דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניתוח טכני: מורה נבוכים למשקיע המתחיל 

מאת    [ 19/06/2011 ]

מילים במאמר: 1124   [ נצפה 2140 פעמים ]

משקיעים רבים מוצאים את דרכם בואכה שוק ההון. מניות, מטבעות, סחורות. הכול הולך. העיקר שאפשר יהיה להרוויח. הסטטיסטיקה העולמית עגומה למדי ובאופן עקבי, גם בלי מספרים מדויקים, ברור שהרוב מפסידים. גם אם לא מדובר בפשיטת רגל טוטאלית, הרי שכחלוף השנים, מוצא עצמו המשקיע הממוצע די מאוזן מבחינת התשואה. שנות הגאות שכה היטיבו איתו, מתחלפות במפולות הגוזלות בחטף את מה שנצבר בעמל רב. מעטים הם אלה המצליחים להגדיל את ההון העצמי לאורך זמן. בכתבה הנוכחית, אשתדל לספק מגוון עצות למשקיע הממוצע, מעין כללי עשה ואל תעשה.

כללים אלו אמורים להוות פן נוסף במשוואת קבלת ההחלטות של כל משקיע ומשקיע ואם לא יהיה בהם כדי להזניק את התשואה בכמה מדרגות, אולי יהיה בהם כדי למנוע את הנפילה למלכודת שמן הסתם כבר הונחה. מטבע הדברים, ומכיוון שבעוונותיי אני עוסק בניתוח טכני, הרי שכללים אלו מכוונים בעיקר לאלו המכוונים את פעילותם לפי כללי השיטה. אך גם משקיעים המגיעים מאסכולות אחרות וחשובות לא פחות, יכולים למצוא בהם עניין.

1. משמעת עצמית – אם כבר בחרת בשיטה הטכנית זכור כי עליך לראות את השוק מזווית הראייה שלו ולא לנסות לכפות את משאלות לבך, הערכותיך הפרטיות ונטיותיך על התנהלות הבורסה. המינוח "טכני" ממשמעו נטול רגש. הישמע לגרף ולא ללבך.

2. ישנן מאות שיטות ואלפי אינדיקטורים טכניים. עשה שימוש בארבעה חמישה איתם אתה מרגיש נוח לעבוד הקפד להשתמש באינדיקטור התוקף את השוק מזווית המחירים, מזווית מחזורי המסחר ומזווית התנודתיות. כך תוכל לקבל תמונה מושלמת, פחות או יותר, על הלך הרוח הבורסאי.

3. יעדי רווח – אל תהיה חזיר. קח מהשוק את מה שהוא יכול לתת לך. אם הנך מבחין במצבור של איתותי חולשה המטה את הכף בכיוון מטה. מכור, ממש חלק או הגן. אל תחמוד את מה שלא ניתן להשיג.

4. מימוש רווחים מוקדם – המתן בסבלנות לאיתות טכני כי המגמה הגיעה לקיצה. אל תמכור מוקדם מדי רק בגלל רחשי לבך או כל שמועה או ידיעה אחרת. זכור כי הדבר היחיד המראה באובייקטיביות את המתרחש בבורסה – הוא הגרף ורק הגרף. אגב, הצעה זו תואמת לאחת מהנחות היסוד של דאו ולפיה "המגמה נחשבת כנמשכת עד מתן סימנים להתהפכותה". מכירה מוקדמת מדי תגרום להפסד הפוזיציה ויתכן שתתקשה לחזור לשוק לאחר מכן.

5. סבלנות – היה סבלני ידידי. המתן לאיתות המתאים לכניסה ויציאה ופעל מיד. אל תחכה יתר על המידה ואל תבקש אישורים על גבי אישורים. כשהאיתות מגיע, יש לפעול מיידית תוך ידיעה מראש היכן ממוקדמת ההוראה לקטיעת הפסד.

6. הפסדים – אל תיתן להם להתפתח ולתפוח. הפסד אינו עוגת שמרים. קבע מראש היכן מצויה הרמה ששבירתה בכיוון מטה תעיד כי הסיכויים אינם לטובתך. זכור, ברגע בו אינך חותך עסקה מפסידה, אתה מחליף, פעולה בתקווה. נטוש את עצות אחיתופל האומרות שיש להמתין עד שהמניה או השוק יתאוששו. יכול לעבור זמן רב עד למסע ההתאוששות. אל תנסה למצע הפסדים. גם אם זה הצליח לך פעם או פעמיים, זה עלול להיות מתכון לפשיטת רגל בפעם השלישית. מעולם לא הבנתי את ההיגיון במיצוע הפסדים. אם הקנייה הראשונית אינה נכונה, מדוע לבצע עוד אחת.

7. התנסות- רשום על נייר כל עסקה שלך. מתי קנית, באיזה מחיר, מדוע עשית זאת ומה הניע אותך לכך. מה היו האינדיקציות והאיתותים ומה תחזיותיך לגבי המניה. עשה כן מיד לאחר המכירה. אם טעית, חזור אחורה, שב ונתח מחדש.

8. פעילות יתר – השתדל לא להיות להוט מדי לקנות ולמכור. ההצלחה מתבססת על רכיבה על מגמות ולא על מסחר קצר טווח. הרווחים הגדולים נמצאים בתנועות הגדולות. שאף אחד לא ימכור לך סיפורי התעשרות מהירה על ידי מסחר תוך יומי.

9. אל תתמכר – זה לא קזינו יקירי. אל תתמכר. הבט על המסחר בעיניים מפוכחות. יש עסקה עושים. אין – מחכים בצד עד להזדמנות הבאה. אל תהסס לוותר על מהלכי עליות שהחלו בלעדיך או שאינך יודע מראש היכן ממוקמת ההוראה לקטיעת הפסד. שוק המניות נוטה לספק הזדמנויות רבות.

10. פחד- פחד מהשוק הוא דבר בריא כאשר הוא מגיע במינון נכון. הפחד יכול להיות משרת נפלא אך אדון איום. כאשר הוא תוקף אותך במנות יתר, כדאי שתנוח ותנסה לחשוב מה מקורו. הפחד מגיע משני מקומות מרכזיים : מאי וודאות או מדברים שהסבו לנו נזק בעבר. פחד מרים ראש לנוכח כישלונות קודמים. הפסדים מהעבר חסרי קשר או משמעות לעסקה העתידית ובכל זאת הם נוטים להפריע ולחסל את היכולת לסחור "בדם קר". סוג הפחד נוסף הוא פחד מהחמצת מהלך. מקורו הן ביצר החזירות אך חשוב מכך בליקוי בהכרת הדינאמיקה הבורסאית. אלה המבינים שהשוק נתן וייתן מספיק הזדמנויות לביצוע עסקאות, יטו לוותר על מהלך או יהיו בעלי משמעות עצמית חזקה דיה כדי להמתין עד לקבלת האישור המתאים.

11. נחישות- פסח על עסקה כאשר חלקו העיקרי של האינדיקטורים מהם אתה ניזון, אינו מצביע על כיוון חד משמעי. במילים אחרות, כאשר משקל הראיות אינו מורה על כיוון מדויק, וותר על העסקה. כאשר הנך מנסה לסחור נגד משקל הראיות אתה חוצה את הגבול בין סיכון מחושב לבין הימור נטו.

12. היה עצמאי- הנח בצד את הפרשנויות למיניהן. סמוך על השיטה שברשותך בתנאי שעמדה במבחן הזמן. קבל החלטה על בסיס אינדיבידואלי ולא לפי עצות של אחרים או שלא נדע מצרות, חברים. הקמת פרלמנט אינה מדיניות נכונה לדעתי. מקורה לא ברצון להעשיר את ידיעותיך אלא ברצון לחלק את האחריות במקרה של כישלון. אם יש לך ידע רחב דיו, אינך זקוק לעצות של אחרים.

13. אל תספר לחברה – תכונה ישראלית לחלוטין. קונה ורץ לספר. התנזר ממנה לגמרי. שמור על פעולותיך לעצמך. ברגע שאתה רץ לספר, אתה מהמר על כבודך כסוחר ועלול למצוא את עצמך יושב ומתפלל שהעסקה תצלח, במקום לנקוט את רצף הפעולות הנכון.

14. אל תסתחרר – אל תסתחרר ממספר עסקאות מוצלחות. אל תחוש חסין בפני הפסדים רק בגלל שהצלחת ברצף עסקאות. אתה עדיין לא סורוס ולא וורן באפט. שקול כל עסקה לגופה במנותק לחלוטין מהעסקה הקודמת. ברגע בו תוכל לעשות כן בלי להתייחס לתוצאות העסקה הקודמת, דע שעלית על הדרך למסחר נכון. באמנויות לחימה למשל, ידוע שהרגע שבו ההגנה שלך פרוצה לגמרי, הוא גם הרגע בו אתה מרגיש בלתי פגיע.

15. מגמות – אל תסחור נגד המגמה. שלם פרמיה וכנס לשוק במחיר גבוה יותר אך בסיכון נמוך משמעותית. זכור כי הדרך להפיק רווחים מעוגנת, בין ביתר, ביכולת שלך לזהות את המגמה הנוכחית, לא העתידית. זיהוי נכון של המגמה פותח בפניך את הדרך לבסס הנחת עבודה ולגבש דרך עבודה.

16. תחזיות- הימנע מניסיונות לחזות את כיוונו של השוק. התמקד בבניית היכולת להגיב נכונה ובמהירות כלפי ההתרחשויות בשוק, בעיקר כאשר הן נוגדות את הנחות העבודה שלך. השתדל להימנע מדעות ותפיסות חד משמעיות. השאר תמיד פתח לנסיגה ודרכי מילוט שכם בשוק של אי וודאות אתה עוסק.

17. וזכור – אין מניה מסוכנת או שוק מסוכן. יש משקיע מסוכן.

ביום שישי הקרוב, ה-26 לינואר יפתח קורס ניתוח טכני בהנחייתי במסגרת "המרכז להשכלה פיננסית מקבוצת מטריקס". הנכם מוזמנים לשיעור היכרות ללא תשלום שיערך בהרצליה, בית קורקס, משכית 27. לפרטים נוספים בטלפון 5095*.

הערה : כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב