דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גישור לגירושין- מתכוננים למפגש הראשון 

מאת    [ 08/06/2011 ]

מילים במאמר: 983   [ נצפה 2977 פעמים ]

 

ברשימות הקודמות הכרנו את המודל של גישור משפחתי טיפולי, עסקנו בהיבטים הרגשיים בתהליך הגישור, בדקנו את המשמעות של 'מוכנות לגירושים' ולא התעלמנו מהדילמה הניצבת לפתחם של זוגות במשבר- האם לטפל ולשקם את המערכת הזוגית באמצעות פניה לטיפול, או לפנות לגרושים באמצעות מגשר.

היום אני מבקש לעסוק במפגש הגישור הראשון וכן להשיב על קושיות שאפשר שיתעוררו אצל בני הזוג נוכח הליך הגישור וההערכות לקראתו.

רקע כללי

גישור למטרת גירושים מבוסס על הנחה שהחלטת בני הזוג להיפרד היא אכן סופית. כפי שהבהרנו ברשימות הקודמות, במידה וקיימת אי בהירות או אי הסכמה בן בני הזוג סביב נקודה רגישה זו, מן הראוי להשלים את בירורה וזאת ניתן לעשות במסגרת של טיפול זוגי או במסגרת של 'קדם גישור' על ידי מגשר משפחתי בעל הכשרה טיפולית.

במקביל ניתן במסגרת הליך הגישור לטפל בבעיות דחופות ולהסדירן באופן זמני וזאת עד להשלמת הבירור האם בכוונת בני הזוג להתגרש ו/או עד לגיבושו וחתימתו של הסכם סופי.

את הסכם הגירושין הסופי צריך לאשר על מנת שיקבל תוקף של פסק דין, זאת ניתן לעשות בבית המשפט לענייני משפחה שבאזור מגורי בני הזוג, או בבית הדין הרבני.לאחר אישורו של ההסכם ועל מנת להשלים את הגירושין, יש צורך לסדר את הגט- הליך המתבצע בבית הדין הרבני שהוא בעל הסמכות הייחודית לדון בנישואיהם וגירושיהם של יהודים.

על מנת להתגרש בהליך של גישור, אין צורך להיות מיוצג על ידי עורך דין, למרות שאפשר כמובן להתייעץ עם עו"ד על מנת להכיר ולהבין מה הזכויות שלכם על פי החוק. אין לפתוח או לנהל הליך משפטי זה כנגד זה בזמן הגישור. במידה והופניתם לגישור על ידי בית המשפט, לאחר שפתחתם בהליך משפטי, ההליכים לא יפגעו, הם ימתינו עד להשלמת הגישור. במידה והגעתם להסכם סופי תוכלו לאשרו בבית המשפט, להקנות לו תוקף של פסק דין ולסיים בכך את הליך המשפטי. במידה ולא הגעתם להסכם ימשיך ההליך המשפטי מאותה נקודה שבה נעצר.

המפגש הראשון עם המגשר

למפגש הראשון חשיבות רבה ביצירת המסגרת והאווירה המתאימה שתאפשר לשני בני הזוג לעבור תהליך גישור. לצורך כך, חשוב לשים לב האם נוח לנו עם המגשר, האם אנחנו מרגישים שמדובר באדם אמין ומקצועי שנוכל לבטוח בו. חשוב להקשיב לתחושת הבטן ולאינטואיציה שלנו, זאת מאחר ומדובר בתהליך בן אישי מורכב ואנו נזדקק למגשר בעל ידע מקצועי רלוואנטי, אך מעבר לכך, לאדם בעל תבונה רגשית שידע להכיל רגשות קשים וכואבים, לתת לכל אחד מבני הזוג את ההרגשה שהוא מובן ומוגן בחדר, לדעת מתי להתערב באופן אקטיבי ומתי להישאר ברקע, לאפשר לצדדים לעבוד ולסמוך על הדינמיקה של התהליך ותוך כדי כך להקפיד לשמור על ניטרליות ואובייקטיביות, כל אלה הינם מנשמת אפו של תהליך גישור.

המפגש הראשון עשוי להיות מלווה ברגשות מעורבים, פרפורי בטן וכאבי לב. הציפייה המתוחה יחד עם אי הוודאות, ולעיתים החשש מהמפגש פנים אל פנים עם בן הזוג, כמו גם התקווה שהמגשר ידע להבין, לשמור ולהוביל את בני הזוג לעבר ההסכם המיוחל, כל אלה עשויים להפוך את המפגש לטעון, ואין ספק שהאופן שבו יתנהל, ישפיע קרוב לודאי על התשובה שנידרש להשיב בסיומו- האם אנו יוצאים לדרך עם המגשר אם לאו.

אינפורמציה שחשוב לקבל מהמגשר

המפגש הראשון מהווה הזדמנות לקבל מידע חשוב מהמגשר על הכללים החלים על תהליך הגישור, המפורטים בתקנות בתי המשפט ( גישור), התשנ"ג 1993, מידע זה יסייע לנו להבין לקראת מה אנחנו צועדים, לבדוק אם זה מתאים לנו ולהתכונן כראוי.

להלן נעמוד בתמציתיות על מספר כללים משפטיים החלים על תהליך הגישור:

1. המגשר תפקידו לסייע לצדדים להגיע להסכם ואולם אין בידו הסמכות להכריע במחלוקות שביניהם או לכפות על הצדדים הסדר כלשהו(וזאת להבדיל מבורר או שופט).

2. לא יוכל לשמש כמגשר אדם שהיה בינו לבין מי מהצדדים קשר קודם, זולת אם הודיע על כך לשני הצדדיים וקיבל את הסכמתם למינוי. כמו כן, לא ישמש אדם כמגשר במידה והוא עלול להימצא בניגוד עניינים בין תפקידו כמגשר ובין עניין אחר.

3. גישור הוא הליך רצוני, חוץ משפטי, שאינו כפוף לסדרי הדין והראיות הנוהגים בבתי המשפט ובכל שלב במידה ומי מהצדדים לא מעוניין להמשיך או להתחיל בו, הוא רשאי כאמור להפסיקו והדבר לא ייזקף לחובתו. בעניין זה קובעות התקנות במפורש, כי הדברים שימסרו במהלך הגישור לא יוכלו לשמש כראייה בהליך משפטי וכי אי הסכמה לגישור או הפסקת הגישור לא ישפיעו בשום צורה על הדיון בבית המשפט. המטרה היא לעודד את הצדדים לשתף פעולה, לנהוג בשקיפות ולהביא לשולחן הדיונים את כל המידע שבידיהם שיוכל לסייע בהגעה להסכם.

 4. בהמשך לאמור לעיל, הצדדים לגישור מתחייבים לקיים את ההליך בהגינות ובתום לב, על כל המשתמע מכך.

 5. התקנות מחילות על המגשר חובת סודיות מכוח הדין, משמעות הדבר שהוא לא יגלה כל מידע שנמסר לו במהלך הגישור, למי שאינו צד לגישור. יתר על כן, מידע שנמסר למגשר על ידי צד בדרישה לשומרו בסוד, לא יועבר לצד השני, אלא אם כן ויתר מוסר המידע על הסודיות.

 לסיכום

מטרת הכללים היא להבטיח שבהליך הגישור ייווצרו תנאים שיאפשרו לשני הצדדים לשתף פעולה ולנהל בבטחה משא ומתן מבלי לחשוש ממניפולציות ו/או מניצול לרעה של ההליך על ידי מי מהם. בעניין זה מוסיפות התקנות ומקנות למגשר סמכות להפסיק את הגישור בכל שלב, אם מצא שמי מהצדדים נוהג שלא בתום לב או שלא בהגינות וכו'.

חשוב לזכור, הליך הגישור בנוי בראש ובראשונה על הדדיות והוא מכוון על מנת להשיג תוצאה טובה לשני הצדדים גם יחד. יתרונו המובהק בכך שהוא מאפשר לבני הזוג שליטה ומעורבות מלאה בעיצוב ההסדרים עימם ולאורם יצטרכו להמשיך ולנהל את חייהם וחיי ילדיהם ולא מותיר אותם בידיהם של עורכי הדין או השופטים, על כל המשתמע מכך.

כאן בסיומו של יום, אף אחד לא "מנצח" על חשבון "ההפסד" של השני, לשני בני הזוג מטרה משותפת- הגעה להסכם התפור על פי מידותיהם וצורכיהם הייחודיים והמרוויחים הגדולים הם בני הזוג עצמם וילדיהם.

ברשימות הבאות נעמיק את הכרותינו עם  נושאי הליבה הנידונים בגישור: הורות – הסדרי הראייה והמשמורת, מזונות, כספים, חלוקת רכוש ומתן גט.  כמו כן ננסה להקנות כלים לשיפור התקשורת הבן אישית ולניהול מו"מ יעיל ופורה, ועל הדרך, נתיידד עם כמה מונחים משפטיים שהם חלק בלתי נפרד מהסכם הגרושים ומהגרושים עצמם ( כמובן, שכל האמור לעיל אינו יכול להוות תחליף לייעוץ משפטי ).

 

 

שי גיל( M/A ), מגשר משפחתי מוסמך ( עורך דין בהכשרתו), פסיכותרפיסט, עוסק בגישור ובטיפול רגשי. טל' ליצירת קשר: 0524-333757




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב