דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הקוטג' השוק החופשי ומה שביניהם 

מאת    [ 19/06/2011 ]

מילים במאמר: 541   [ נצפה 2769 פעמים ]

אין זה סוד שמדיניות האוצר הנתמכת על ידי ממשלות ישראל בשנים האחרונות מעודדות הפרטה מחד ושוק חופשי מאידך.

מדיניות זו שבעולם המערבי המודרני זוכה להרהור מחודש בשל משבר כלכלי המתרחש ברבות ממדינות העולם המערבי עובר מעל ראשיהם של המדינאים המתירים לפקידיהם להתעמר באזרחי המדינה והקוטג' הינו רק דוגמא.

מאבק הקוטג' הינו רק סמל למצב העגום, שלא לומר אדישות המנוצלת על ידי פקידי האוצר המניחים כי ניתן להטיל גזרות על האזרחים .  הניסיון מוכיח כי  בישראל לא תהיה מחאה בסגנון כיכר תחריר ולכל היותר האזרחים מגיבים בשוויון נפש עד כעס בשיחות סלון בימי שישי ובכך מסתיימת מחאתם.

 מאבק הקוטג' מסמל שינוי ותקווה למחמאה צודקת במיוחד כאשר כלי המחאה, הם הרשתות החברתיות הזמינות שאינם מצונזרות ואשר מאפשרות לאזרח באשר הוא את זכות הביטוי והתגובה. אומנם, הרשתות החברתיות עלולות להיות גם חרב פיפיות המנוצלות לרעה באופן ציני על ידי בעלי אינטרסים. הללו משתמשים באנשי תקשורת לייצור דיסאינפורמציה והסחת דעת על מנת להעביר את זעם הציבור המוצדק אל גורמים שכדאי להאשימם במצב, כדוגמת החקלאים. 

ייצור החלב נתון לפיקוח בשונה ממוצריו הנלווים ששוחררו מפיקוח בשנים האחרונות  במסגרת מדיניות "השוק החופשי".  החלב נותר כל  השנים בפיקוח ויצרניו מקבלים רק את התמורה שנקבעה ב "מחיר מטרה" , תמורה שנקבעת בצורה מדויקת לפי עליית התשומות.  יתר הגורמים נהנים משוק חופשי, שממנו נהנה גם האוצר, מעודד המהלך. 

בניתוח עליית מחיר הקוטג' מתברר כי משנת 2006 ועד היום העלו כל הגורמים בשרשרת את מחירם ללא כל קשר לעלויות האמיתיות, למעט החקלאי הנתון כאמור לפיקוח של "מחיר המטרה". כל יתר הגורמים בשרשרת, ובהם יצרני המזון, רשתות השיווק והאוצר אחראים כל אחד ואחד וכולם גם יחד בעליית מחיר מוצרי החלב.

כך למשל, חלקו של המע"מ בייצור הוא כש"ח וזאת בשונה מרבות ממדינות המערב המוותרות על מע"מ בגין מוצרי מזון או גובות מע"מ נמוך במיוחד.

 מהשיח בתקשורת, נשמעים לא מעט דוברים שרלטנים המאשימים את החקלאים בייקור התוצרת ובלובי החקלאי "האימתני" העומד על המשמר.

 מוצרי החלב אינם נמצאים בשוק תחרותי אמיתי וכשל שוק זה היה ידוע מראש ובמקום להקים ועדת חקירה נוספת ולחפש את האשם (אמצעי מפוקפק להסחת דעת) ראוי שפקידי האוצר המעודדים "שוק חופשי" יפנו אצבע מאשימה למדיניותם.

 פתיחת היבוא אינו פתרון קסם לכל מצב ובוודאי שלא במקרה זה, ויש לזכור כי בשרשרת הייצור בישראל יש סוגיות נוספות שחלקן לאומיות וחלקן קשורות לייצור בתנאי כשרות שגם אלו מעלים את מחיר מוצרי המזון.

 הייעול בחקלאות הישראלית אין לו אחר ורע בעולם כולו ואין זה מובן מאליו שבכל ימות השנה ניתן למצוא ירקות במחיר השווה לכל נפש.

 החקלאים אינם בעשירון העליון ורחוקים מאוד שיאני השכר, וראוי לערער אם כן מדוע יש המפנים אצבע מאשימה אל החקלאים שגילו אחריות רבה בייצור ובתמורות שנגבו בגין ייצור זה באמצעות "מחר מטרה" בלבד.

על המדינה להפסיק להפריט את עצמה לדעת בכל מחיר ולבחון מחדש את רעיון השוק החופשי שלא רק שאינו מתאים בכל מקרה, אלא אף גורם נזק לביטחון התזונתי, לעליית המדד ולפגיעה באמון הציבור בממשל.

הכותב, עו"ד ומשמש כמזכ"ל האיחוד החקלאי




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב