דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קרוהן וקוליטיס והגישה של הרפואה הסינית 

מאת    [ 24/06/2011 ]

מילים במאמר: 1380   [ נצפה 5399 פעמים ]

 

קוליטיס וקרוהן  והגישה הסינית:

הגדרה:

מחלות מעי דלקתיות  IBD) Inflammatory Bowel Disease) הינו מושג כללי לקבוצה של מחלות כרוניות המתבטאות בדלקת באזורים שונים של המעי. מחלות אלה מתאפיינות בתקופות התלקחות ורגיעה והן אינן מדבקות. תדירות ההתפרצויות משתנה בין חולה לחולה, הביטוי הקליני נרחב, הן מוגדרות כמחלות אוטואימוניות ועדיין נחשבות לחסרות מרפא. תחת מושג ה- IBD נמנות שתי מחלות עיקריות: קרוהן וקוליטיס.

 מה זה קרוהן -

מחלה כרונית דלקתית שחודרת את דופן המעי. האזור הנפוץ ביותר בו מתיישבת הדלקת בקרוהן הוא, אזור הבטן הימנית התחתונה, אך היא יכולה להופיע בכל מקום במערכת העיכול. בקרוהן לעיתים מעורב גם המעי הגס, בדר"כ יהיה מעורב המעי הדק ובמצבים אלו כושר הספיגה של חומרים חיונים חזרה למערכת הדם עלול להיפגע.

סימפטומים לקרוהן:

מספר יציאות רב ביום, שלשול מתמשך שברוב המקרים מלווה בכאבי בטן, אי נוחות בבטן, רגישות באזור המעי הדק, הגס, הקיבה ובעיקר באיליום הטרמינלי - רבע ימני תחתון של הבטן. לעיתים ניתן לראות מזון לא מעוכל בצואה. גזים, נפיחות ותחושת מלאות וכבדות לא נעימה הגורמים לסבל רב. ירידה במשקל, חום וחוסר תיאבון. עייפות ותחושה כללית של חולי, כאבי שרירים ותשישות. תחושת חוסר עניין ודיכאון.אצל כל אחד התסמינים שונים וזה יכול להתבטא באופנים רבים.

אצל שליש מהחולים התלונה הראשונית עלולה להיות פיסורות ומצבורי מוגלה מתחת לעור מסביב לפי הטבעת, פרונקלים באיזור המפשעה והוואגינה , אפטות בתוך הפה ופצעי חום בלשון.

בילדים, סממנים הקשורים במערכת העיכול כגון שלשול וכאבי בטן יכולים שלא להופיע ובמקומם יופיעו סימפטומים שלא קשורים למערכת העיכול כגון חום גבוה ולא מוסבר, ארטריטיס, אנמיה, פיגור בגדילה ועוד.

מה זה קוליטיס ?

מחלה כרונית דלקתית וכיבית במעי הגס. הסימפטום השכיח ביותר של מחלה זו הוא שלשול דמי.אופי המחלה סוער מאוד.בקוליטיס תמיד יהיה המעי הגס מעורב.בדר"כ לא מעורב המעי הדק בקוליטיס.

 

 

 

סימפטומים לקוליטיס:

שלשול דמי, תחושת מלאות באזור המעי הגס שהוא החלק הסופי של צינור העיכול ותפקידו העיקרי לספוג מים ומלחים וליצור את הצואה. Pancolitis מחלה קשה בה מעורב המעי הגס כולו על כל חלקיו כולל אזור הרקטום (חלחולת) ופי הטבעת (האנוס).

הרבה פעמים קשה לעשות אבחנה ולהבדיל בין קרוהן לקוליטיס כיבית מאחר ואפידמיולוגית יש דמיון רב ביחס לגיל, גזע, מין ואזורים גאוגרפים. מחלות מעי דלקתיות שכיחות במידה שווה בנשים ובגברים, אך יש סברה הגורסת שמעט יותר בנשים.  הן יכולות להופיע בכל גיל אך השכיחות הגבוהה ביותר היא בגיל ההתבגרות ועד גיל 35 לערך. המחלות שכיחות פי 2-5 בלבנים מאשר בשחורים ואוריינטלים ופי 3-6 ביהודים מאשר בלא יהודים.

מאוד שכיח שחולי קרוהן וחולי קוליטיס כיבית ידווחו על קרובי משפחה שגם חולים במחלה.

שתי המחלות מעלות את הסיכון לקרצינומה (גידול ממאיר) במעי הגס, אך בקוליטיס כיבית זה יותר שכיח ולכן הפרוגנוזה של קוליטיס היא קשה יותר. 

ההבדלים העיקריים בין קרוהן וקוליטיס:

·         בעשרים האחוזים בהם מעורב המעי הגס בקרוהן, הדלקת פוגעת במעי הגס הימני, לעומת קוליטיס, בה הדלקת נוטה יותר לפגוע במעי הגס השמאלי.

·         לגבי מעורבות של הרקטום ,בקרוהן מעורבות כזו היא נדירה, לעומת קוליטיס, שבה הוא בדרך כלל תמיד מעורב.

·         המקום הנפגע בקרוהן יכול להיות כל מקום במערכת העיכול, לעומת קוליטיס שבאופן כללי הנטייה היא יותר למעי הגס.

·         אצל חולי קרוהן המעי הדק מעורב ב- 80% מהמקרים, לעומת חולי קוליטיס בהם המעורבות של המעי הדק נדירה.

·         ציסטות או כיבים באפיתל של המעי ותהליכי דלקת. מפותחות ב 50%-30% מהמקרים אצל חולי קרוהן. כלל לא בקוליטיס.

·         בקרוהן קיימים  Skip lesions , אותם ניתן לראות בבדיקות. מדובר ב אזורים עם דלקת אשר ביניהם חוצצים אזורים נורמלים ובריאים. בקוליטיס המחלה רציפה לאורך כל האזור ואין חלקים בריאים בין האזורים המודלקים.

·         קיים מצב מסכן חיים הנקרא  "Toxic megacolon"   זהו מצב קליני אקוטי שבו ישנה התרחבות של המעי הגס. המעי מאבד את הטונוס שלו ומתחיל להתנפח. קוטר המעי מגיע למעל שישה סנטימטרים והטיפול הוא כריתת המעי. מצב זה עלול לקרות בקוליטיס ואינו מופיע בקרוהן.

·         מצב של פיסטולות בפי הטבעת (אנוס) שכיח בקרוהן וכמעט ולא מופיע בקוליטיס.

·         פיסטולות ואבצסים אבדומינליים שכיחים בקרוהן ואינם נמצאים בקוליטיס. 

·         אבצסים באזור הרקטום (חלחולת) שכיח בקרוהן ואינו מופיע בקוליטיס.

·         ארטריטיס נדירה בקוליטיס ושכיחה בקרוהן.

·         אצל חולי קרוהן בדיקת חלחולת תראה בריאה וחלקה, בקוליטיס יתקבל מראה מודלק, דיפוזי וגרנולרי.

·         השלשולים בקרוהן הם בינוניים, למרות שקיימים מקרים של דימומים קשים אך הם נדירים יותר. בקוליטיס השלשולים הם קשים מאוד, ריריים ודמיים. 

·         בקוליטיס תמיד מופיע דימום רקטלי חזק, בקרוהן הדימום מופיע לסירוגין, כאשר ב- 25%-20% מהמקרים הוא אינו מופיע כלל.

·         דופן המעי בנויה משלוש שכבות עיקריות כאשר השכבה הפנימית נקראת רירית מוקוזה. במחלת הקוליטיס הדלקת בדרך כלל לא מסננת את כל דופן המעי, היא פוגעת רק בשתי השכבות הפנימיות: במוקוזה ובסב-מוקוזה. רק במקרים קשים מאוד תיגרם פרפורציה (חירור המעי). לעומת זאת, בקרוהן, הדלקת מסננת את כל רוחב דופן המעי וגורמת לחירור.

האבחנה ברפואה הסינית:

את המחלה מאבחנים על פי תישאול מקיף ומעמיק השואל על כל הסימנים והסימפטומים ומנסה להגיע לשורש המחלה,כמו כן בודקים לשון ודופק סיני הנותנים תמונה רחבה ומקיפה יותר. בדיקות דם חשובות מאוד במיוחד לראות האם יש מצב דלקתי בגוף, האם יש אנמיה , המוגלובין נמוך, מאגרי הברזל ועוד היות ובשל ליקויי הספיגה עלולים ליווצר חסרים משמעותיים.. חשוב גם אילו תרופות מקבל המטופל ומה הטיפול המערבי שקיבל (הפרוטוקול הרפואי שקיבל).

הסיבה ל- IBD אינה ידועה אך קיימת סברה שהמחלה היא מולטי-פקטוריאלית, כלומר שגורמים רבים תורמים לפריצתה. התיאוריות קשורות לגורמים גנטיים, מזהמים, אימונולוגיים, תזונתיים, פסיכולוגיים וסביבתיים.

הטיפול הקונבנציונלי :

הטיפול הקונבנציונלי במחלות מעי דלקתיות מתחלק לטיפול תרופתי ולטיפול כירורגי.הטיפול התרופתי יכול להגיע בצורת כדורים לנטילה דרך הפה, חוקנים, נרות והיום מדברים על מחקרים המציעים טיפול בזריקות. הטיפול מבוסס על נטילת תרופות המונעות את הדלקת בצורות שונות וגורמות לירידה בכושר החיסוני של הגוף, השכיחים ביותר הם הסטרואידים.

כאשר חולה לא מגיב לטיפול התרופתי נעשית התערבות ניתוחית לכריתת חלקים מודלקים מהמעי.

הגישה הסינית :

כאשר המעי מודלק קיימת בעיית ספיגה של ויטמינים ומינרלים מהמזון. לכן חשוב יהיה לספק את התזונה הנכונה והמתאימה למלא את החסרים התזונתיים. כמו כן חשוב לשים דגש על התהליך הדלקתי של הגוף, לתת חיזוק ותמיכה למצב הנפשי והרגשי של המטופל ולהיענות לסימפטומים הכואבים, הטיפול יתבצע ע"י דיקור, תזונה סינית ייחודית והמלצות חשובות המיוחדות לחולי קרוהן וקוליטיס, במידת הצורך תוספים מיוחדים, צמחי מרפא סיניים הנרקחים באופן אישי עבור כל מטופל.

בברכת בריאות שלמה וחזקה

מעוז מרפא

 

שרה מעוז מומחית ברפואה סינית , מתמחה בגניקולוגיה סינית ,השמנת יתר והפרעות אכילה ,מפתחת התוכנית להריון טבעי ומהיר. למדה בארץ ובסין ,סינולוגית ודוברת סינית ,בוגרת האוניברסיטה העברית ,שימשה כסטאגרית של פרופסור פאנג סיה סו במשך 3 שנים וכמתרגמת שלו .בוגרת רידמן לרפואה סינית ארבע שנתי. מרצה ,מלמדת ומנחה בנושא תזונה להפרעות אכילה והשמנת יתר, הריון ובעיות פוריות וגיל המעבר.מוסמכת בצמחי מרפא סיניים, מומחית בדיקור, טווינא ותזונה, יוצרת תוכנית ייחודית לירידה מהירה אך בטוחה ומאוזנת במשקל. מוסמכת כמדריכה לטיולי עומק ברחבי סין וסביבותיה.   האתר שלי: www.maozmarpe.co.il  מומחים ברפואה סינית




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב