דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מחלות נדירות וביטוח לאומי 

מאת    [ 28/06/2011 ]

מילים במאמר: 685   [ נצפה 5499 פעמים ]

מחלת ווילסון

מחלה זו מאופיינת בהצטברות של נחושת בכבד, מתכת הנמצאת בד"כ במוצרי מזון. למחלה איפיון גנטי ונגרמת בשל מוטציה בכרומוזום 13 אם כי איננה נפוצה והיא ממשפחת ההפרעות הקשורות בעיבוד יסודות מתכת והחלבונים הקשורים בהם. רמות רעילות של נחושת פוגעות כאמור בעיקר בכבד אך גם במוח וברקמות נוספות. הליקוי הגנטי מתבטא בחוסר יכולת של הכבד להיפטר מהנחושת, הכבד מתמלא בנחושת  והיא מופרשת לדם ולשתן. מרבית הלוקים בה הם בין הגילאים 6-40 והמחלה בד"כ קשה לגילוי כאשר חלק מתסמיניה מדמים פגיעה ויראלית בכבד. כאשר מתגלים תסמיני המחלה עצמה וביניהם פגיעה בהתפתחות, רעד, אובדן קואורדינציה עדינה, אובדן שווי משקל, דיסטוניה ("טיקים"), דיבור משובש, קשיון שרירים ואף ריור וכן שינויים באישיות והתנהגות בלתי צפויה - סביר כי הנזק שנגרם כבר בכבד הוא משמעותי.

ללא טיפול מחלה זו קטלנית - סימן היכר של המחלה הינו טבעת על שם קייזר - פליישר המופיעה על העין והיא בצבע נחושת. המחלה ניתנת לטיפול בתרופות כאשר התחזוקה היא באמצעות מלחי אבץ. שכיחות המחלה היא 1:30,000. הואיל ולמחלה קשר גנטי ברור, די במקרה אחד של חולה בווילסון המאובחן כדי לבדוק את כל המשפחה. מעבר לתחזוקה באבץ החולים מקבלים דיאטה דלת נחושת. הטיפול הראשוני הוא ע"י הפחתת הנחושת בכבד (בתקווה שהנזק שנגרם לו עד גילוי המחלה אינו קשה מדי) באמצעות תרופה מסורתית ששמה פניצילאמין ואח"כ תרופות נוספות לתחזוקה, לתרופות יש תופעות לואי. הסימנים הנוירולוגיים מתחילים בד"כ בגילאים 11-25, הגילוי המוקדם חשוב גם כדי למנוע נזקים נוספים בעיקר אצל ילדים. על פי הפגיעה התפתחות השכלית הפיזית והנוירולוגית ניתן לקבוע זכאות לקצבת ילד נכה אצל ילדים ואצל מבוגרים לפי הנזק שנגרם ע"י המחלה - לקבוע נכות.

 

מחלת גושה

האנזים גלוקוצרברוזידאז שאמור לפרק שומן ספציפי חסר בשל מוטציה גנטית בשכיחות של 1:50,000 ובשל כך אותו שומן ספציפי מצטבר באברי הגוף השונים, ובעיקר במוח. ההפרעה בחילוף החומרים של השומנים גורמת להגדלה של הכבד והטחול ולפיגמנטציה של העור, נקודות צהובות בעיניים (פינגואקולה) ואנומליות של העצם. כאשר המדובר במחלה כרונית אצל מבוגרים הכבד והטחול מוגדלים וקיימות אנומליות בעצם. הצורה הינקותית, המופיעה אצל תינוקות, מתבטאת בפגיעה חמורה במע' העצבים, נוקשות, עוויתות גב וצוואר ותינוקות אלה נפטרים בד"כ לפני הגיעם לגיל שנה. הצורה השלישית שהיא הצורה הנערית, מתפתחת בכל גיל בתקופת הילדות כאשר בנוסף לתסמונת הכרונית אצל מבוגרים נוספת איטיות, הולכה  במערכת העצבים. הפגיעה בעצמות עלולה לגרום כאבים ונפיחות במפרקים. חולים פגועים קשה מגלים לעיתים אנמיה ופגיעה בייצור תאי דם לבנים וטסיות דם. החולים נראים חלשים וחשופים לזיהומים ולדימום מופרז. בד"כ גילוי המחלה בא עקב הגדלה של הכבד או אנמיה - והאיבחון אחרי ביופסיה של הכבד או מח העצם. טיפול מקל הוא כריתה של הטחול ולהיום ישנן מספר תרופות (יקרות ביותר) המשתמשות בטכניקה ביולוגית חדשנית, בתהליך הייצור (בין החברות המובילות בתחום זה - חברת "פרוטליקס" מכרמיאל). מחלה זו היא אחת מהמחלות ממשפחת הליפידוזות, מחלות הנובעות מאנומליה באנזימים מפרקי שומנים הגורמת להצטברות רעילה של שומנים ברקמות, מוכרת במשפחה זו מחלת הטאי-זקס שהיא מחלה קטלנית ומשרד הבריאות מממן בדיקות גנטיות למניעתה.

תסמונת די ג'ורג'

מדובר בליקוי גנטי בכרומוזום 22 המתבטא בשורה שלמה של תסמונות משנה. ראוי להזכיר אחת מרכזית והיא VCFS. התסמונת היא גנטית ומופיעה בוריאנטים שונים ב 1:3000-4000 לידות חי. התסמונת בד"כ בולטת גם חיצונית מתלווה לה תמונה אופיינית של ראש ופנים, מאופיינת אצל ילדים בראש קטן, לסת ארוכה וצרה, אוזניים גדולות ובולטות, שפה/חיך שסוע והפרעות התפתחות לרבות ליקויים בלב וכן במערכת כלי הדם הגדולים (לעיתים פגיעה במסתם אבי העורקים או באבי העורקים עצמו). ילדים אלה זקוקים לאבחון ולטיפול בד"כ ע"י מומחי ילדים במגוון מערכות, תרופות ספציפיות לאחר ניתוחים לאיחוי החיך השסוע וטיפול במערכת כלי הדם., הילדים סובלים גם מהתפתחות מואטת ולעיתים אף בעיות קואורדינציה - מוטוריקה והתפתחות שכלית איטית (אחוזון נמוך). הפגיעה היא פגיעה גנטית משפחתית במובהק וכאשר מופיע במשפחה מורחבת ילד הלוקה בתסמונת ראוי ורצוי לבדוק את כל הקרובים על מנת למנוע הישנות. הילדים הלוקים בתסמונת זו כמו גם אלה שלוקים בגושה ייתכן ויהיו זכאים - ע"פ חומרת הפגיעה, לקצבת ילד נכה, וכמבוגרים לקצבת נכות כללית בביטוח הלאומי.     

 

חובת ההשגחה על ילדים ועל בריאותם היא בראש ובראשונה על ההורים, אלה אמורים לפעול באמצעות מערכת הבריאות למנוע הופעת ליקויים גנטיים ככל הניתן ולשם כך להיעזר בייעוץ גנטי - עניין חשוב ומומלץ לכל. אם וכאשר נולד ילד פגוע, מיצוי הזכויות בביטוח הלאומי יכול לעזור להורים להתמודד כלכלית עם ההוצאות הכרוכות בגידול הילד.

 

ע. שילוני - עו"ד נזקי גוף בחיפה

 

ע. שילוני עו"ד מומחה בנזיקין ובתביעות לביטוח לאומי - 30 שנות וותק והצלחות. בכל פניה לביטוח מהלאומי צלצלו לבדוק עימנו 04-9985212 משרדים בכרמיאל ובחיפה, שירות בכל מרכז - צפון ישראל.href="mailto:shilonican@gmail.comshilonican@gmail.com">">shilonican@gmail.com  www.shilonican.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב