דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הסדרי ראיה - זכות כנגד חובה 

מאת    [ 27/05/2011 ]

מילים במאמר: 475   [ נצפה 3864 פעמים ]

הסדרי ראיה - זכות כנגד חובה

הסדרי ראיה הינם הימים והשעות אשר בהם רשאי ההורה הלא משמורן לקחת את ילדיו הקטינים לשהייה במחיצתו כאשר הדיון על כך מתקיים בדרך כלל בעת שההורים אינם גרים יחד. בהסדרי ראיה מתקיימת זכות לצד חובה.  

על פי סעיף 25 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות ניתנת לאם חזקה, אשר מכונה "חזקת הגיל הרך", לפיה ילדים עד גיל שש ימסרו למשמורתה. אולם האם זוכה במשמורת הילדים גם לאחר גיל 6 מכוח הפסיקה אשר גורסת באחת שאין להפריד בין אחים כאשר יש ילד אחד מתחת לגיל 6 והשני מעל גיל 6. בשנייה, על פי כלל ההמשכיות לפיו אם הילד שהה אצל האם עד גיל 6 כך הוא צריך להמשיך גם לאחר גיל 6 למען יציבותו הנפשית. לפיכך, ברוב המקרים האם היא זו שמקבלת את משמורת הקטינים, והסדרי הראיה נקבעים לאב. 

שני ההורים יכולים להסכים בניהם על המועדים להסדרי הראיה, ולהציג את הסכמתם בכתב בפני ערכאה שיפוטית מוסמכת למתן תוקף פסק דין. אך בהעדר הסכמה בניהם רשאי האב לפנות לבית המשפט או לבית הדין הרבני בתביעה לקבוע לו את הסדרי הראיה. יש לציין שהסדרי הראיה הם זכות משפטית וחובה מוסרית לאב, אל מול חובה משפטית ומוסרית לאם. 

הנוהל הכללי שנקבע להסדרי הראיה הינו שבהסכמת ההורים ובתאום מוקדם, רשאי האב לקחת את הקטינים בכל יום ובכל שעה, תוך התחשבות בסדר היום הרגיל שלהם. ובהעדר הסכמה בין ההורים רשאי האב לקחת את הילדים בימים ושעות המפורטים כדלהלן.  

על פי הנוהל המקובל בישראל להסדרי ראיה, רשאי האב לקחת את הקטינים עד הגיעם לגיל שנתיים וחצי, (בהתאם לטיב הקשר שיש להם איתו, ובהתאם להתפתחות הקטינים) פעמיים עד שלוש בשבוע בימים קבועים ובשעות קבועות, למשך שלוש עד ארבע שעות ברציפות. כאשר הקטינים עוברים את גיל שנתיים וחצי יורחבו הסדרי הראיה, והאב יהיה רשאי לקחת אותם גם בכל סוף שבוע שני, ובמחצית מימי החגים והחופשים לסירוגין. 

אין חולק בדבר גודל החשיבות שיש לאיכות הקשר בין כל אחד מההורים לבין הילדים, וכלפי האב הדבר בא לידי ביטוי בקיום הסדרי ראיה, אך לעיתים קורה שבעת מאבק גירושין ההורים מערבים את הקטינים במאבקי הכוח והשליטה בניהם והנזק שנגרם לילדים כתוצאה מכך רב.  

למעשה הפרקטיקה בשטח הינה שמשמורת ילדים בכלל וחזקת הגיל הרך בפרט עומדת לאם עוד לפני שהיא מגישה תביעה למשמורת, וכפועל יוצא מכך, במידה והאב יקח את ילדיו ללא הסכמת האם קודם שנקבעו לו הסדרי ראיה בהחלטה שיפוטית, הוא עשוי להיות מואשם בחטיפת הילדים. 

בכדי להוציא את ענייני הילדים מהעימותים והמאבקים בין ההורים, ובכך למנוע את הפגיעה אשר נגרמת להם כתוצאה מכך, ניסחנו הצעה לתיקון סעיף 25 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (הסדרי ראיה להורה הלא משמורן)  אשר הועברה לעיון כלל חברי הכנסת במשכן. ניתן לצפות בהצעה בבלוג של אידאה בתפוז 

 

אידאה - למען זכויות הגבר במשפחה     

מרכז מידע ארצי :   1800-270280


 

הכותב הינו מנכ"ל ארגון  אידאה - זכויות הגבר במשפחה.  ארגון אשר מספק תמיכה וסיוע לגברים בבעיות זוגיות וגירושין, לרבות הורות, אבהות, משמורת ילדים, הסדרי ראיה, מזונות אישה, מזונות ילדים, חלוקת רכוש, איזון משאבים, יחסי ממון, ידועים בציבור, אבות בעל כורחם, גניבת זרע, סרבני גט, אלימות במשפחה, פלילים במשפחה, הוצאה לפועל ועוד.


 


אידאה - למען זכויות הגבר במשפחה


רח' היצירה 31, רמת-גן,     טל':  03-6132225  


מרכז מידע ארצי בשיחת חינם -  1800-270280


-  נאמנות וסודיות מלאה מובטחת -


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב