטת ההתמקדות מאפשרת שער אל החכמה האינסופית של גופנו.

בעולם כולו וגם בישראל, מתעורר בשנים האחרונות גל של התעניינות בשיטת ההתמקדות. ניתן ללמוד את השיטה בקורס התמקדות או במפגשים אישיים.

 

בית אלה, בהנהלת חגית ספנסר (M.A), מספק מסגרת בטוחה, תומכת ומעודדת להתפתחות אישית צמיחה והגשמה, לאנשי מקצוע, מטפלים ולקהל הרחב: התמקדות - קורסים והכשרות בשיטת התמקדות; קונסטלציה משפחתית - קורסים מקצועיים להכשרת מטפלים, מנחים ואנשי מקצוע;  NLP ודמיון מודרך - טיפולים ואימוניים אישיים המשלבים כלים מתחום ה NLP, דמיון מודרך והתמקדות; אוהל אדום - תמיכה והעצמת נשים במעגלי החיים. ליווי אישי לנשים כהכנה להריון ולידה או נשים שחוו הריונות קשים או לידות טראומטיות. סדנאות העצמה לנשים המתמקדות בקשרי אמא-בת, האביב השני - תמיכה והעצמה לנשים בגיל המעבר.


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב